Gå til innhold

Fast IP til tjener og til trøbbel? [og hva med IPv6?]

Anbefalte innlegg

Du er klar over at antall datamaskiner tilkoblet internett øker eksponentielt?

Kanskje du mener antallet datamaskiner som har tilgang til internett?

De aller fleste av dem har jo tilgng via NAT, så det er ikke et veldig relevant mål. Du må se på hvor fort IPv4 adressene brukes opp.

Selv om IPv4 har klart seg til nå, betyr ikke at den holder i 10 nye år :)

Vel, nyeste rapport sier at vi ikke går tom for IPv4 adresser før i November 2029.

Jeg fastholder at vi risikerer at vi fortsatt bruker IPv4 om ti år. :-)

Jeg er klar over at NAT er en workaround som fungerer, men på sikt er ikke dette en fullgod løsning.

Jeg er enig med deg i at NAT ikke er noen god løsning, og at IPv6 ville hjulpet oss på mange måter.

Men - det hjelper ikke i det hele tatt så lenge ISP'ene og selskapene som drifter og betaler nettutstyret ikke har noen god motivasjon for å erstatte det de har i dag med et oppsett som støtter og benytter IPv6. Slik det er i dag, så vil en omlegging til IPv6 bare bety utgifter for dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje du mener antallet datamaskiner som har tilgang til internett?

De aller fleste av dem har jo tilgng via NAT, så det er ikke et veldig relevant mål. Du må se på hvor fort IPv4 adressene brukes opp.

Antall maskiner koblet opp mot internett, har jo til en viss grad en sammenheng med antall IPv4 adresser som blir tatt i bruk.

Vel, nyeste rapport sier at vi ikke går tom for IPv4 adresser før i November 2029.

Står 2011 og 2012 på den rapporten der :)

Men - det hjelper ikke i det hele tatt så lenge ISP'ene og selskapene som drifter og betaler nettutstyret ikke har noen god motivasjon for å erstatte det de har i dag med et oppsett som støtter og benytter IPv6. Slik det er i dag, så vil en omlegging til IPv6 bare bety utgifter for dem.

IPv6 har vært støttet av veldig mye utstyr i lang tid, og selve protokollen har jo 11 år på baken. Cisco har målt forskjell på throughput og latency på sitt utstyr, og kun de mindre software switchede platformene viste forskjell på IPv4 og IPv6, og da kun ved små pakker. Ved større pakker, ble det ikke påvist merkbare forskjeller. (kilde)

Så at det kun er utstyret det står på, føler jeg blir litt feil...

Lenke til kommentar
Står 2011 og 2012 på den rapporten der :)

I dag ja, det gjorde det ikke 16.12.

Interessant å se hvor store svingninger modellen har over tid.

IPv6 har vært støttet av veldig mye utstyr i lang tid, og selve protokollen har jo 11 år på baken. Cisco har målt forskjell på throughput og latency på sitt utstyr, og kun de mindre software switchede platformene viste forskjell på IPv4 og IPv6, og da kun ved små pakker. Ved større pakker, ble det ikke påvist merkbare forskjeller. (kilde)

Så at det kun er utstyret det står på, føler jeg blir litt feil...

Timeverk er også utgifter. For backbone-nettet er det nok mest planlegging, testing og eslve arbeidet som koster. IPS'ene vil nok måtte enten bytte ut utstyret sitt, eller oppgraderer det.

Lenke til kommentar

eg kjører ipv6 hjemme. Har telenor turbo, men ipv6 tunnel fra tunnelbroker.net.

Det fungerer kjmpe fint. Veldig stabilt. Vert oppe like lenge som serveren har stått på.

http://tunnelbroker.net/

Viss du ser nere til venstre ser du litt live stats på ipv4 og ipv6.

Sjøl tror eg ipv6 er frammtida. Og at det ikkje tar så veldig lang tid før me får det i norge fra isp. Men tror ikkje telenor er dei første som leverer. Er somregel dei siste som prøver noe nytt.

Lenke til kommentar
eg kjører ipv6 hjemme. Har telenor turbo, men ipv6 tunnel fra tunnelbroker.net.

Interessant.

Hva slags adsl modem har du? Og er det konfigurert som nat, bridge, eller hva?

Hva slags maskin (operativsystem) terminerer du tunnelen i?

Hvordan gjør du det med dns for Ipv6 adressene dine?

Hvordan gjør du det med brannmur? Dvs. hvordan beskytter du Ipv6-nettet ditt fra omverdenen?

Hvis tunnel-serveren du er koblet til ramler ned, bli du autmartisk koblet over til en annen da?

Det fungerer kjmpe fint. Veldig stabilt. Vert oppe like lenge som serveren har stått på.

http://tunnelbroker.net/

Bra å høre.

Viss du ser nere til venstre ser du litt live stats på ipv4 og ipv6.

Litt usikker på hva du mener her? Det eneste jeg finner på "usage stats" siden er en som viser at alle tunnel-serverne er oppe. :)

Sjøl tror eg ipv6 er frammtida. Og at det ikkje tar så veldig lang tid før me får det i norge fra isp. Men tror ikkje telenor er dei første som leverer. Er somregel dei siste som prøver noe nytt.

IPv6 er fremtidens løsning, om ikke annet så fordi det ikke finnes noen annen plan. Spørsmålet er hvor lenge vi må vente på den fremtiden.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
Litt usikker på hva du mener her? Det eneste jeg finner på "usage stats" siden er en som viser at alle tunnel-serverne er oppe.

Meinte jo nere til høyre.. :cool:

Har speedtouch ST780 modem som er satt opp med dhcp fra telenor.

Tunnelen er terminert i ubuntu 9.10 server.

Der denne gir videre ut ipv6 adresser til resten av maskinene heime.

Dns biten har eg satt opp egen dns server. Der ipv6 ip'ene peker til eit domene. Og der eg hoster domener setter eg AAAA til min ipv6. Har vel 10 vhoster elns på den nå.

Brannmur har eg ikkje stressa så mye. Men har brukt shorewall tidligere. Fungert greit.

Dersom den ramler ner vet eg ikkje heilt ka som skjer. Vil tro at et så stort firma har backup-løsninger på sånt.

Har bare vert feil enten hos meg eller telenor, når ipv6'en ikkje har virka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...