DaddyYankee Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Les her http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=547865 Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Les her http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=547865 Nntendo = fremtiden til Saab? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Les her http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=547865 Nntendo = fremtiden til Saab? Hahhaha, jeg ber om unnskyldning! Her er linken Beklager igjen! http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/article2934703.ece#AF Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hvis den svenske staten ikke ønsker å kaste bort penger på Saab, ser jeg absolutt ingen grunn til norske myndigheter skal det heller. Fra E24: «Uten støtte fra eieren General Motors, ville Saab ha gått konkurs for lengst. Siden 1997 har svenskenes fordums stolthet tapt 25 milliarder svenske kroner – eller 6 millioner kroner dagen. For hver bil som sendes ut av fabrikken i Trollhättan utenfor Gøteborg, taper Saab 19.000 kroner.» Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Hva med å legge på prisen med kr. 22.000,- pr bil, og TJENE to tusen kr. pr bil? Det er flere her inne som trekker fram at SAAB er en drittbil, men etter å ha søkt på forskjellige bilforum, hvor personer søker råd om eventuelt kjøp av SAAB, får de kun gode tilbakemeldinger av andre som har/hadde SAAB. Jeg har aldri selv hatt råd til å kjøpe meg ny SAAB, desverre, men har alltid hørt kun positive ting om disse bilene. Og for å være ærlig, og det skal man jo være, så er 9-5`n drømmebil. Både som sedan, og stasjonsvogn. Tilfeldig eksempel: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...&areaId=661 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Saab er lite konkurransedyktige i utgangspunktet, eks. den fullstendig utdaterte 9-5. Å legge på over 20.000 kr til vil bare gjøre vondt verre. I USA har det lenge vanket fine rabatter ved kjøp av ny Saab, og dette var før finanskrisen... Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Saab er en drittbil i den forstand at de åpenbart ikke tjener nok penger til å gå rundt. Alt annet er underordnet i forretningssammenheng. Hva gjelder personlige preferanser er dette forskjellig fra folk til folk, men Saab-biler i dag blir regnet som å være utdaterte - som jeg prøvde å påpeke i førsteposten min. Utdatert betyr ikke nødvendigvis dritt, men det betyr lite konkerransedyktige. Gjennom historien har det dødd mange ulønnsomme merker (en del av disse under Gm og), så hva er det Saab har som forsvarer en kunstig bevaring av merket? Endret 19. februar 2009 av galro Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hva med å legge på prisen med kr. 22.000,- pr bil, og TJENE to tusen kr. pr bil? Det er flere her inne som trekker fram at SAAB er en drittbil, men etter å ha søkt på forskjellige bilforum, hvor personer søker råd om eventuelt kjøp av SAAB, får de kun gode tilbakemeldinger av andre som har/hadde SAAB. Jeg har aldri selv hatt råd til å kjøpe meg ny SAAB, desverre, men har alltid hørt kun positive ting om disse bilene. Og for å være ærlig, og det skal man jo være, så er 9-5`n drømmebil. Både som sedan, og stasjonsvogn. Tilfeldig eksempel: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...&areaId=661 Enig, Saab er veldig bra bil synes jeg Onkel har Saab 9-5, og den har han alltid vært fornøyd med! Under 98-97 modell, blir Saab som Lada Hehe .. Ellers synes jeg Saab fortjener å leve! Lenke til kommentar
nizze90 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Saab er kanskje en bra bil(eg selv kan ikke fordra de), men det seier seg selv at det ikke er vits å ta vare på noe som har gått med underskudd 19 av 20 år på rad.. Etter min mening burde Saab ha gitt seg for lenge siden, og håper nesten at de har skjønt det selv og nå. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hva er grunnen til at Norge ikke produserer bil? Har de noe med miljø i tankene?.. Mange som ville ha kjøpt norsk bil for stolthet, og jeg hadde sikkert vært en av deres om noen år. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Trist å se bilmerket Saab gå under. Har alltid hatt Saab i familien og det har alltid vært robuste og slitesterke biler. Saab har kanskje gått med underskudd de siste 15 åra, men mye tror jeg vi kan takke GM for dette. Fra begynnelsen av 90-tallet blei det jo kun et par modeller produsert og nytenkningen var det dårlig med. Syns dog det er rart GM har satsa såpass lenge på merket når underskuddet har vart så lenge. Hva med å heller produsere færre biler og si opp ansatte, siden det tydeligvis ikke er så mange kunder som Saab ønsker i verden? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hva er grunnen til at Norge ikke produserer bil? Har de noe med miljø i tankene?.. Mange som ville ha kjøpt norsk bil for stolthet, og jeg hadde sikkert vært en av deres om noen år. Vi produserer allerede bildeler i Norge, blant annet til Saab. Det ville aldri vært kostnadsmessig lønnsomt å flytte mer til Norge. Det hadde heller ikke hjulpet stort med patriotisme hvis bilen hadde kostet tre ganger så mye som en tilsvarende. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Saab har kanskje gått med underskudd de siste 15 åra, men mye tror jeg vi kan takke GM for dette. Både og. Man kan vel også takke GMs dype lommer for at Saab i det hele tatt har klart seg så lenge. Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Problemet er at GM er nesten konk. De har ikke råd til hva som i dems øyne er ubrukelige merker. Derfor har både Saturn og Saab fått beskjedd om at de i praksis legges ned/må finne noen andre investorer, mens Pontiacs skjebne er usikker. Opel blir muligens kjøpt opp. http://earth2tech.com/2008/11/19/solarworld-bidding-foropel/ GM er nødt til å forsvare sin eksistens ovenfor den amerikanske regjeringen for å beholde pengene de mottok i krisepakkene. Dette gjøres ved å skjerpe inn på utgifter, slik som upopulære merker ofte kan være. Her er GMs redegjørelse på situasjonen. Nb: 118 sider lang. http://gmfactsandfiction.com/wp-content/up...21709-final.pdf GENERAL MOTORS RESTRUCTURING PLAN HIGHLIGHTS GM’s Plan details a return to sustainable profitability in 24 months o Demonstrates GM‘s viability under conservative economic assumptions o Expands and accelerates the Plan submitted on December 2 o Lowers the Company‘s breakeven to a U.S. market of 11.5-12.0M units annually GM is comprehensively transforming its business, globally o Brands, nameplates and dealer networks streamlined and focused o Productivity and flexibility gains enabling more facility consolidations o Shared global vehicle architectures creating substantial cost savings o Unprofitable foreign operations addressed GM’s Plan emphasizes the Company’s continued focus on great products o Fewer, better vehicles in U.S. supporting Chevrolet, Cadillac, Buick and GMC o Renewed commitment to lead in fuel efficiency, hybrids, advanced propulsion o All major U.S. introductions in 2009-2014 are high-mileage cars and crossovers GM’s Plan calls for considerable sacrifice from all stakeholders o Bondholders and other debtors o Hourly and salaried employees, executives and retirees o Dealers and suppliers o Shareholders GM’s Plan addresses the requirements of the loan agreement with the United States Department of the Treasury o Competitive product mix and cost structure o Compliance with Federal fuel efficiency and emissions requirements o Domestic manufacturer of advanced technology vehicles o Rationalization of costs, capitalization and capacity o Major progress made with the UAW and hourly employees; considerable progress made with bondholders; additional work under way to achieve term sheet requirements and savings targets o Positive net present value (NPV) o Repayment of Federal loans Reflecting further deterioration in economic, industry and credit markets since December 2, GM’s Plan details need for additional Federal funding o Restructuring actions accelerated to mitigate this need o Partial repayment of Federal funding still slated to begin in 2012 General Motors is vital to a robust U.S. economy, and a revitalized GM will greatly advance America’s technology leadership and energy independence o Highly focused on a U.S. supply base and U.S. R&D, design and engineering o Directly and indirectly supports 1.3 million U.S. jobs o Committed to investing in advanced technologies and high-tech ―green‖ jobs o A sound investment for U.S. taxpayers that will be repaid fully Uthevning gjort av meg. Endret 19. februar 2009 av galro Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Nye endringer Les her: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=548017 Edit: Haha, nå begynner Opel også http://e24.no/boers-og-finans/article2938815.ece Endret 20. februar 2009 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
Fred123 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Reuters: GM Willing to Back $450m Loan for Saab Et vendepunkt i anmarsj? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Saab skylder penger til 1.340 selskaper http://e24.no/naeringsliv/article2939922.ece Edit: Listen på 1.340 selskaper http://www.e24.se/multimedia/archive/00142...__r_142525a.pdf Endret 21. februar 2009 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Antall kreditorer er mindre interessant. Det er størrelsen på leverandørgjelden som er viktig, og den vil jeg anta er rimelig høy. Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Saab har ikke tjent penger de siste 15åra påstår de i trollhåttan, så tviler på at Norge kan gjøre det stort bedre med og kjøpe å flytte alt hit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå