Gå til innhold

Asus P5Q SE + 4GB OCZ SLI RAM = Fail?

Joαkim

Anbefalte innlegg

Heisann..Lurer på hva som er gale, siden jeg kan kjøre 4GB ram på hovedkortet mitt. Klarer å kjøre 2GB ram men ikke 4.

Har prøvd på de gule slottene og på de svarte slottene men uten hell. Hva kan være gale? Er det hovedkortet som er ødelagt eller går det ikke ann å kjøre 4GB OCZ ram på et Asus hovedkort? Det er Intel P45 chipset..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test med en og en brikke. Prøv også memtest.

Har hørt flere som har hatt problemer med OCZ på P5Q. Har selv OCZ Reaper på et Asus Maximus Formula, uten problem.

Det kan godt være at HK'et ikke liker Rammen. Hadde samme problem en gang med noen crucial-brikker på samme HK.

Men hva er det egentlig du sliter med? BSOD? Henger ting seg opp?

Lenke til kommentar

Spiller jeg, henger spill seg opp etc.. Får masse små prikker over hele skjermen, så får jeg blåskjerm der det står noe med display driver. Har egentlig ikke peiling på hva BSOD er :)

Btw, hva er memtest? PC'n står med 2GB ram, og da funker alt glitrende.

En annen ting er at når jeg startet opp PC'n med 4Gig ram. fikk jeg med en gang melding om at Display Driver Has Stopped Working..Skal vist være et kjent problem..

Lenke til kommentar

BSOD = Blue Screen Of Death

Altså den blåskjermen du prater om :)

Memtest er et verktøy for å finne feil o.l. på minnebrikkene dine. Det gjør du ved å brenne en iso-fil over på en CD og boote fra den. Kan også kjøres fra Diskett eller USB-disk.

http://www.memtest86.com/

Dersom den finner noen feil, kan du sende brikkene tilbake, så får du nye :)

Har hørt flere som har hatt problemer med det!

Søk litt rundt på forumer osv. Google ting som "P5Q OCZ" "P5Q memory/ram problems" osv.. du finner mye bra da :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan muligens være dårlig kombinasjon. Husker at en bekjent av meg hadde problemer med Gigabyte HK og Crucial brikker noe som i senere tid viste seg å være en dårlig kombo.

Du kan prøve å kjøre Memtest86+, den har ofte blitt beskrevet som mer nøyaktig enn vanlig Memtest86. Link finner du her. Prøv gjerne med 1 og 1 brikke om gangen, da er det lettere å se om én bestemt brikke har feil.

Display driver høres jo ut som driveren til skjermkortet, men du kan jo like gjerne teste minnebrikkene først ettersom det virker å være problem bare når du kjører 4GB. En annen ting du kan gjøre er å øke spenningen som minnebrikkene får og kanskje øke spenningen på North Bridge på hovedkortet, flere brikker gir større belastning, så i noen tilfeller kan litt ekstra spenning løse problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...