Gyr0 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hallo, jeg har tenkt til å lage en simpel IR sender/mottaker sak. Senderen til venstre der. Jeg fant ut av datablad at IR mottakeren bare reagerer på infrarødt som er modulert med 38kHz. Betyr det at hvis jeg kobler IR dioden til likespenning, så vil ikke mottakeren reagere? Eventuelt, er det noen enkel måte å modulere IR signalet med 38kHz ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 IR kommunikasjon må være modulert, ellers så blir det umulig for mottageren å håndtere støy fra f.eks sollys. Det enkleste er vel å bruke et byggesett, de er basert på dedikerte chipsett for sender og mottaker. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Vil det fungere hvis jeg sender et vanlig sinussignal på 38kHz gjennom IR dioden ? EDIT: Btw, jeg skal ikke ha noe kommunikasjon. Skal bare bruke den som en type alarm. Hvis signalet blir brutt så skal mottakeren reagere. Endret 18. februar 2009 av Twinkle Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Du kan forvente at signalet ut av mottakeren er bare støy. Kun når den belyses av en modulert sender er det mulig å dekode signalet som styrer modulasjonen i senderen. Eks byggesett: http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=12100505 Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Mottakeren består av en lysfølsom sensor, forforsterker, båndpassfilter,demodulator, og utgangsbuffer. Dersom du setter sinusspenningen til 38kHz vil signalet passere båndpassfilteret i mottakeren og så videre til demodulatoren som er en faselås sløyfe (PLL). Men å gjøre det på denne måten er unødvendig tungvint. Men denne måten er lite sensitiv for omgivelseslys. Det er enklere å kjøpe en diodelaser med linse og bruke en phototransistor/fotodetektor til deteksjon. Mye enklere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå