Gå til innhold

Skyldspørsmål når jeg stod STILLE

jtholosen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
§ 11. Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

Spesielt andre setning er gjeldende her.

For OT:

§ 7. Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Lenke til kommentar

Ser den ja :(

§ 11. Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

Problemet her er jo at ho må ha kommet altfor fort, i tillegg til ikke å ha vært særlig oppmerksom. Vi satt jo 2stk i min bil å kikket etter folk, men ingen av oss så noe før det smalt.

Men det kan vel se ut som at jeg må ut med forsikringspenger her?

Lenke til kommentar

"Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade."

Med dette menes at din passasjer fysisk skulle stått i veien og passet på at det ikke kom kryssende trafikk.

Denne får du garantert skylden for selv.

Lenke til kommentar

Herrbrun: Nå sjekket vi nøye før vi kjørte ut, hadde det kommet noen andre veien, ville vi ikke rygget ut :)

TechTiger: Vi rygget ikke raskere enn luskefart, nettopp for å sjekke om det kom noen. Dette har blitt gjort daglig i over 3år nå, uten at ting har skjedd, folk har klart å reagere. Ryggelysa skal vel også bli lagt merke til.

Jeg vet jeg er skyldig, men det betyr jo ikke at alle som har forkjørsrett kan kjøre som de vil :)

Lenke til kommentar
TechTiger: Vi rygget ikke raskere enn luskefart, nettopp for å sjekke om det kom noen. Dette har blitt gjort daglig i over 3år nå, uten at ting har skjedd, folk har klart å reagere. Ryggelysa skal vel også bli lagt merke til.

Jeg vet jeg er skyldig, men det betyr jo ikke at alle som har forkjørsrett kan kjøre som de vil :)

Dersom stedet er uoversiktlig ved rygging så tilsier dette at det bare var et tidspørsmål før det ville smelle. Fordelen for deg var at det tok 3 år. Man kan vel si at når flaks og tilfeldigheter (du forventer rask respons og ratting av andre bilister) så lever man riskabelt.

Når det gjelder forskjørsrett så er fortsatt jussen slik at de som har vikeplikt alltid må vike. Dvs. en ikke diskuterbar sak.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si det var uflaks sånn sett.. Vår del av tomta ligger fortsatt på utsiden av hekken, slik at når vi får rygget nok ut, så kan vi se om det er klart eller ikke.

Hun må enten ha kjørt for fort, eller for nærme :)

Som sagt, jeg innrømmer at jeg muligens har skylda, men hadde ho vært litt mer obs, ville dette vært unngått.

Har forøvrig pratet med ho i ettertid, å ho er ikke mindre vimsete, hehe!

Lenke til kommentar
Med dette menes at din passasjer fysisk skulle stått i veien og passet på at det ikke kom kryssende trafikk.

Så hvis denne dama da hadde kjørt på denne passasjeren som stod og fulgte med så hadde det vært hans feil? Da hadde nok hun fått skylden ja.

Lenke til kommentar

Så hvis denne dama da hadde kjørt på denne passasjeren som stod og fulgte med så hadde det vært hans feil? Da hadde nok hun fått skylden ja.

Øh, hva mener du? Så klart hun hadde fått skyld for å kjøre henne ned! Poenget mitt var at andre, om det er mulig, skal hjelpe bilfører når han skal rygge ut fra et uoversiktelig sted. Dette for å minimere sjansen for uhell.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at andre, om det er mulig, skal hjelpe bilfører når han skal rygge ut fra et uoversiktelig sted. Dette for å minimere sjansen for uhell.

Og bor man på et slikt sted med dårlig sikt som nevnt, så rygger man enten med medhjelper, setter opp et speil på motsatt side av veien, eller skaffer seg et rygge/dødvinkelkamera, som ikke lenger koster en formue. Å bare håpe at det går bra er ikke en fornuftig praksis...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da tar jeg opp tråden igjen for NÅ har jeg fått svar fra Gjensidige, og gjett hva. Joda dama har kasko og hadde ikke fått bonustap uansett, så jeg fikk såklart skylden med 30% bonustap og 5000 i oppspart ungdomstillegg i vasken...

Jeg fikk brev med alt som jeg tapte osv og tilbud om å betale de 36000kr de hadde lagt ut, men det stod absolutt ingen grunn til hvorfor jeg fikk skylden. Da ringte jeg selvsagt gjensidiges Bolle, som hun het, og ba om et grunnlag for at jeg får skylden.

Fikk da til svar: "Jeg leser her på skjermen at det de har lagt til grunn er at du KUNNE ha kjørt ut i veien slik at hun måtte bremse."

Jeg KUNNE altså ha kjørt ut i veien selv om begge parter skrev under på at jeg stod stille, vitnet mitt har forklart seg om at jeg stod stille og hun kom i svært høy fart.

Da vet dere jo det, at ser dere en bil som står i gårdsplassen sin og skal ut er det bare å ta fart og kjøre på den, for da får dere erstatning fra gjensidige! :-)

Lenke til kommentar
Da tar jeg opp tråden igjen for NÅ har jeg fått svar fra Gjensidige, og gjett hva. Joda dama har kasko og hadde ikke fått bonustap uansett, så jeg fikk såklart skylden med 30% bonustap og 5000 i oppspart ungdomstillegg i vasken...

Jeg fikk brev med alt som jeg tapte osv og tilbud om å betale de 36000kr de hadde lagt ut, men det stod absolutt ingen grunn til hvorfor jeg fikk skylden. Da ringte jeg selvsagt gjensidiges Bolle, som hun het, og ba om et grunnlag for at jeg får skylden.

Fikk da til svar: "Jeg leser her på skjermen at det de har lagt til grunn er at du KUNNE ha kjørt ut i veien slik at hun måtte bremse."

Jeg KUNNE altså ha kjørt ut i veien selv om begge parter skrev under på at jeg stod stille, vitnet mitt har forklart seg om at jeg stod stille og hun kom i svært høy fart.

Da vet dere jo det, at ser dere en bil som står i gårdsplassen sin og skal ut er det bare å ta fart og kjøre på den, for da får dere erstatning fra gjensidige! :-)

Fjern den hekken du, så dette ikke skjer en gang til.

Lykke til videre, om du skal fortsette å klage :) (noe jeg ville gjort)

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke overrasket over svaret.

Du kan selvsagt sende inn en klage, men jeg tror ikke det vil ha stort å si.

Dumt med bonus tap da.

Men lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...