Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er egentlig depresjon?

Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest Trådstarter

Ser ofte at mange egentligt ikke vet hva depresjon er. Det blir ofte misforstått med det å syne synd på seg, overfølsom og på jakt etter oppmerksomhet. Mirakelkuren som mange kommer med er å ta seg sammen, skjerpe seg og "få en ryggrad".

Selv har jeg grunnlag for å tro jeg har slitt med depresjon i ganske mange år. Jeg har aldri gått til psykolog, men har heller prøvd å løse det selv og presser meg selv til å leve videre.

Jeg synes verken synd på meg selv eller er overfølsom. Jeg har egentlig litt gi faen holding(på godt og vondt).

Istede føler jeg meg veldig tom, følelsesløs og konstant trøtt. Jeg sliter også endel med hukommelsen og konsentrasjonen.

Jeg må bruke veldig mye energi på å holde humøret og energien oppe.

Og selv om jeg kan få "lykke kick" /undertrykke depresjonen (helst når jeg står på ski, fester, kiter og andre morsomme aktive ting) så faller det ganske raskt etterpå.

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg stått på ski, reist rundt i verden og hatt nye spennende opplevelser hele tiden for å kunne undertrykke depresjonen og oppretholde "lykkefølelsen".

Selvsagt varierer det fra person til person hvordan en opplever depresjon. Men er det noen som har god greie på depresjon og kan komme med en god forklaring? Både psykologiske og biologiske årsaker og konsekvenser/symptomer?

Eventuel egene erfaringer hvordan du selv opplever depresjon er også velkomne ;).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men er det noen som har god greie på depresjon og kan komme med en god forklaring?

Både psykologiske og biologiske årsaker og konsekvenser/symptomer?

.

Depresjon kan være både organisk og somatisk.

I enkelhet betyr diagonosen, "depresjon"; En person som ikke kan føle "glede" over lengre tid.

Du må være forsiktig å selv-diagonisere depresjon, spesielt utfra disse kvasi-tullete-depresjonstest(er), tom. å lese fra lommelege.no.

Det er viktig å oppsøke hjelp hvis du føler at noe er "galt".

Du kommer langt og lengre med fastlegen din.

vaio :wee:

Lenke til kommentar

Kan være mange årsaker til depresjon, så det nytter lite å ta blodprøver om problemet ligger i psyken eller å bruke masse tid med psykolog hvis du har et ernæringsproblem eller unormalitet i kroppen, men et sted må du jo begynne å nøste opp i problemet.

Har vært borti folk som har fått det kjempebra bare ved å legge om kostholdet sitt samtidig som de trener litt.

Tar du forresten Omega-3 og en vitaminpille hver dag ?

Også viktig å få i seg kvalitetsproteiner som er i f.eks egg, i tillegg til grønnsaker og frukt. 70% sjokolade gjør også susen for de som er litt lettere nedstemt, og så har du jo johannseurt.

Lenke til kommentar

Depresjon er ikke en lik tilstand for alle, men en sekkebetegnelse på en rekke med plager fra mild og forbigående nedstenthet, misnøye eller irritasjon til svære forstemninger der vedkommende er overbevist om at en ikke fortjener å leve. Kanskje dette ikke er grader av samme tilstend, men heller snakk om ulike sykdommer med tilsynelatende liknede utforming.

For å diagnostisere en depresjon må ha hatt visse symptom og disse må ha var lenge nok. De vanligste symptomene er tristhet, gledesløshet og pessimisme.

De aller fleste depressive plager går over av seg selv. Hvis en har slitt i noen måneder og det ikke blir bedre, eller en er så nefor at en ikke får gått på jobb eller skole, bør en søke hjelpe.

Depresjoner er i ofte ikke vanskelig å behandle, og de fleste blir helt friske. Det er ulike behandlingsmåter, men det ser ut som om kombinasjonen samtaleterapi, medisiner og fysisk aktivitet sammen er mest effektiv.

Vi vet i dag ikke helt hva som er årsakene til depresjon. Det ser ut som om det er et samspill mellom genetiske faktorer og de belastninger den enkelte opplever. Psykologiske sett handler depresjon alltid om en eller annen sorg som ikke er bearbeidet godt nok.

Lenke til kommentar

Hvis depresjonen ikke er fysisk grunnet, altså psykisk grunnet, tror jeg at grunnen ofte er at dine drømmer og visjoner ikke stemmer med det livet du lever hver dag, på et eller annet plan. Man er på en måte inkongruent med hvordan man lever og hva man føler, og greier ikke handle på egenhånd/komme videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...