RAD1V Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Skal gå forkurs til høsten. så har jo god tid til å bestemme meg, har ikke lest meg opp særlig mye opp på de forskjellige ingeniør udanninger enda. Hvilken ingeniører finnes det offshore? altså ikke i kontorbygg i stavanger(er interessert i det også for så vidt), men i turnus ute i Nordsjøen. edit: noen som er bachelor i mekatronikk her? hvordan er studi/jobb hverdagen din? tjener du greit? Endret 18. februar 2009 av datastol Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det kommer helt ann på hva du er ute etter. Om det er driftsingeniør du er ute etter å bli så ville jeg kanskje valgt noe innen mekaniske fag. Disse ingeniørene pleier dog å ha kort levetid offshore (1-2 år) da platform blir ansett som en opplæringsplass for dem. Altså en måte å få litt erfaring ifra feltet samt få god kontakt med dem du evt skal jobbe med videre, når de sitter på land. Ellers så har man avdelingsledere og platformssjefer. Her har man alt ifra byggingeniører til petroliumsingeniører. Vi har også ingeniører innen logistikk om jeg ikke bommer helt. Om jeg var deg så ville jeg valgt et fag som jeg trivdes med, da man alltid kan komme seg offshore på en måte. Om man ikke havner fast på platform kan man alltid bli noe innen service ingeniør yrket. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Navigatør er en ingeniør-utdannelse. gir det først å fremst rett til å være kaptein på alle type båter som går i nordsjøen, men kreves også navigatør-utdannelse hvis du feks skal være plattformsjef. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Navigatør er en ingeniør-utdannelse. gir det først å fremst rett til å være kaptein på alle type båter som går i nordsjøen, men kreves også navigatør-utdannelse hvis du feks skal være plattformsjef. Tviler på at det kreves navigatør utdannelse for å bli plattformsjef, men du kan sikkert bli plattformsjef om du har den utdannelsen. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Jeg vet ikke med faste installasjoner, men på flyterigger bør man nok ha litt navigasjonspeiling Selv har jeg bachelor i geomatikk fra UMB, og jobber offshore med navigasjon og posisjonering av blant annet flyterigger, i tillegg til endel "klassisk" landmåling..i den grad det kan kalles landmåling der ute Endret 20. februar 2009 av jonlem Lenke til kommentar
V_B Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Ja, men flytende innretningen som det så fint kalles er forsåvidt noe helt annet. Plattformsjefene på mitt skift er petroliumsingeniør og prosessingeniør. Gruppelederen min er byggingeniør og driftsingeniøren har mekanisk innen maritime fag. Så det er godt å blandet Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Ja, men flytende innretningen som det så fint kalles er forsåvidt noe helt annet. Plattformsjefene på mitt skift er petroliumsingeniør og prosessingeniør. Gruppelederen min er byggingeniør og driftsingeniøren har mekanisk innen maritime fag. Så det er godt å blandet Ja, sant.. men så heter det ofte plattformsjef på flyterigger også, ville bare poengtere det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå