ricky6500 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Lurte på 2 ting angående MVA. 1. Har en enkeltpersonforetak startet i 2008 og søkte for sent inn til MVA mantallet (hadde allerede fakturert kunder og fått MVA penger i juni, men søkte bare i november). Jeg har sendt mail til skatteøst ang. det, men ikke fått svar enda. Nå står jeg klar til å utbetale men er usikker på hva "straffen" min evt. blir her. 2. Når det gjelder feks. innkjøp av datamaskin til bedriften min, så forstår jeg at jeg kan avskrive 15 tusen. Men er det bare MVA jeg kan avskrive, eller hele kostnaden av maskinen? Hvis maskinen koster 10 tusen kroner, får jeg hele 10 tusen tilbake? Hvis ja, hvordan? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 1. Jeg forstår ikke helt hva du mener med at du har søkt for sent. Når du melder innmelding i mva-registeret så gir du opplysninger om hvilken dato du passerte NOK 50k i omsetning, og fra og med den terminen er du mva-pliktig. Det vanlige er å føre all mva på den terminen om man har utfakturert med mva fra første krone. 2. Kjøper du en pc som koster over kr 15 000 skal den aktiveres og kan avskrives med 30% per år fram til restsaldoen er under kr 15 000, da kan hele saldoen kostnadsføres direkte. Koster den under kr 15 000 kostnadsfører du hele pc'n med en gang. Det er kun mva du får tilbake. Koster maskinen kr 10k inkl mva, får du tilbake kr 2500 på mva-oppgjøret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå