Gå til innhold

Ødelagt HDMI-utgang på Playstation 3?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har til i dag vært en lykkelig eier av en problemfri(til nå) PS3. I dag skulle jeg teste en HDMI VGA adapterkabel på en PC skjerm og PS3. Etter dette har jeg ikke fått noe brukbart HDMI signal fra PS3. Det rare er at når jeg skrur på PS3 får jeg ikke den vanlige "no signal" beskjeden på TVen, men en "unsupported video format" beskjed fra TVen så TVen mottar noe, om ikke noe lesbart.

PS3 er koblet til en Phillips FullHD LCDTV og har funket og funker fortsatt perfekt for Xbox 360 etc.

Jeg har prøvd alle former for resets og jeg får bra signal både fra kompositt og komponent og HDMI-kabelen fungerer helt fint. HDMI OUT på PS3 ser også helt grei ut(ikke noe bøyd eller utseendemessig skade)

Er det vanlig at HDMI utgangen ryker? I så fall er det noen som har sent 60GB PS3 på reparasjon? Jeg vil gjerne ha den tilbake og ikke en nyere versjon uten PS2 kompatabilitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har til i dag vært en lykkelig eier av en problemfri(til nå) PS3. I dag skulle jeg teste en HDMI VGA adapterkabel på en PC skjerm og PS3. Etter dette har jeg ikke fått noe brukbart HDMI signal fra PS3. Det rare er at når jeg skrur på PS3 får jeg ikke den vanlige "no signal" beskjeden på TVen, men en "unsupported video format" beskjed fra TVen så TVen mottar noe, om ikke noe lesbart.

PS3 er koblet til en Phillips FullHD LCDTV og har funket og funker fortsatt perfekt for Xbox 360 etc.

Du skriv at du skulle teste HDMI VGA adapterkabel. Det er ein kabel med HDMI i eine enden og vga i andre sant?

Fekk du signal på Pc skjermen?

Er det etter at du gjekk tilbake til TVen dette problemet oppstod?

Rekner med du har holdt inne power knappen medan du skrur på PS3en?

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke noe signal fra HDMI-VGA kabelen så jeg skiftet tilbake og da oppstod problemet.

Har prøvd soft og hard reset(med både touch-knappen og strømbryteren på baksiden) som funker som det skal med at det tilbakestiller bildepreferansene, men av en eller annen grunn får jeg den merkelige "unsupported video format" og ikke den vanlige "no video signal" på TVen når jeg skifter til HDMI. Har funket helt bankers over lengre tid og har aldri hatt noen problemer. Er det en sjanse for at HDMI-utgangen har kortsluttet elns. ? Det rare er at HDMI-kabelen fungerer knirkefritt til både PC og Xbox og Kompositt og Komponent fungerer som det skal. Har også prøvd å skifte HDMI-inngang på TVen til ingen nytte.

Lenke til kommentar

Mulig jeg misforsto deg, men hverken soft eller hard reset fungerer. Du må slå på strømmen på PS3en, sånn at dioden foran lyser rødt. Så må du holde inne powerknappen en liten stund og da skal den automatisk velge HDMI signalet (hvertfall vis du ikke har scart koblet til). Vis du har gjort dette allerede så beklager jeg.

Lenke til kommentar

Yep. Har nok prøvd det flere ganger. Jeg klarer å få PS3 til å velge HDMI, men når den gjør det så sier TVen "unsupported video format". Altså Det finnes et signal, men av en eller annen grunn så er det "unsupported". Har aldri hatt dette problemet tidligere og det funker helt fint med bl.a. xbox med samme HDMI-kabel.

Lenke til kommentar

Kanskje TV'n bare mottar audio-signal uten bilde?

- Prøv å slå av PS3 med bryter bakpå, slå deretter av TV'n.

- Fjern deretter absolutt alle video- og audio-kabler fra PS3 (inkludert HDMI-kabel) og TV.

- Koble deretter HDMI-kabelen (trykk begge ender skikkelig inn), en ende direkte i HDMI-utgangen på PS3, og andre enden direkte i HDMI-inngangen på TV.

- Start deretter opp TV'n, still inn på kanalen til HDMI-inngangen.

- Start deretter opp PS3, du skal nå få spørsmål om du ønsker både video og lyd, via HDMI.

Fremdeles trøbbel? :)

Edit:

Du kan også starte TV'n etterpå - PS3.

Beskrivelsen til Sony sitt Knowledge support, anbefaler den måten (TV sist), selv om jeg ville tro at TV'n kan fint finne PS3 også.

Går utifra at PS3 står i søkemodus, om den ikke finner noe signal - og finner display-devicet, når det slås på. :)

PS. Hvis du starter opp med en Bluray-film, så bruker denne HDCP-signal, hvis TV'n din ikke støtter HDCP så kan den også bli forvirret, prøv derfor å starte opp uten plate i PS3, og se om menyen kommer.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

prøv å snu HDMI-ledningen.

hehe, da er du sikker på at kabelen står skikkelig i.. ellers må du nesten sjekke

her

Prøv å sende lyden ut en annen kabel, hvis TV'n din er HDMI 1.1, så vil den ha kanskje ha problemer å motta lyd (men ikke bilde) fra PS3 som sender i HDMI 1.3

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Fant dette på et annet forum. Kanskje det kan være til nytte???

Nå vet jeg ikke hvilken TV du har, men denne posten gjelder Philips 42" 1080p LCD TV (42PFL7432D/37). Kan hende dette gjelder også andre Philips TV´er

Tror også det kan være lurt å teste det på en annen TV for å utelukke at det er TV´n.

well i hooked my ps3 tonight thru hdmi1 and at set it to output 1080p. tried playing grand turismo hd. (1080p) game and when it switch to the game. i got the blue screen with un supported video format. after i reset the ps3 load it up and tried it agian and it worked. I played oblivion for 20mins and decided to watch a bluray.(departed)

when i put the disk and played it. it didit agian. bluscreen and it said un supported video format. switch the source to hdmi two and went back to hdmi 1(where the ps3 is connected) and it decided to worked. it seems to me that its getting stuck when its switch signal from 720p to 1080p ever so often.

Check to make sure you have the latest firmware for the PS3. Some of the early firmware on the PS3 was a little goofy with HDMI output.

Also, anytime there is a drop in the signal (like when switching format modes), the TV will display a blue screen and the message "Unsupported Format." This is simply indicating that there is currently no signal being fed into the input. This should be a temporary display lasting no more than 3-5 seconds (possibly up to 10 seconds with HDMI devices that are operating outside of specification) We have tested extensively with the PS3 and many other HDMI devices. Rarely (1-2%) of the time you may have a handshake issue with the HDMI signal. This can usually be fixed by switching to a non-HDMI input (ex. AV3) and then switching back to the HDMI input.

Endret av praystation
Lenke til kommentar

har du sendt en mail til hotline?

[email protected]

husk at amerikanske garantier er noe helt annet enn norske. I Norge har man 3års reklamasjonsrett på denne typen varer.

det er nok en garanti/reklamasjonssak uansett. en kompis sendte mail dit, og fikk svar etter 10 min. i arbeidstiden selvfølgelig.

Endret av Haansi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...