Lord Britishface Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) Poenget mitt er at om definisjonen er irrelevant er det umulig for oss å avgjøre hvorvidt det er negativt ment i hans tilfelle, siden det hele avhenger av kontekst og tonefall. Endret 2. oktober 2009 av Lord Britishface Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Poenget mitt er at om definisjonen er irrelevant er det umulig for oss å avgjøre hvorvidt det er negativt ment i hans tilfelle, siden det hele avhenger av kontekst og tonefall. Jepps, det er jeg helt enig i. Men jeg mener jeg at ordet er i ferd med å miste sin negative betydning, og at man stadig oftere velger andre ord for å beskrive den typen adferd som slask en gang beskrev og at ordet generelt sett oftere brukes i en ikke-negativ sammenheng i dag; ihvertfall blant ungdom. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Poenget mitt er at om definisjonen er irrelevant er det umulig for oss å avgjøre hvorvidt det er negativt ment i hans tilfelle, siden det hele avhenger av kontekst og tonefall. Det kan jeg faktisk gå med på. Definisjoner er som oftest irrelevant, da ordbøker forteller oss at gutter ikke kan være jomfruer og at sex er all kjønnslig omgang - noe som ikke akkurat reflekterer hvordan ordene brukes i dagligtalen. Ordbøker vil alltid ligge bak virkeligheten. Lenke til kommentar
Gjest Laffen Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Ordet ZŁĄCZKA på polsk betyr alt fra nippel eller brystvorte. Det er nærliggende å anta en sammenheng her ettersom nordmenn og polakker viser seg å være genetisk mer i slekt enn man tidligere antok. Ordet SUCKER på moderne anglosaksisk er vel motsatsen. Når de to kommer sammen blir det avslapning, kombinert med næringsinntak. Alt dette er kanskje fundamentalistiske ord og ur-gamle vendinger, som muligens kloke hoder på Blindern eller andre steder kanskje burde vite mer om enn meg. Dermed er kan vel uttrykket "slask" på norsk kunne stemme overens med "en som har en infantil avslapning". Og det kan vel være positivt både helsemessig og mellommenneskelig. Lenke til kommentar
SlaskPåDask Skrevet 11. mai 2015 Del Skrevet 11. mai 2015 Ordet slask er et positivt ord, ordet slesk er derimot ikkje det. PS: Jeg har rett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå