Gå til innhold

World of Goo selger mer på Linux

Anbefalte innlegg

Til de av dere som hevder at grunnen til at så mange kjøper det til Linux er at det ikke finnes en piratutgave: World of Goo i Windows-versjon fungerer utmerket gjennom Wine, så for de som på død og liv vil piratkopiere det er det "bare å gjøre det." Noe sier meg at en god del har gjort det allerede siden linuxklienten, som vanlig, kom mye senere enn Mac og Windows-klientene. Likevel opplevde de en oppsving på 40% fra forrige salgstopp da spillet ble sluppet til Linux.

Jeg har lenge hevdet at Linux er svært levedyktig som spillplattform, og hvert eneste spill som har blitt portet til Linux har alltid gjort det relativt bra. (Se Quake-serien, Doom og Unreal). Jeg synes det er flott at de små studioene som 2D Boy gjør alt riktig ved å lansere på de tre mest populære plattformene DRM-fritt, og de viser vei for de store studioene.

En ting som er problematisk er at få studioer innehar kompetanse om OpenGL og Unix-lignende systemer fra før, og det som ofte skjer er at de selger lisensen til f. eks. Linux Game Publishing. Selv om deres intensjoner er gode, synes jeg det blir for dumt når de ikke klarer å få f.eks. Prey ut av døra før to år etter Windows-releasen. For ti minutter siden leste jeg om Shadowlands: Survivor som også portes til Linux i disse dager allerede er snart et år forsinket i forhold til de første lovnadene. Det er ikke bra, og det kan umulig bli gode salgstall av å drive på slik.

Uansett synes jeg dette eksempelet med WoG viser at Linuxbrukere -er- villige til å betale og vi -vil- spille på Linuxplattformen vår. Den eneste grunnen til at jeg har piratkopiert et spill de siste par årene er at jeg gjerne vil spille det, men ikke vil betale for et produkt jeg ikke vet om fungerer 100% før jeg har kjøpt det.. (Demoer er ikke alltid sidestilt fullversjonen når det kommer til funksjoner i Wine)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hahaha ... halleluja. Jeez ... det skal tydeligvis ikke så mye til for å glede linux nerder så all kred til hw.no som gir dere gla'nyheter ala type "norge i dag / norge rundt". Linux har så få gode spill og er så lite egnet kommersielt at når det en gang i skuddåret kommer noe som er verdt $20 så er det ikke det minste det selger noen kopier av idealister som skal støtte plattformen sin.

Og der traff du spikeren på hodet. Selvfølgelig vil fanboysa kjøpe hvilket som helst spill til Linux, bare for at det er utgitt på den plattformen.

Lenke til kommentar
Hahaha ... halleluja. Jeez ... det skal tydeligvis ikke så mye til for å glede linux nerder så all kred til hw.no som gir dere gla'nyheter ala type "norge i dag / norge rundt". Linux har så få gode spill og er så lite egnet kommersielt at når det en gang i skuddåret kommer noe som er verdt $20 så er det ikke det minste det selger noen kopier av idealister som skal støtte plattformen sin.

Og der traff du spikeren på hodet. Selvfølgelig vil fanboysa kjøpe hvilket som helst spill til Linux, bare for at det er utgitt på den plattformen.

I motsetning til Windows-brukere som stjeler (ikke for å teste, men for å slippe å betale for et spill de har lyst på) og dermed ødelegger for lovende småselskap som 2D Boy?

Lenke til kommentar

Dette skal pröves ^^

Foretrekker selv aapen kildekode, men har et lite unntak for spill (siden aapen kildekodes inntekstmodell er service, og vi vet alle at ingen betaler for service av spill :p)

Haaper folk innser at Linux som spillplattform er langt fra mangelfull og den eneste grunnen til at det ikke finnes mange spill er at Windows har störst markedsandel.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Vel. nå er det ikke akkurat så mange andre kommersielle spill og velge mellom. For mange av oss som bruker Linux er det intressant når det i det heletatt kommer et kommersielt spill til plattformen, men enda mer intressant når det viser seg at det gjorde det så bra :)

Salget tar forøvrig kun for seg salgene fra deres nettside, og ikke via kjøp fra andre steder, og om det ble solgt flere utgaver av Linuxversjonen er vanskelig å spekulere i uten mer data. Alikevel virker de bak spillet veldig fornøyde med salget, og det sier jo kanskje litt?

Til de av dere som har kjøpt spillet til Windows og bruker Wine, dere kan bruke samme linken dere fikk til å laste ned versjonen til Linux uten at det koster noe ekstra :)

Lenke til kommentar
12. Februar, samme dag som spillutvikler 2D Boy slapp Linux-klienten for det kritikerroste World of Goo, solgte spillet 40 prosent mer enn på noen annen dag siden spillets lansering.

Ikke akkurat overraskende med tanke på hvor sulteforet Linux-folk er på gode spill.

Lenke til kommentar
12. Februar, samme dag som spillutvikler 2D Boy slapp Linux-klienten for det kritikerroste World of Goo, solgte spillet 40 prosent mer enn på noen annen dag siden spillets lansering.

Ikke akkurat overraskende med tanke på hvor sulteforet Linux-folk er på gode spill.

Sant, men det viser også at interessen for spill til linuxplattformen i aller høyeste grad er tilstede.. Og at linuxspillere liker innovative spill :)

Lenke til kommentar
GNU/Linux er minst like godt egnet til spill som Windows; faktisk så har en del spill som Doom og Quake bedre ytelse i Linux.

-----

Alle som tror at Linux er forbeholdt nerder og spesielle folk får nå våkne opp og følge med i timen! (og de som har "uber"/"über" i brukernavn blir uansett ikke tatt serlig seriøst)

beklager at jeg antok litt for mye ut i fra det du skrev.. likevel ganske morsomt at du drar frem to OpenGL spill fra steinalderen :D

Linux er greit nok det altså, men jeg klarer bare ikke å finne en grunn til at en gamer som meg skal kjøre det :) Har kjørt Ubuntu en del i virtualbox, men ser ikke hva som er så fantastisk.. og ikke dra frem virus.. bare småunger som får virus =) men men det er en annen diskusjon.. la oss håpe Linux blir en bedre spillplatform etterhvert!

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

I motsetning til Windows-brukere som stjeler (ikke for å teste, men for å slippe å betale for et spill de har lyst på) og dermed ødelegger for lovende småselskap som 2D Boy?

Sa aldri at det var negativt at de kjøpte det gjorde jeg?

Lenke til kommentar
GNU/Linux er minst like godt egnet til spill som Windows; faktisk så har en del spill som Doom og Quake bedre ytelse i Linux.

-----

Alle som tror at Linux er forbeholdt nerder og spesielle folk får nå våkne opp og følge med i timen! (og de som har "uber"/"über" i brukernavn blir uansett ikke tatt serlig seriøst)

beklager at jeg antok litt for mye ut i fra det du skrev.. likevel ganske morsomt at du drar frem to OpenGL spill fra steinalderen :D

Linux er greit nok det altså, men jeg klarer bare ikke å finne en grunn til at en gamer som meg skal kjøre det :) Har kjørt Ubuntu en del i virtualbox, men ser ikke hva som er så fantastisk.. og ikke dra frem virus.. bare småunger som får virus =) men men det er en annen diskusjon.. la oss håpe Linux blir en bedre spillplatform etterhvert!

Det har kommet noen Quake- og Doom-spill etter steinalderen også da, jeg tenkte på de nyeste.

Ubuntu i virtualbox er ikke den samme opplevelsen som å kjøre det ordentlig. Legg det inn med dual-boot og se hvor raskt og glatt det går. Hos meg er det vesentlig raskere i oppstart og til filbehandling. Det er også ganske behagelig til programmering (som jeg bruker det en del til). Du får prøve ut selv hva du føler deg komfortabel med.

Men hvis jeg får dra frem noen punkter (siden du er inne på sidesporet):

* Mer stabilt enn Windows (viktig kriterie for meg)

* Ingen effektive virus (viktig for de som kan mindre enn oss)

Selvsagt er det ikke perfekt, men utrolig bra med tanke på at så godt som alt stilte seg inn av seg selv :) .

Lenke til kommentar

Spilte gjennom nesten hele demoen i Ubuntu, ble revet med og kjøpe fullversjonen (150 kr er ingenting). Sendte gavelinken til samboer'n min som har Mac, og hun ble enda mer dilla en meg. Så da ble jeg sittende å høre goo som døde og ballonger som sprakk hele kvelden, mens jeg forsøkte å konsentrere meg om å lese fag. :roll:

Hva inneholder tar.gz-pakken? Pleier som regel å være kildekode i slike pakker, men det er kanskje fordi det aller meste er åpen kildekode i Linux. ;)

Lenke til kommentar
Hva inneholder tar.gz-pakken? Pleier som regel å være kildekode i slike pakker, men det er kanskje fordi det aller meste er åpen kildekode i Linux. ;)

tar.gz inneholder akkurat det samme som .deb og .rpm men er for distroer som ikke bruker deb/rpm, pakk ut og kjør fra mappen.

tar.gz er det samme som zip etc, så det betyr ikke at pakken inneholder kildekode.

Lenke til kommentar

Var ein av dei som kjøpte spelet på dagen det kom på Linux.

Eg trur at mange som spele med Linux er folk som er avanserte PC brukere som tjener penger og har fint råd til å kjøpe. Så er heller ikkje World of Goo eit spel som krever 100 timers speletid i månaden. Har spelt det ein halvtime av og på 3-4 gonger sidan eg kjøpte det.

Lenke til kommentar

Og jeg som nylig har kjøpt windows utgaven via steam,

hadde jeg visst dette litt tidligere hadde jeg kijøpt linux versjonen i stedet. Jaja, håper det blir sånn at man får tilgang til både windows, linux og mac utgaven når man kjøper spillet.

Er litt idiotisk hvis jeg skal være nødd til å kjøpe alle spillene på nytt hvis jeg bytter operativsystem.

Lenke til kommentar
Er litt idiotisk hvis jeg skal være nødd til å kjøpe alle spillene på nytt hvis jeg bytter operativsystem.

slik er det med alle andre spill som slippes på flere flatformer.. om det er playstation/xbox eller om det er Linux/windows/osx.. Så det må du nok finne deg i :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...