Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

T4 - lav drivkraft, ryker fælt, oljelampa blinker


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 96 T4, 2,5 TDI som går dårlig. Kjørte på motorveien og plutselig mistet jeg drivkraften.

 

Den starter lett og høres ut som den går fint, men:

 

Når jeg gir gass ryker det veldig av eksosen. I tillegg blinker det i oljelampa! (selv om det er nok olje, slik at det ikke burde blinke!) Oljen er svart.

 

Det ser ut til at noe har lekket ut i bakkant av motoren mot torpedoveggen ,men jeg er usikker på om dette er olje eller kjøleveske. veskenivået til kjøleveska ser også ok ut og bilenblir varm, med varm luft fra varmeapparatet.

 

Jeg tror kanskje at det kan være toppen eller turboen som er gåen, men aner ikke hvordan jeg kan fastslå dette sånn på egenhånd!

 

Noen som har peil? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres mest ut som lageret i turboen; turboen går sakte eller står helt stille, og bilen får dermed alt for mye drivstoff i forhold til luftmengde, noe som fører til den svarte røyken og dårlig trekkkraft. I et sånt tilfelle lekker det også ofte ut olje i det ødelagte lageret, men det meste blir vanligvis sugd inn i motoren sammen med luften. Du kan sjekke turboen på følgende måte: (gjøres med KALD motor!!)

Ta av slangen fra luftfilteret så du ser inn på kompressorviften i turboen. Ta forsiktig tak i enden på akselen med to fingre (pass på å ikke skade vifta) og sjekk om det er slark. Hvis det er den minste form for slark og/eller akselen er tung å vri rundt er turboen skjært. Da må turboen byttes eller overhales, og det koster endel penger. På Toyotas 2C-T-motor koster det rundt 11.000 kroner for en bytteturbo, men jeg antar at VAG-turboer er noe billigere, kanskje du kan få tak i hos en hogger om du er heldig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Kan nevne at det skal være pittelitt slark på akslingen... Vet ikke hvorfor, ble fortalt det av VAG-mekaniker. Forøvrig så fikk jeg svartrøyk, mistet mye olje og oljelampe når turboen røyk på min 1.8T-Passat

Lenke til kommentar

Hmm... godt.. Da vet jeg hva jeg har å gjøre på lørdag, om været tillater det!

 

Det er i alle fall tydelig at noe lekker ut litt høyt oppe på motoren mot kupeen, da det legger seg en veske her som begynner å ryke når motoren blir varm. sannsynligvis olje.

 

Jeg kan få tak i en brukt turbo til en slik motor, men har aldri byttet noe slikt før. Er det vanskelig å få til uten spesialverktøy etc.

 

Flere tips for å finne ut om det virkelig er turboen mottas med takk :-) (så håper jeg at jeg finner akselen for å finne ut om det er slark)

 

 

smøres turboen av samme olje som resten av motoren?

Lenke til kommentar
Kan nevne at det skal være pittelitt slark på akslingen... Vet ikke hvorfor, ble fortalt det av VAG-mekaniker.

 

Det kan da vel ikke stemme? Nå skal det sies at jeg ikke er så veldig godt kjent med VAG-biler, men hvis du har slark i turboen vil akselen begynne å "slenge" og man kan jo selv tenke seg hvordan det går med flere titalls tusen omdreininger i minuttet. Det er mulig at det er akseptabelt med littegrann slark horisontalt, men det er i såfall lite - på den tidligere nevnte Toyotamotoren er makimal tillatt bevegelse 0,13mm.

 

Det å finne akselen er enkelt. Du bare tar av slangen fra luftfilteret og kikker inn i "tuten" på turboen - se vedlagt bilde. Det å demonotere turboen er sikkert ikke så vanskelig, men det kan være litt trangt og fiklete og bolter og muttere kan være rustne. Det er antagelig bare festet til eksosmanifolden med fire bolter og tilsvarende på røret videre bakover. Det sitter også på to oljerør (inn og ut) og muligens også vannrør. Skaff et nytt sett med pakninger før du evt. demonterer noe, og husk at det er ekstremt viktig å ikke få noe skitt inn i oljerørene, og like viktig å feste rørene skikkelig igjen ved montering. Turboen smøres av motorens olje, så det er viktig å være nøye med olje- og filterskift, bruke olje av god kvalitet og alltid la motoren stå et minutt eller to på tomgang før du stopper etter å ha kjørt hardt.

post-78247-1235060297_thumb.jpg

post-78247-1235060315_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mye underlige svar her men er selv ikke vag mekaniker men vag lager ikke egne turboer så det er sakt. Det første jeg må spørre om er: Hvorfor i alle dager har du motoren i gang når oljelampa blinker? Skjønner det slik at du også kjører motoren varm med blinkende lampe?!? Du knekker motoren helt uten oljetrykk! Så videre: det skal være slakk i glidelagerturboer, denne slakken man kjenner er rommet som olja fyller opp når oljetrykket er der. Kjører du uten oljetrykk kan jeg trygt fortelle deg at turboen ryker raskt. For å sjekke videre: Sjekk om det er olje i luftslangene før og etter turboen. Er det olje i luftslangen før turbo kommer olja fra veivhusventilasjonen. Er det olje i slangen etter turbo (altså kun på trykksiden) er det nok turboen som har skylden. Her snakker vi om mye! ikke bare en svak film eller ett par dråper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Almar84: Ja det er vanskelig å sjekke etter slakk i en turbo som snurrer, så derfor sies det vel at det skal være litt slakk i den. Ikke i kulelager-turboer, men det bruker NEPPE Volkswagen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...