Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Slask, negativt ladd ord?

Anbefalte innlegg

Tror det er litt mer positivt ladd blant ungdommer. Jeg blir kalt slask og slækk om hverandre, og med det mener de jeg er laidback, avslappet og selvsikker. Og alt har jo med hvordan de sier det.

Men da ilegger du et ord en annen betydning. Jeg skjønner at ungdommer generelt sett ikke er de skarpeste knivene i skuffen, men ord betyr ting, og de har positive og negative konnotasjoner. Om din vennegjeng kaller hverandre for slasker og syns det er en positiv ting, så er det deres problem.

Om "slækk" er en fornorsking av "slacker", så er det mye det samme. Latsabb eller slubbert, ingenting positivt forbundet med å være noen av delene.

Anti-konformerings-pjatt gidder jeg ikke å begi meg ut på, beklager. Det er pjatt de fleste lirer av seg i trassalderen, og deretter vokser av seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det er litt mer positivt ladd blant ungdommer. Jeg blir kalt slask og slækk om hverandre, og med det mener de jeg er laidback, avslappet og selvsikker. Og alt har jo med hvordan de sier det.

Men da ilegger du et ord en annen betydning. Jeg skjønner at ungdommer generelt sett ikke er de skarpeste knivene i skuffen, men ord betyr ting, og de har positive og negative konnotasjoner. Om din vennegjeng kaller hverandre for slasker og syns det er en positiv ting, så er det deres problem.

Det utsagnet der vitner vel om at du ikke akkurat er så forbanna skarp selv.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er "deres problem" at de ikke regner slask for å være negativt ladet. I Oslo er slask vanlig å bruke for å beskrive noen med en litt slapp attitude, men det er ikke negativt og ingen tar seg nær av det. Ord betyr selvfølgelig ting, ja - det var veldig godt observert - men det er ikke uvanlig at ord "bytter" betydning.

Ordet neger/nigger hadde jo i utgangspunktet ikke en negativ betydning, så i følge deg bør det da altså ikke være noe problem å si "halla nigger" når du møter svarte folk? .. Jeg vet ikke helt jeg, men du kan jo alltids teste det ut og se hvordan det går.

Lenke til kommentar

psilocybe, det er ikke alle som bryr seg om 'egens framtoning', men heller vil vaere seg selv uten alt presset. jeg syntes det er bedre enn a hele tiden ga a bekymre seg om man ser bra ut.

de som bare vil varee sammen med folk som ser bra ut kan jo henge i sine egne gjenger hvor dette kravet oppfylles, og ikke dra det ut blandt folk som egentlig gir faen

Lenke til kommentar
Ordet neger/nigger hadde jo i utgangspunktet ikke en negativ betydning, så i følge deg bør det da altså ikke være noe problem å si "halla nigger" når du møter svarte folk? .. Jeg vet ikke helt jeg, men du kan jo alltids teste det ut og se hvordan det går.

Nå har vel ordet nigger alltid vert brukt som et ord for å bidra til å undertrykke afrikanerene i amerika, så jeg vil påstå det alltid har vært negativt.

Neger derimot har ikke alltid vert negativt, og personlig syns jeg det enda ikke er negativt, men det er jo blitt en subjektiv sak..

Lenke til kommentar

Om "slækk" er en fornorsking av "slacker", så er det mye det samme. Latsabb eller slubbert, ingenting positivt forbundet med å være noen av delene.

Anti-konformerings-pjatt gidder jeg ikke å begi meg ut på, beklager. Det er pjatt de fleste lirer av seg i trassalderen, og deretter vokser av seg.

Ser ikke hvorfor det er vårt problem? Vi kaller hverandre ikke for slasker fordi vi bruker det om en latsabb. Da kaller vi han heller kjedelig eller noe sånt. Ord kan brukes forskjellig i forskjellige kretser og selv om det er negatitv i din krets betyr det ikke at det er sånn i alle andre kretser.

Endret av August S
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor det er "deres problem" at de ikke regner slask for å være negativt ladet. I Oslo er slask vanlig å bruke for å beskrive noen med en litt slapp attitude, men det er ikke negativt og ingen tar seg nær av det. Ord betyr selvfølgelig ting, ja - det var veldig godt observert - men det er ikke uvanlig at ord "bytter" betydning.

Nigger har en hest historie knyttet til seg, og er et relativt knutepunkt tilfelle. Jeg bare byttet betydningen til et par ord, jeg regner med du fortsatt skjønner hva det er snakk om.

psilocybe, det er ikke alle som bryr seg om 'egens framtoning', men heller vil vaere seg selv uten alt presset. jeg syntes det er bedre enn a hele tiden ga a bekymre seg om man ser bra ut.

de som bare vil varee sammen med folk som ser bra ut kan jo henge i sine egne gjenger hvor dette kravet oppfylles, og ikke dra det ut blandt folk som egentlig gir faen

Jeg har da virkelig ikke sagt at slasker og ikke-slasker skal holde hender og leve sammen i fred og fordragelighet. Om du trives med å gå i fillete klær og lukte uvasket promp, så må du endelig gjøre det. Jeg sier bare hva jeg mener om ordet slask.

Det går for øvrig fint an å "være seg selv" samtidig som man ikler seg hele, rene klær som passer kroppsfasongen, samt gjør forefallende husarbeid.

Ser ikke hvorfor det er vårt problem? Vi kaller hverandre ikke for slasker fordi vi bruker det om en latsabb. Da kaller vi han heller kjedelig eller noe sånt. Ord kan brukes forskjellig i forskjellige kretser og selv om det er negatitv i din krets betyr det ikke at det er sånn i alle andre kretser.

Norge-kretsen trumfer din lille kompis-krets.

Lenke til kommentar

Nigger har en hest historie knyttet til seg, og er et relativt knutepunkt tilfelle. Jeg bare byttet betydningen til et par ord, jeg regner med du fortsatt skjønner hva det er snakk om.

Ja, det har en historie, men ordet nigger var ikke opprinnelig et skjellsord selv om det ble det. Av hva jeg kan se i hvert fall.

Det er ikke bare den lille kompis-kretsen hans som bruker den "ikke-negative" betydningen av slask. Det er veldig vanlig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du bare antar at paraktisk hele Norge har samme syn som deg og at det bare er "kompis-kretsen" til August S som ikke deler ditt syn. Det vet du da ingen ting om. That is, med mindre du har flydd rundt i hele landet og forska på dialekter i Ivar Aasen-style da...

Lenke til kommentar

Ja, det har en historie, men ordet nigger var ikke opprinnelig et skjellsord selv om det ble det. Av hva jeg kan se i hvert fall.

Det er ikke bare den lille kompis-kretsen hans som bruker den "ikke-negative" betydningen av slask. Det er veldig vanlig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du bare antar at paraktisk hele Norge har samme syn som deg og at det bare er "kompis-kretsen" til August S som ikke deler ditt syn. Det vet du da ingen ting om. That is, med mindre du har flydd rundt i hele landet og forska på dialekter i Ivar Aasen-style da...

Enig, og hvem bryr seg vel om kretser man ikke har noe med å gjøre? Nytter ikke å si til din egen krets "En annen krets mener noe annet". Skjønner ikke hva du mener med min lille kompis-krets.
Lenke til kommentar
Jeg har da virkelig ikke sagt at slasker og ikke-slasker skal holde hender og leve sammen i fred og fordragelighet. Om du trives med å gå i fillete klær og lukte uvasket promp, så må du endelig gjøre det. Jeg sier bare hva jeg mener om ordet slask.

Det går for øvrig fint an å "være seg selv" samtidig som man ikler seg hele, rene klær som passer kroppsfasongen, samt gjør forefallende husarbeid.

Vel, det er en ting a ga i slaskete klaer, en annen ting og ikke vaske seg/vaere ren.

Det jeg mente var at folk burde fa ga i de klaerne de vil uten a matte ha det nyeste innen Laurent Garnier eller hva han heter.

Jeg f eks har ikke interesse av a ga i hvit skjorte med en knapp oppe og trange jeans m/ sleik i haret.

Jeg liker best svarte minimale klaer, cargo pants (OoO) og gar som regel i t-skjorte hvor enn jeg er. Det gjor meg kanskje til en slask, men er bedre det enn alternativet.

Lenke til kommentar

Jeg slo opp ordet "slask" i Escolas ordbok - bokmål.

Slask var synonymt med ordet "slamp",dette ledet videre til å slå opp ordet "slamp" som etter ordboken betyr; slubbert, frekk fyr.

Altså finner jeg det rimelig etter ordboken å si at ordet "slask" har en negativ betydning.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

psilocybe:

Trådstarter spurte jo om slask var negativt ladd i måten det ble brukt på. Da hjelper det jo ikke så jævla mye å slå opp i ordboka og se hva som står der, selv om du sikkert ikke er enig i det (men da er det kanskje pr. definisjon feil da, eller?).

Hvis noen sier "din kølle". Er det positivt eller negativt? Vi kan jo slå opp i ordboka og sjekke hva som står der. Det høres jævlig smart ut.

kølle f1 el. m1 (besl med kolv og kolbe)

1 slag- el. kastevåpen politiet var utstyrt med k-r

2 slagredskap som brukes i f eks bandy, golf, krokket og ishockey

Åkeey, et slag- eller kastevåpen er jo ikke så forbanna negativt i seg selv, og det er da heller ikke noe negativt med golfkøller eller bandykøller. Er heller ikke noe spesielt positivt med ordet. Konklusjon: "din kølle" er et nøytralt ladd uttrykk.

Men for all del, fortsett å ignorer alt bortsett fra ordboka. Funker sikkert veldig bra det også.

Endret av Dead_Rabbit
Lenke til kommentar
Livlig fantasi på enkelte her, det skal være sagt. :roll:

Å være en slask innebærer å være lat og/eller å være lite opptatt av ens egen fremtoning, sistnevnte er gjerne en konsekvens av førstnevnte. For store bukser med istykkertråkket hæl-område og halvkneppet J&J-skjorte utenfor buksen er kroneksempler. Det er ingenting positivt forbundet med å bli kalt en slask.

Faen :(

Er du sikker? Jeg har alltid takket for komplimentet når folk har kalt meg slask og slacker.

Lenke til kommentar
Var det meg du refererte til Dead_rabbit?

siden du skriver "...Men for all del, fortsett å ignorer alt bortsett fra ordboka. Funker sikkert veldig bra det også."

Uansett svært hissig tone i denne tråden.

Nei, det var ikke ment til deg selv om det kanskje kunne se sånn ut. Jeg var litt uklar der. Enig i at det er en unødvendig hissig tone generellt i tråden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...