Gå til innhold

Jøder får skylden for finanskrisen - Aftenposten.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så i krigføring er det greit å slakte alle som ikke deler din religiøse tro?

 

Ja, det har vi faktisk sett gjennom afghanistan og irak krigen. Muslimene der delte ikke "vestens tro" på kapitalisme og demokrati, og ble derfor slaktet av "atheistiske" allierte soldatene. Det gjaldt både kvinner, eldre og barn. Da er det lite forsvarlig å være mot islams ideoligi og ikke mot vestens ideoligi! Hva sier du til det?

Lenke til kommentar
Hvem er du til å bestemme hva som er riktig og gal tolkning? Kjenner du forfatteren (Allah) personlig, og kan lese hans tanker?

 

Allah har ikke skrevet koranen. Jeg er ateist og forholder meg til den virkelige verden. Mennesker har skrevet koranen. Forøvrig baserer jeg meg på hva moderate Islam-lærde mener om saken, og hva som er logisk å mene om saken, altså at innholdet må forstås i en historisk kontekst. Som med all annen historisk tekst.

 

 

Så i krigføring er det greit å slakte alle som ikke deler din religiøse tro?

 

Hva mener du? Om to "riker" slåss mot hverandre, et arabisk-muslimsk mot et katolsk kristent, f.eks i Spania - hvem tror du da dreper hvem? På denne tiden dreide deg seg mye om religiøse ledere som brukte religionen til imperialistiske motiver om territoriell kontroll. Da var religionen i seg selv et argument. Både i GT og Koranen leser vi derfor om slag mellom de "rettlærde" og de "vantro". Å sitere det som står om dette og bruke det for å "bevise" at dagens muslimer er ekstreme og potensielle drapsmenn, er galskap, og irrasjonelt.

Lenke til kommentar
Hvem er du til å bestemme hva som er riktig og gal tolkning? Kjenner du forfatteren (Allah) personlig, og kan lese hans tanker?

 

Allah har ikke skrevet koranen. Jeg er ateist og forholder meg til den virkelige verden. Mennesker har skrevet koranen. Forøvrig baserer jeg meg på hva moderate Islam-lærde mener om saken, og hva som er logisk å mene om saken, altså at innholdet må forstås i en historisk kontekst. Som med all annen historisk tekst.

 

 

Helt enig! Allah har ikke skrevet Koranen, den ble skrevet av vanlige "mennesker" og samlet til en bok under den tredje Kalifen (Osman) sin tid. Koranen ble åpenbart til profeten Mohammed (SAW) gjennom 23 år lange peioden og ble samtidig skrevet vers på vers av opplyste menn av den tid. Muslimene tror på Koranens "korrekthet" fordi Mohammed (SAW) var selv analfabet og ikke hadde noe anelse om tidligere hellige skrifter som bibel eller GT.

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
En muslim er en som tror på islams 5 grunn pilarer og praktiserer dem; http://www.islamic.no/no/index.php/2007020...er-i-islam.html

 

Jeg tror ikke på noe mer enn det som er utenfor disse 5 grunn pilarene.

 

Fair enough. That's it, for din del? Du synes ikke selvmordsbombing eller drap av vantro er akseptabelt for å forsvare din religion? Har du noen synspunkt på ikke-muslimer og deres skjebne når de dør?

 

At du etter å ha lest Koranen kan påstå at Islam støtter fred og toleranse, er utrolig, men en velsignelse. Jeg er glad for at jeg kan dele min avsky for ekstremistene med deg, men vi er uenige med dem av forskjellige årsaker.

 

Erkjenner du at Islam er en tro, og ikke fakta?

Lenke til kommentar
Så i krigføring er det greit å slakte alle som ikke deler din religiøse tro?

 

Ja, det har vi faktisk sett gjennom afghanistan og irak krigen. Muslimene der delte ikke "vestens tro" på kapitalisme og demokrati, og ble derfor slaktet av "atheistiske" allierte soldatene. Det gjaldt både kvinner, eldre og barn. Da er det lite forsvarlig å være mot islams ideoligi og ikke mot vestens ideoligi! Hva sier du til det?

 

Å drepe soldater er greit, men er det greit å drepe sivile? Hvis det brøt ut en storkrig mellom kristne og muslimer, ville det da vært greit om du drepte meg fordi jeg ikke deler din tro?

Lenke til kommentar
Fair enough. That's it, for din del? Du synes ikke selvmordsbombing eller drap av vantro er akseptabelt for å forsvare din religion? Har du noen synspunkt på ikke-muslimer og deres skjebne når de dør?

 

At du etter å ha lest Koranen kan påstå at Islam støtter fred og toleranse, er utrolig, men en velsignelse. Jeg er glad for at jeg kan dele min avsky for ekstremistene med deg, men vi er uenige med dem av forskjellige årsaker.

 

Erkjenner du at Islam er en tro, og ikke fakta?

 

Selvmordsbombing og drap av vanntro er ren "skapt ideoligi" av muslismke skriflærde i nåtiden. Det har ikke noe med islam å gjøre på kortere eller lengre sikt. Det er feil oppfatning av Vesten at meste parten av muslimer er ute etter å drepe de vanntro. Gjennom historien, har muslimene styrt kalifatet i spania:

http://en.wikipedia.org/wiki/Caliphate_of_C%C3%B3rdoba

 

og Mughal kongedømmet i India:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mughal_Empire

 

Begge disse periodene varte i hundrevis av år. Hvis islam innebærte å drepe alle de vanntro, ville det ikke ha eksistert en eneste Hindu i India, eller Kristen i Spania!

 

Islam er rene tro i likhet med alle andre religioner. Hvis islam var en fakta, kunne vi aldri hatt mer enn 72 muslimske trosretninger i dag!

Lenke til kommentar
Allah har ikke skrevet koranen.

 

Det kan du ikke vite.

 

Om to "riker" slåss mot hverandre, et arabisk-muslimsk mot et katolsk kristent, f.eks i Spania - hvem tror du da dreper hvem?

 

Å drepe soldater er greit, men å drepe sivile kun fordi de ikke deler din religiøse tro, er forkastelig. Det er dette som skjer i Midtøsten. For eksempel er det mange palestinere som hater "jødene" fordi Israel angriper dem. At de hater staten Israel er forståelig. At de retter hatet mot en hel folkegruppe, er forkastelilg.

 

 

 

 

Koranen ble åpenbart til profeten Mohammed (SAW) gjennom 23 år lange peioden og ble samtidig skrevet vers på vers av opplyste menn av den tid.

 

Åpenbart av Allah?

 

Jødene har skyld i finanskrisen, i likhet som de fortjener ros i økonomiske oppturer :woot:

 

fo real, jødene styrer verden

 

Du skjærer alle over én kam.

Lenke til kommentar
Å drepe soldater er greit, men er det greit å drepe sivile? Hvis det brøt ut en storkrig mellom kristne og muslimer, ville det da vært greit om du drepte meg fordi jeg ikke deler din tro?

Nei, Islam tillater ikke slakting av sivile. Og dette har verken prakisert i noen muslimsk område gjennom historien. I dag bor det utrolig mange "vanntro" i de muslimske statene med like mange rettigheter som resten av befolkningen.

 

Hvis det blir en stor krig mellom kristne og muslimer idag, vil nok de kristne soldatene, drepe sivile muslimer som de har drept før også:

 

I det første korstoget, (1095-1097), var de fleste kristne fra Frankrike, Tyskland og Italia. Fra England, dro Robert, Duke of Normandy, sønnen til Vilhelm Erobreren. Selv om de klarte å gjenerobre Jerusalem døde de fleste ridderne av sult, tørste og sykdom. Da de kom til Jerusalem slaktet de alle de kunne finne.

 

kilde: http://www.london.no/CITY/London/Knights/Korstog.htm

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar
Hvis islam innebærte å drepe alle de vanntro, ville det ikke ha eksistert en eneste Hindu i India, eller Kristen i Spania!

 

Muslimer kan - i likhet med kristne - ignorere vers de ikke liker.

 

Et par spørsmål:

 

1. Tror du på evig liv? Hva slags liv?

2. Synes du kritikk av religion er greit?

3. Er du for dødsstraff for homofile? (Jeg har en muslimsk venn som svarte "det er et personlig spørsmål som jeg holder for meg selv")

 

Koranen har ingen Jesus.

Feil! Det fins mange vers om Jesus i koranen:

http://islam.about.com/cs/jesus/f/jesus_quran.htm

http://www.mensviventer.no/mvv41/koranenomjesus.html

 

Det jeg mente var at Islam ikke har noen Jesus-figur som forbilde.

Lenke til kommentar
Nei, Islam tillater ikke slakting av sivile.

 

Koranen sier i et spesielt vers at muslimer skal drepe de ikke-troende hvorhenn de befinner seg (K, 2:191), true dem (K, 9:123), utrydde dem (K, 9:5) og sloss mot dem (K, 8:65). Den sier videre at de troende skal ydmyke kristne og jøder samt pålegge dem ekstra skatter og avgifter (K, 9:29). Koranen tar også bort all form for rasjonell tankefrihet og sier at ingen annen religion enn islam er akseptert (K, 3:85). Muslimer blir også beordret om å sloss mot de vantro helt til den eneste religionen som er igjen er islam (K, 2:193). Koranen sier videre at dersom noen familiemedlemmer ikke er troende så skal de forbys fra å være en del av familien (K, 9:23, 3:28) og den sier at enhver muslim skal gjøre alt som er i sin kraft for å få fjernet de vantro, eller de skal være alvorlig strenge mot dem ettersom de tilhører helvete (K, 66:9). Profeten Muhammed sier også at hans følgesvenner skal “kutte av hodet på de vantro” og “slakte flest mulig, og binde fast de gjenlevende” for løsepenger (K, 47:4).

 

Dette er selvsagt ekstreme tilfeller tatt ut fra Koranen og kan nok tolkes på mange vidt forskjellige måter. Men å konkludere med at Islam ikke tillater slakting av sivile, er mildt sagt søkt. At majoriteten av verdens muslimer ignorerer disse versene er åpenbart, men det er dessverre ikke til å legge skjul på at flere av tekstene i Koranen har ført med seg store mengder terrorangrep, selvmordsaksjoner, osv. med titusenvis av uskyldige liv som eneste resultat.

Lenke til kommentar
Et par spørsmål:

 

1. Tror du på evig liv? Hva slags liv?

2. Synes du kritikk av religion er greit?

3. Er du for dødsstraff for homofile? (Jeg har en muslimsk venn som svarte "det er et personlig spørsmål som jeg holder for meg selv")

 

 

Det jeg mente var at Islam ikke har noen Jesus-figur som forbilde.

 

1. Ja, jeg tror på et evig liv etter døden. Den er basert på "gode eller onde handlinger og gjernigner" gjennom et menneske liv. Å drepe uskyldige sivile eller selvmords bombing er ikke bare "forbudt" men kan gi deg sertifkat for helvete hvis du utfører en lignende handling! Adgang til himmel eller helvete er for øvrig bestemt av Gud, men 90 % av dette innebærer "egne gjerninger".

 

2. Ja, selvsagt! Under den aller første muslimske Kilafa, var det en offentlig "Shoora organ" som vedtok klager fra sivilie muslimer om hvordan Kilafa bør styres. Dette var i 100 % likhet med dagens vestens-demokrati. Man kunne ikke bare klage på religionen men også direkte om og til kalifen, uten å bli straffet på noen måte. Dette var virkelig islam etter Profeten Muhammads (SAW) død.

 

3. Nei, homofili er en legning i likhet med pedofili og heterofili. Koranen advarer mot enhver legning utenfor heterofili som en ødeleggelse for samfunnet, noe som vi tydelig ser med oppvekst av mange opererende pedofilie i samfunnet.

Lenke til kommentar
Nei, Islam tillater ikke slakting av sivile.

 

Koranen sier i et spesielt vers at muslimer skal drepe de ikke-troende hvorhenn de befinner seg (K, 2:191), true dem (K, 9:123), utrydde dem (K, 9:5) og sloss mot dem (K, 8:65). Den sier videre at de troende skal ydmyke kristne og jøder samt pålegge dem ekstra skatter og avgifter (K, 9:29). Koranen tar også bort all form for rasjonell tankefrihet og sier at ingen annen religion enn islam er akseptert (K, 3:85). Muslimer blir også beordret om å sloss mot de vantro helt til den eneste religionen som er igjen er islam (K, 2:193). Koranen sier videre at dersom noen familiemedlemmer ikke er troende så skal de forbys fra å være en del av familien (K, 9:23, 3:28) og den sier at enhver muslim skal gjøre alt som er i sin kraft for å få fjernet de vantro, eller de skal være alvorlig strenge mot dem ettersom de tilhører helvete (K, 66:9). Profeten Muhammed sier også at hans følgesvenner skal “kutte av hodet på de vantro” og “slakte flest mulig, og binde fast de gjenlevende” for løsepenger (K, 47:4).

 

Dette er selvsagt ekstreme tilfeller tatt ut fra Koranen og kan nok tolkes på mange vidt forskjellige måter. Men å konkludere med at Islam ikke tillater slakting av sivile, er mildt sagt søkt. At majoriteten av verdens muslimer ignorerer disse versene er åpenbart, men det er dessverre ikke til å legge skjul på at flere av tekstene i Koranen har ført med seg store mengder terrorangrep, selvmordsaksjoner, osv. med titusenvis av uskyldige liv som eneste resultat.

 

Alle de "ekstreme" versene kan ikke tydes i samsvær med nåtiden. Da Koranen ble åpenbart, var det en tid for store kriger mellom <<nye muslimer>> og vanntro arabere. Derfor bør disse versene leses i historisk sammenheng. Også i bibelen finner man slike vers om uttrydding av alle de vanntro. I dag tolker man dem i historisk sammenheng.

 

Hvis alle muslimer, som ifølge deg, tror og praktiserer disse eksreme versene, kunne det ikke vært en eneste vanntro i de områdene som muslimene hadde kontroll over gjennom historien. Under den osmanske kilafa, var store deler av europa under muslimsk herre dømmet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_Empire

 

Om muslimer hadde vært ute etter å drepe alle de vanntro, kunne det vært nesten ingen greker med "ikke-muslimsk" tro!

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...