hertugen Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Heisan, håper jeg poster på rett plass Jeg har sett litt rundt omkring på brukte objektiver (Canon). Tenkte, siden jeg er nybegynner, og prøver å bygge opp en ok objektivpark, at bruktkjøp kunne være smart nå og da. Ett spørsmål som kanskje noen kan svare på.....jeg tenker alltid 70% av nypris er ganske normal pris når det gjelder brukte objektiver, er jeg helt på trynet? For kjip rett og slett. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Nei, 70% vil jeg tenke at er normalt. Men det kommer jo mye an på hva slags objektiv det er, robuste L-serie som er pent brukt vil nok kanskje holde seg bedre i pris enn EF-s objektiver i plast. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Ja 60-70% av nypris er en grei pekepinn, dog ingen som helst regel. Det vil også variere fra objektiv til objektiv som Roskov sier. Også fra merke til merke. En Sigma har større prisfall i prosent enn et L-objektiv (dog i kroner kan det gjerne være L-objektivet som faller mest). Merk også at nyprisene på objektiv har steget den siste tiden, noe som også får en smule påvirkning på bruktprisene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Vanskelig solgte objektiver har større prosentmessig prisfall enn lettsolgte. F.eks vil Tamron 17-50 f/2,8, Sigma/Tamron 70-300 f/4-5,6 og en hvilken som helst 50mm f/1,4 eller f/1,8 være lettsolgte og ofte gå for rundt 80% av nypris. I den motsatte enden av skalaen kan man forvente stort prisfall på f.eks Sony 300mm f/2,8 (som er veldig dyrt og neppe har mange potensielle kjøpere), Canon/Nikon 500mm og 600mm (veldig dyre) og all optikk med manuell fokus. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Fordelen med bruktkjøp er at prisen holder seg veldig godt. Kjøper du et Nikon/Canon objektiv som er et par år gammelt til en god pris, kan du ofte selge det til samme prisen (eller høyere) etter et par år, forutsatt at det ikke har kommet en erstatning i mellomtiden! Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Bare husk at du regner 60-70 % av DAGENS nypris. Hva du gav for 5 år siden er irrelevant. Særlig aktuelt på kameraer, men også objektiv. Er tilbud og etterspørsel det går på. For å gjenta meg selv: Godt prisede varer er solg i løpet av timer på foto.no. For høyt priset kan ligge der i månedsvis. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det blir som dem andre sier, men jeg kan legge til at markedet er litt spesielt nå siden nypris på glass akkurat har steget med 20-30% Er du heldig kan du få kjøpt populært L glass bukt til 70-80% av "gammel" pris. F.eks. så jeg 70-200 f/2.8 til 7.500 her om dagen. Dette objektivet koster nå over 13.000 nytt. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det blir som dem andre sier, men jeg kan legge til at markedet er litt spesielt nå siden nypris på glass akkurat har steget med 20-30% Er du heldig kan du få kjøpt populært L glass bukt til 70-80% av "gammel" pris. F.eks. så jeg 70-200 f/2.8 til 7.500 her om dagen. Dette objektivet koster nå over 13.000 nytt. Ogåer det uhyre viktig å lese betegnelsen skikkelig. En bokstav eller et tall feil kan bety mye for prisen. Om du er i tvil, så be om bekreftelse fra selger på hvilken modell. Og husk: Om et tilbud virker for godt til å være sant, så er det akkurat det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå