Gå til innhold

ucfist vil ikke gjøre ø til stor Ø

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Har prøvd ucwords(strtolower($sted[0])) og ucfist($sted[0]) og jeg får liten ø (det der gir østfold) uansett. Hvorfor vil den ikke gjøre ø til Ø? Den funker på "vanlige" bokstaver.

PHP er ikke helt stueren med norske bokstaver.

Du kan bruke mb_convert_case istedenfor.

$out = mb_convert_case($str, MB_CASE_TITLE);

Du må kanskje angi encoding hvis du bruke unicode. Slipper for ISO-8859-1 med de fleste standard oppsett vil eg tro.

Lenke til kommentar

Hvis tekststrengen er UTF-8, så tror jeg det skal gå greit å bruke utf8_encode(ucfirst(utf8_decode($string))); Det er ikke akkurat en pen løsning, men du kan jo wrappe dette i en annen funksjon hvis du trenger funksjonaliteten flere steder (f.eks. "utf8_ucfirst()"). Stoler ikke helt på mb_*-funksjonene etter at usikkerhet mtp unicode var oppe i en annen tråd i forumet her for en stund tilbake.

Lenke til kommentar
Hvis tekststrengen er UTF-8, så tror jeg det skal gå greit å bruke utf8_encode(ucfirst(utf8_decode($string))); Det er ikke akkurat en pen løsning, men du kan jo wrappe dette i en annen funksjon hvis du trenger funksjonaliteten flere steder (f.eks. "utf8_ucfirst()"). Stoler ikke helt på mb_*-funksjonene etter at usikkerhet mtp unicode var oppe i en annen tråd i forumet her for en stund tilbake.

Nå er det verre å gjøre det slik da. Det fordrer jo at du aldri har verifisert at det faktisk er gyldig UTF-8, og enda verre, at du egentlig bare jobber med ISO-8859-1. Enten får man holde seg til ISO-8859-1, ellers så må man gå for noe ala dette:

mb_internal_encoding('UTF-8');

if (mb_check_encoding($var))
{
//Gyldig UTF-8
$var = mb_convert_case($var, MB_CASE_TITLE);
}
else
{
//Ugyldig UTF-8
}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...