rocketmaster Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hei! Har en 96 T4, 2,5 TDI som går dårlig. Kjørte på motorveien og plutselig mistet jeg drivkraften. Den starter lett og høres ut som den går fint, men: Når jeg gir gass ryker det veldig av eksosen. I tillegg blinker det i oljelampa! (selv om det er nok olje, slik at det ikke burde blinke!) Oljen er svart. Det ser ut til at noe har lekket ut i bakkant av motoren mot torpedoveggen ,men jeg er usikker på om dette er olje eller kjøleveske. veskenivået til kjøleveska ser også ok ut og bilenblir varm, med varm luft fra varmeapparatet. Jeg tror kanskje at det kan være toppen eller turboen som er gåen, men aner ikke hvordan jeg kan fastslå dette sånn på egenhånd! Noen som har peil? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Vil tippe på turboen Hvordan var oljeforbruket før dette skjedde? Lenke til kommentar
rocketmaster Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Brukte litt olje før dette også... men er det ikke litt merkelig at det går oljetrykkalarm også? (tenker på evt. oljepumpa eller noe annet som gjør at oljetrykket forsvinner?) Den drar i allefall dårlig! Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Det høres mest ut som lageret i turboen; turboen går sakte eller står helt stille, og bilen får dermed alt for mye drivstoff i forhold til luftmengde, noe som fører til den svarte røyken og dårlig trekkkraft. I et sånt tilfelle lekker det også ofte ut olje i det ødelagte lageret, men det meste blir vanligvis sugd inn i motoren sammen med luften. Du kan sjekke turboen på følgende måte: (gjøres med KALD motor!!) Ta av slangen fra luftfilteret så du ser inn på kompressorviften i turboen. Ta forsiktig tak i enden på akselen med to fingre (pass på å ikke skade vifta) og sjekk om det er slark. Hvis det er den minste form for slark og/eller akselen er tung å vri rundt er turboen skjært. Da må turboen byttes eller overhales, og det koster endel penger. På Toyotas 2C-T-motor koster det rundt 11.000 kroner for en bytteturbo, men jeg antar at VAG-turboer er noe billigere, kanskje du kan få tak i hos en hogger om du er heldig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Kan nevne at det skal være pittelitt slark på akslingen... Vet ikke hvorfor, ble fortalt det av VAG-mekaniker. Forøvrig så fikk jeg svartrøyk, mistet mye olje og oljelampe når turboen røyk på min 1.8T-Passat Lenke til kommentar
rocketmaster Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Hmm... godt.. Da vet jeg hva jeg har å gjøre på lørdag, om været tillater det! Det er i alle fall tydelig at noe lekker ut litt høyt oppe på motoren mot kupeen, da det legger seg en veske her som begynner å ryke når motoren blir varm. sannsynligvis olje. Jeg kan få tak i en brukt turbo til en slik motor, men har aldri byttet noe slikt før. Er det vanskelig å få til uten spesialverktøy etc. Flere tips for å finne ut om det virkelig er turboen mottas med takk :-) (så håper jeg at jeg finner akselen for å finne ut om det er slark) smøres turboen av samme olje som resten av motoren? Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Kan nevne at det skal være pittelitt slark på akslingen... Vet ikke hvorfor, ble fortalt det av VAG-mekaniker. Det kan da vel ikke stemme? Nå skal det sies at jeg ikke er så veldig godt kjent med VAG-biler, men hvis du har slark i turboen vil akselen begynne å "slenge" og man kan jo selv tenke seg hvordan det går med flere titalls tusen omdreininger i minuttet. Det er mulig at det er akseptabelt med littegrann slark horisontalt, men det er i såfall lite - på den tidligere nevnte Toyotamotoren er makimal tillatt bevegelse 0,13mm. Det å finne akselen er enkelt. Du bare tar av slangen fra luftfilteret og kikker inn i "tuten" på turboen - se vedlagt bilde. Det å demonotere turboen er sikkert ikke så vanskelig, men det kan være litt trangt og fiklete og bolter og muttere kan være rustne. Det er antagelig bare festet til eksosmanifolden med fire bolter og tilsvarende på røret videre bakover. Det sitter også på to oljerør (inn og ut) og muligens også vannrør. Skaff et nytt sett med pakninger før du evt. demonterer noe, og husk at det er ekstremt viktig å ikke få noe skitt inn i oljerørene, og like viktig å feste rørene skikkelig igjen ved montering. Turboen smøres av motorens olje, så det er viktig å være nøye med olje- og filterskift, bruke olje av god kvalitet og alltid la motoren stå et minutt eller to på tomgang før du stopper etter å ha kjørt hardt. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg kan jo ta med at hvis du er usikker er det kanskje lurest å få et verksted til å se på det - en verkstedtime er mye billigere enn å bytte en turbo som likevel viser seg å være i orden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Mye underlige svar her men er selv ikke vag mekaniker men vag lager ikke egne turboer så det er sakt. Det første jeg må spørre om er: Hvorfor i alle dager har du motoren i gang når oljelampa blinker? Skjønner det slik at du også kjører motoren varm med blinkende lampe?!? Du knekker motoren helt uten oljetrykk! Så videre: det skal være slakk i glidelagerturboer, denne slakken man kjenner er rommet som olja fyller opp når oljetrykket er der. Kjører du uten oljetrykk kan jeg trygt fortelle deg at turboen ryker raskt. For å sjekke videre: Sjekk om det er olje i luftslangene før og etter turboen. Er det olje i luftslangen før turbo kommer olja fra veivhusventilasjonen. Er det olje i slangen etter turbo (altså kun på trykksiden) er det nok turboen som har skylden. Her snakker vi om mye! ikke bare en svak film eller ett par dråper. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Kan godt være ei dyse eller en ventil som skaper dette. Lukt på motorolja, er det mye diesel i den? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Almar84: Ja det er vanskelig å sjekke etter slakk i en turbo som snurrer, så derfor sies det vel at det skal være litt slakk i den. Ikke i kulelager-turboer, men det bruker NEPPE Volkswagen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå