uranus Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hei! Har prøvd ucwords(strtolower($sted[0])) og ucfist($sted[0]) og jeg får liten ø (det der gir østfold) uansett. Hvorfor vil den ikke gjøre ø til Ø? Den funker på "vanlige" bokstaver. Lenke til kommentar
OIS Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hei! Har prøvd ucwords(strtolower($sted[0])) og ucfist($sted[0]) og jeg får liten ø (det der gir østfold) uansett. Hvorfor vil den ikke gjøre ø til Ø? Den funker på "vanlige" bokstaver. PHP er ikke helt stueren med norske bokstaver. Du kan bruke mb_convert_case istedenfor. $out = mb_convert_case($str, MB_CASE_TITLE); Du må kanskje angi encoding hvis du bruke unicode. Slipper for ISO-8859-1 med de fleste standard oppsett vil eg tro. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Hmm, får det ikke til å funke. Den gjør liksom ingenting for meg Lenke til kommentar
OIS Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hmm, får det ikke til å funke. Den gjør liksom ingenting for meg Da må du nok angi tegnsett til 'UTF-8'. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Det er det. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvis tekststrengen er UTF-8, så tror jeg det skal gå greit å bruke utf8_encode(ucfirst(utf8_decode($string))); Det er ikke akkurat en pen løsning, men du kan jo wrappe dette i en annen funksjon hvis du trenger funksjonaliteten flere steder (f.eks. "utf8_ucfirst()"). Stoler ikke helt på mb_*-funksjonene etter at usikkerhet mtp unicode var oppe i en annen tråd i forumet her for en stund tilbake. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvis tekststrengen er UTF-8, så tror jeg det skal gå greit å bruke utf8_encode(ucfirst(utf8_decode($string))); Det er ikke akkurat en pen løsning, men du kan jo wrappe dette i en annen funksjon hvis du trenger funksjonaliteten flere steder (f.eks. "utf8_ucfirst()"). Stoler ikke helt på mb_*-funksjonene etter at usikkerhet mtp unicode var oppe i en annen tråd i forumet her for en stund tilbake. Nå er det verre å gjøre det slik da. Det fordrer jo at du aldri har verifisert at det faktisk er gyldig UTF-8, og enda verre, at du egentlig bare jobber med ISO-8859-1. Enten får man holde seg til ISO-8859-1, ellers så må man gå for noe ala dette: mb_internal_encoding('UTF-8'); if (mb_check_encoding($var)) { //Gyldig UTF-8 $var = mb_convert_case($var, MB_CASE_TITLE); } else { //Ugyldig UTF-8 } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå