Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Slask, negativt ladd ord?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat 1: Jeg skjønner at ungdommer generelt sett ikke er de skarpeste knivene i skuffen, men ord betyr ting, og de har positive og negative konnotasjoner...

Sitat 2:. Anti-konformerings-pjatt gidder jeg ikke å begi meg ut på, beklager. Det er pjatt de fleste lirer av seg i trassalderen, og deretter vokser av seg.

Moroklumpen psilocybe !

Sitat 1 - Det ligger vel i kortene her at du neppe har evnen til å kommunisere med ungdom, langt mindre lære dem noe. Tenker du oppdager dette når du selv sliter deg ut av 20-30 årene og inn i noe som begynner å ligne en skarp kniv, hvis det er kunnskap du tenker på med "skarpe kniver". Er det dog evnen til å oppta kunnskap er du helt på viddene, for der går ungdommen deg en god runde, og lærer ca 20 ganger raskere enn en forvirret ordkunster midt mellom ung og voksen. Et våkent individ som har passer la oss si 50 - vet at evnen til å lære nytt synker med alderen. For eks. er det vanskelig å tillegge seg en ny og oppdatert oppfatning av ord som "slask". Skjønner du allerede sliter der.

Sitat 2 - De siste som trodde at jorda var flat hadde trolig også bestemt seg for å ikke delta i noe anti-konformerings-pjatt, men holde seg til den vedtatte sannhet; Jorda er flat! Lykke til med det: "slask" er negativt! Men siden du prøver å virke oppvakt, stikk hodet enda litt dypere inn i ordet, forbi konnotasjonen, og du vil kanskje oppdage at ordet slask ikke er helt det samme som det var for knappe 30 år siden. Ting endrer seg, betydingen av ord bl.a. – og ofte er det nettopp ungdommen som påser at det skjer. Andre sverger til å holde seg langt unna anti-konformerings-pjatt og heller stå bom stille. Jorda er flat.

Anti-konformerings-pjatt er ikke noe man vokser av seg. Det er noe man avstår fra når man er temmet av nåtidens vedtatte sannheter og ikke lenger har energi eller mot til å endre på tingene. Jeg foretrekker å kalle det frykt, frykten for at jorda er søren meg ikke flat likevel. Anyway.. kle deg pent og vedtatt, og seil ikke for langt ut mot horisonten.

Hmmm... anti-konformerings-pjatt. For et språk i et forum med 90% uslepet ungdom. Men jeg skal ikke snakke høyt, veivende rundt med ord som Gestalt og alt. Men jeg kan i det minste forklare dritten:

Første nivå: Den enkleste "delen" av ordet.

Slask - ufortolket og rett fram. Gjerne slik man oppfatter det i forbifarten, din første forståelse av ordet. Her er ungdommen sterkt inne. (uskrape kniver i skuffa, jo kanskje, men utforskende)

Andre nivå: Summen av alle "delene" i ordet.

Konnotasjonen av Slask: Bibetydninger og div. assosiasjoner til ordet. Kan være en personlig assosiasjon - og hør, hør; DERFOR VÆRE POSITIVT! Her er ord-smartinger delvis inne. Nice try! (feil kniv i feil skuff, stagnasjon)

Tredje nivå: Helheten er større enn summen av alle "delene".

Gestaltet av ordet Slask: Varierer sterkt fra person til person, men representerer alt bak, forran, under, over og ved siden ordet, summen av alt du har lært, sett og hørt i forbindelse med bruken av ordet. En gigantisk oppsummering, helhet, som vokser ut av hver celle i din kropp. Ta frem alt; magefølelsen, erfaringen, troen, misstanken, kunnskapen og hele dritten, og du sitter igjen med noe som knapt kan beskrives med ord fra hobby-filosofer på andre nivå: Gestalt! (hele ruklet av kjøkkenredskaper, både i og utenor skuffa, tett opp mot sannheten, men ikke helt!)

Men er alt dette mer forståelig? Don't think so.. men det er definitivt ikke en flat jord! Folk bruker ordet "slask" av mange grunner og i mange sammenhenger, og driter i om psilocybe har den eller den meningen om ordet.

Get it: Du får ikke forklaringen på ordet ved å diskutere "Slask" med folk som drikker rødvin på kunstner-kaféen mens de prøver å se smart ut i svart polo og Dolche Gabana briller med farget vindusglass. DET er like intelligent som en måke som sitter på svaberget og remjer slik måker skal. Jeg er redd du omgås for mange måker når du tillater deg å beskrive ungdommen som lite skarpe verktøy. Det finnes et pent ord for det også: arroganse. Men jeg skal ikke utbrodere det ordet dog. Peace!

..og jeg ER faktisk en slask.

Lenke til kommentar

Sitat 1: Jeg skjønner at ungdommer generelt sett ikke er de skarpeste knivene i skuffen, men ord betyr ting, og de har positive og negative konnotasjoner...

Sitat 2:. Anti-konformerings-pjatt gidder jeg ikke å begi meg ut på, beklager. Det er pjatt de fleste lirer av seg i trassalderen, og deretter vokser av seg.

Moroklumpen psilocybe !

Sitat 1 - Det ligger vel i kortene her at du neppe har evnen til å kommunisere med ungdom, langt mindre lære dem noe. Tenker du oppdager dette når du selv sliter deg ut av 20-30 årene og inn i noe som begynner å ligne en skarp kniv, hvis det er kunnskap du tenker på med "skarpe kniver". Er det dog evnen til å oppta kunnskap er du helt på viddene, for der går ungdommen deg en god runde, og lærer ca 20 ganger raskere enn en forvirret ordkunster midt mellom ung og voksen. Et våkent individ som har passer la oss si 50 - vet at evnen til å lære nytt synker med alderen. For eks. er det vanskelig å tillegge seg en ny og oppdatert oppfatning av ord som "slask". Skjønner du allerede sliter der.

Sitat 2 - De siste som trodde at jorda var flat hadde trolig også bestemt seg for å ikke delta i noe anti-konformerings-pjatt, men holde seg til den vedtatte sannhet; Jorda er flat! Lykke til med det: "slask" er negativt! Men siden du prøver å virke oppvakt, stikk hodet enda litt dypere inn i ordet, forbi konnotasjonen, og du vil kanskje oppdage at ordet slask ikke er helt det samme som det var for knappe 30 år siden. Ting endrer seg, betydingen av ord bl.a. – og ofte er det nettopp ungdommen som påser at det skjer. Andre sverger til å holde seg langt unna anti-konformerings-pjatt og heller stå bom stille. Jorda er flat.

Anti-konformerings-pjatt er ikke noe man vokser av seg. Det er noe man avstår fra når man er temmet av nåtidens vedtatte sannheter og ikke lenger har energi eller mot til å endre på tingene. Jeg foretrekker å kalle det frykt, frykten for at jorda er søren meg ikke flat likevel. Anyway.. kle deg pent og vedtatt, og seil ikke for langt ut mot horisonten.

Hmmm... anti-konformerings-pjatt. For et språk i et forum med 90% uslepet ungdom. Men jeg skal ikke snakke høyt, veivende rundt med ord som Gestalt og alt. Men jeg kan i det minste forklare dritten:

Slask - ufortolket og rett fram. Gjerne slik man oppfatter det i forbifarten, din første forståelse av ordet. Her er ungdommen sterkt inne. (uskrape kniver i skuffa, jo kanskje, men utforskende)

Konnotasjonen av Slask: Bibetydninger og div. assosiasjoner til ordet. Kan være en personlig assosiasjon - og hør, hør; DERFOR VÆRE POSITIVT! Her er ord-smartinger delvis inne. Nice try! (feil kniv i feil skuff, stagnasjon)

Gestaltet av ordet Slask: Varierer sterkt fra person til person, men representerer alt bak, forran, under, over og ved siden ordet, summen av alt du har lært, sett og hørt i forbindelse med bruken av ordet. En gigantisk oppsummering, helhet, som vokser ut av hver celle i din kropp. Ta frem alt; magefølelsen, erfaringen, troen, misstanken, kunnskapen og hele dritten, og du sitter igjen med noe som knapt kan beskrives med ord fra hobby-filosofer på andre nivå: Gestalt! (hele ruklet av kjøkkenredskaper, både i og utenor skuffa, tett opp mot sannheten, men ikke helt!)

Men er alt dette mer forståelig? Don't think so.. men det er definitivt ikke en flat jord! Folk bruker ordet "slask" av mange grunner og i mange sammenhenger, og driter i om psilocybe har den eller den meningen om ordet.

Get it: Du får ikke forklaringen på ordet ved å diskutere "Slask" med folk som drikker rødvin på kunstner-kaféen mens de prøver å se smart ut i svart polo og Dolche Gabana briller med farget vindusglass. DET er like intelligent som en måke som sitter på svaberget og remjer slik måker skal. Jeg er redd du omgås for mange måker når du tillater deg å beskrive ungdommen som lite skarpe verktøy. Det finnes et pent ord for det også: arroganse. Men jeg skal ikke utbrodere det ordet dog. Peace!

Det beste 2. innlegget jeg noen gang har lest. Er helt enig.
Lenke til kommentar

Moroklumpen psilocybe !

Det beste 2. innlegget jeg noen gang har lest. Er helt enig.

Word.

Endret av Dead_Rabbit
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke annet enn si meg enig med psilocybe. Altså, nittenåringene som henger på Esso for å sammenligne biler, snuslepper og ungdomsskolejenter har kanskje ikke noe imot å bli kalt rånere, men det forandrer ikke det faktum at resten av verden er enig i at ordet er synonymt med "idiot".

Og en ting til: Om det er sagt i en spøkefull tone er det intensjonen som forandrer seg, ikke definisjonen.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke annet enn si meg enig med psilocybe. Altså, nittenåringene som henger på Esso for å sammenligne biler, snuslepper og ungdomsskolejenter har kanskje ikke noe imot å bli kalt rånere, men det forandrer ikke det faktum at resten av verden er enig i at ordet er synonymt med "idiot".

Er det ikke aktiviteten "råning" folk flest synes er tåpelig? For en som synes at aktiviteten "råning" er ålreit så burde vel også "råner" være et ord man ikke tar seg nær av?

Hvis to stykker som synes det er ålreit å kle seg så behagelig som mulig uten tanke på hvordan de ser ut kaller hverandre slask så kan ikke vi påstå at det er et negativt ladet ord, selv om vi synes det beskriver en negativ aktivitet eller innstilling. For å trekke inn Godwin så tror jeg ikke nazistene tok seg nær av å bli kalt nazister, de var tross alt stolt av å være det - uavhengig av hva vi synes om de.

Når det er sagt så synes jeg at det er dumt å være en slask, men ser på ordet som beskrivende - akkurat som sosialist, ateist, nazist, homoseksuell, motebevisst og pessimist.

Lenke til kommentar
Du ser virkelig ikke noen paralleller?

Hvis jeg synes det var mange og interessante paralleller med de to ordene hadde jeg jo selvfølgelig ikke skrevet det jeg skrev. Så nei, jeg ser ikke noen særlige paralleller mellom de to ordene. Jeg vet ikke du om du har lagt merke til en trend i denne tråden, men det er ganske mange her som er enig i at slask ikke er et negativt ladd ord. Når du da trekker inn et ord som du selv skriver at så og si alle er enige i at er negativt ladd (som tydeligvis ikke er tilfellet for ordet slask), og mener at det blir noe av det samme, så kan jeg ikke se at det er så veldig mange paralleller bortsett fra de du prøver å konstruere.

Lenke til kommentar

Slabbedask betyr slask og slask betyr slabbedask, og derfor kan man ikke diskutere at det er negativt. Hadde spørsmålet vært om slabbedask var et negativt ladet ord, ville du kommet med argumentet "slabbedask betyr slask, og det er udiskuterbart negativt"? Det er sirkelargumentasjon, alt som er blitt sagt om det ene ordet kan sies om det andre.

Lenke til kommentar

Det er dessverre sånn ordbøker fungerer. Om man finner synonym etter synonym ender man til slutt opp der man begynte. Jeg er forøvrig svært så interessert om du kjenner til en bedre metode enn det å spørre ordboken til råds. Med mindre du mener at alt kan være både negativt og positivt, så klart.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Og en ting til: Om det er sagt i en spøkefull tone er det intensjonen som forandrer seg, ikke definisjonen.

Jeg er 22, henger rett som det er på esso eller andre steder og sammenligner biler, (snusleppa kan jeg spare meg for. Det samme gjelder ungdomskolejener), kjører en 12 år gammel BMW E36 ( :thumbup: ) som er senka til grensen for det som er kjørbart på norske veier, gnikker og polerer hver gang jeg har mulighet til det, tilbringer med glede 14 timer i strekk i en garasje for å skru hvis noe må fikses/irriterer meg med bilen, spiller masse koselig gangsta rap ut av nedrullede vinduer, sladder og herjer, tar på meg det tøyet som er rent og ligger øverst i skuffen (mye fordi jeg ikke kjøper tøy jeg syntes ser bajs ut), drikker gjerne en helflaske brennevin når jeg først drikker, røyker, drikker masse kaffe og er generellt ikke spesiellt glad i husarbeid og lignende :p

Dette burde vel være nok til å kalle meg både råner og slask.

På den annen side når jeg ikke driver med dette er jeg pappa til ei jente på 3 år, gift, i full jobb, holder på å ordne praksisplass på siden av jobben for å utdanne meg som billakkerer, trener, vasker meg, pusser tennene mine 2 ganger om dagen :new_woot: gjør husarbeid (selv om jeg ikke er noe glad i det), er en jævel til å lage god mat (bekreftet av andre enn meg) nyter en god flaske cognac sammen med jamaicansk kaffe og cubanske sigarer når alle rundt meg drikker øl og HB, smører store matpakker med grove skiver og sunt pålegg når alle på jobben kjøper burger og pølse, etc. etc..

Jeg håper ikke dette er kvaliteter som er synonymt med "idiot"...

bare fordi du syntes slasker og rånere er idioter betyr ikke det at alle andre som ikke deler ditt syn også er det vettu ;)

Lenke til kommentar
Faktum er at slask betyr slamp, slabbedask. Det er udiskuterbart negativt.

Jeg gjentar: Intensjonen kan forandrer seg, ikke definisjonen.

Du må gjerne gjenta deg selv så mye du vil for min del. Trådstarter spurte om det er negativt å bli kalt slask, og hva faen som står i ordboka da er irrelevant når ordet tydeligvis har en annen oppfatning veldig mange steder. Hvis han var veldig gira på å vite hva du eller ordboka di mener om ordet så er det én ting, men det er jo ikke det han spør om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...