Gå til innhold

Fast IP til tjener og til trøbbel? [og hva med IPv6?]

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha en fast IP addresse for å kunne sette opp en hjemmetjener til diverse forbruk. Min nettleverandør, Telenor Online ADSL, tilbyr dessverre ikke dette. Dèt er ett problem.

Et annet problem er ev. trøbbel som kommer med å ha fast IP. Når man får en ny IP addresse hver gang man starter routeren på nytt så er det jo en befriende anvarsfraskrievlse fra det som ev. skjedde på den gamle.

Videre er jeg interessert i et litt mer futuristisk perspektiv på begge problemstillingene over i forhold til IPv6.

Hvordan får jeg fast IP til tjeneren min? og hvordan beholder jeg den Telenor-tildeldte til vanlig bruk?

Endret av Moldarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber i Ventelo og kan bekrefte at det er ingen leverandører i Norge som kommer til å bruke IPv6 i de kommende 10 årene.

Rart at Telenor ikke kan tildele deg en fast IP, har de begrunnet dette? Jeg vet at det er noen teknologi områder der Telenor ikke kan tilby fast IP pga Dslam ikke støtter dette.

Som oftest vil kunder få fast IP hvis de begrunner behovet for dette, og leverandør kan levere produktet.

Men du kan også bruke dette programmet som et alternativ.

Endret av Shibiz
Lenke til kommentar

Hverken Telenor eller Ventelo tilbyr fast-ip adresse, dessverre.

Hvordan får jeg fast IP-adresse?

Hos Ventelo Privat er det dessverre ikke mulig å få fast IP-adresse. Dette er noe du som privatbruker heller ikke har behov for. Du vil få tildelt IP-adresse automatisk.

Du kan bruke tjenester som dyndns.org og no-ip.com, du vil få en adresse som blabla.dyndns.org, som da peker til din ip-adresse. Mange hjemmeroutere støtter denne funksjonen, så routeren sørger for å oppdatere DNS'en om du får ny IP.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
Hverken Telenor eller Ventelo tilbyr fast-ip adresse, dessverre.

Hvordan får jeg fast IP-adresse?

Hos Ventelo Privat er det dessverre ikke mulig å få fast IP-adresse. Dette er noe du som privatbruker heller ikke har behov for. Du vil få tildelt IP-adresse automatisk.

Du kan bruke tjenester som dyndns.org og no-ip.com, du vil få en adresse som blabla.dyndns.org, som da peker til din ip-adresse. Mange hjemmeroutere støtter denne funksjonen, så routeren sørger for å oppdatere DNS'en om du får ny IP.

Bedriftskunder får fast IP hvis de trenger dette.

Enklelte private personer får også dette hvis de har behov for det, eks at de jobber hjemmefra mot vpn, eller har egen mail server og de har behov for dette.

Da vil de betale 90,-kr ekstra for 1 stk fast IP.

Men kun på OA! (Operatør Aksess).

edit: gjelder Ventelo.

Endret av Shibiz
Lenke til kommentar
Dyndns.org funker helt fint for meg. Den kan jo legges inn i mange routere. Den tiden jeg hadde Ventelo/Bluecom så tror jeg ipadressen ble byttet kun en gang. Vet ikke om f.eks Telenor kan vise til en like stabil IP?

Som jeg nevnte over så ser jeg etter en norsk tjenesteleverandør av DynDNS [annent enn dyndns.no].

Telenor skifter IP adressen hver 48t.

Lenke til kommentar
Som jeg nevnte over så ser jeg etter en norsk tjenesteleverandør av DynDNS [annent enn dyndns.no].

Hvorfor må du ha en norsk tjeneste?

Det er ikke riktig. Du får ny IP-adresse for hver oppkobling om du har PPPoE (brukernavn og passord-oppkobling) hos Telenor.

Har du DHCP får du ikke ny IP-adresse om du ikke lar utstyret (modem/router) stå av i 24t. Det er ikke sikkert du får ny ip, fordi routeren/modemet husker den gamle, og vil ta denne om denne er ledig.

Lenke til kommentar

Hvorfor må du ha en norsk tjeneste?

Det er ikke riktig. Du får ny IP-adresse for hver oppkobling om du har PPPoE (brukernavn og passord-oppkobling) hos Telenor.

Har du DHCP får du ikke ny IP-adresse om du ikke lar utstyret (modem/router) stå av i 24t. Det er ikke sikkert du får ny ip, fordi routeren/modemet husker den gamle, og vil ta denne om denne er ledig.

Kommer helt an på hva slags DHCP pool han ligger i! Nye Dslam'er vil nok gi han samme IP adresse, da de kjenner igjen kundens MAC som fikk ip xxx.xxx.xxx.xxx og vil forsøke å gi denne adressen til han hvis den er ledig.

Noen ganger må kortet faktisk restartes av NOC/Nettdrift før personen før en nye IP.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Jeg jobber i Ventelo og kan bekrefte at det er ingen leverandører i Norge som kommer til å bruke IPv6 i de kommende 10 årene.

Dette er feil. Hele kjernenettet til BaneTele/Ventelo (som slo seg sammen for en liten stund siden) støtter IPv6 og dette vil bli støttet for kunder om langt kortere tid enn 10 år.

Lenke til kommentar

Tja, vi kan jo se på det:

- mangel på IPv4 adresser har vært spådd lenge, likevel har vi stadig flere maskiner på nett hvert eneste år. NAT er en workaround, men det funker.

- de aller fleste operativsystemer i dag har innebygd støtte for IPv6

- IPv6 fylte ti år i desember 2008, og selv nå, ett år etter så er det nesten ingen som bruker det (og ingen leverandører i Norge som gir det ut som standard til sine kunder).

- På verdensbasis er det mindre enn en prosent av maskiner på Internett som bruker Ipv6, ifølge en undersøkelse gjort av Google.

IPv6 har ett stort problem; selve standarden er bra, men det var ingen som laget planer, scenarioer og businesscase for hvordan dette skulle implementeres.

Et eksempel: hvis alle dine maskiner har Ipv6 adresser, hvordan setter du opp en brannmur som beskytter maskinene dine da? Hvor finnes how-to'ene og guidene?

Det skulle ikke forbause meg om IPv4 er høyst levende og i utstrakt bruk om ti år.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
*snip*

Du er klar over at antall datamaskiner tilkoblet internett øker eksponentielt? Selv om IPv4 har klart seg til nå, betyr ikke at den holder i 10 nye år :) Jeg er klar over at NAT er en workaround som fungerer, men på sikt er ikke dette en fullgod løsning.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...