Gå til innhold

BK : Colorful Peon

linarh

Anbefalte innlegg

Prøver et nytt bilde jeg tok i hagen hjemme.

Bilde er beskjært litt og fargene forsterket noe. Ellers ikke gjort stort. Vil kun si at bildet ble tatt med mitt gamle kamera, et Finepix 401 om jeg husker riktig. Innstillingene var satt til macro.

Vet det er gammelt bilde, men lurer på hva dere syns. Noe jeg burde tenke på neste gang jeg skal prøve å ta en slikt bilde? Lys? Farger? Beskjæring? Selv er jeg ganske fornøyd, men antar det er mye jeg kunne ha gjort bedre.

3288300377_662e8219ab_b.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ville du ha gjort annerledes? Har tenkt på å prøve nye bilder av pion til sommern. Siden du ikke kommenterte fargene, regner jeg med de var ok nok. Men burde jeg prøve å zoome mer inn? Kanskje klippe av en blomst og stille den opp et annet sted med annen bakgrunn? Stedet som busken står, er i et hjørne i hagen med et syrintre og uklipt høyt grass som fungerer som skjul for hage-avfall. Så et videre utsnitt på akkurat denne vinklinga bilde har ville nok ikke blitt no fint. Ev. fint med forslag til annen bakgrunn hvis jeg kommer til å klippe av en blomst.

Lenke til kommentar
Noe jeg burde tenke på neste gang jeg skal prøve å ta en slikt bilde? Lys? Farger? Beskjæring? Selv er jeg ganske fornøyd, men antar det er mye jeg kunne ha gjort bedre.

Lys og komposisjon er det jeg ville ha tenkt når jeg lette etter motiv / tok bildet. Det er det som det er vanskeligst å endre på senere på PC-en.

Beste trikset med lys tror jeg er å vente på det riktige tidspunktet på dagen. Soloppgang/solnedgang gir fint, mykt lys. Kanskje kan det også være lurte å sette blomsten (hvis du har muligheten) bak et litt skittent vindu, en tynn gardin e.l. Da går det muligens også an å fotografere f.eks. midt på dagen - fordi du myker opp lyset. Lyset i dette bildet er bra på venstre side, men hvis jeg hadde hatt muligheten hadde jeg prøvd å fått lys på høyresiden også.

Komposisjonen av bildet du har postet er en vanlig en for blomster. Problemet er at de aller fleste blomsterbilder er tatt på nettopp denne måten. Du må prøve å få bildet ditt til å skille seg ut fra mengden. Prøv derfor å være kreativ, prøv nye vinkler. Å legge seg ned på kne, og ta bildet nedenifra er heller ingen dum idé (himmelen er en _veldig_ god bakgrunn). Prøv å zoome inn, og se etter detaljer. Bare knips i vei, og slett heller senere.

Einar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...