Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Slask, negativt ladd ord?

Anbefalte innlegg

Når du kaller noen for slask, er det negativt eller positivt ment?

Noen gode venner i klassen har kommentert en del det siste halvåret at jeg er en slask. Jeg gjør leksene, får gode karakterer, gjør det jeg skal gjøre hjemme, trener regelmessig, spiser bare sunt osv. Så jeg har konkludert at det er måten jeg er på, kler meg, går osv som gjør at de kaller meg det.

Greit nok, jeg går med borrelåssko, går ofte med musikk på ørene og liker å bruke joggebukser når jeg ikke er på skolen/byn/fest o.l.

Er det negativt å være slask på den måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du kaller noen for slask, er det negativt eller positivt ment?

Noen gode venner i klassen har kommentert en del det siste halvåret at jeg er en slask. Jeg gjør leksene, får gode karakterer, gjør det jeg skal gjøre hjemme, trener regelmessig, spiser bare sunt osv. Så jeg har konkludert at det er måten jeg er på, kler meg, går osv som gjør at de kaller meg det.

Greit nok, jeg går med borrelåssko, går ofte med musikk på ørene og liker å bruke joggebukser når jeg ikke er på skolen/byn/fest o.l.

Er det negativt å være slask på den måten?

Mulig de ikke er klar over hva det innebærer å være en slask.

Tror ikke du skal ta det negativt da de kun bruker det til å definere holdningen din som kommer fra hvordan du kler og beveger deg.

Har det egentlig noen betydning for deg hva de mener? Håper virkelig ikke det fordi det er veldig digg å bruke joggebukser hjemme. Hilsen en annen slask ;)

Lenke til kommentar
Mulig de ikke er klar over hva det innebærer å være en slask.

Tror ikke du skal ta det negativt da de kun bruker det til å definere holdningen din som kommer fra hvordan du kler og beveger deg.

Har det egentlig noen betydning for deg hva de mener? Håper virkelig ikke det fordi det er veldig digg å bruke joggebukser hjemme. Hilsen en annen slask ;)

Neinei, bruker selvfølgelig joggebukser fordi det er synsykt fint å gå med det hjemme :)

Men seriøst, jeg foretrekker basketballshorts og ingen sokker. Det burde du prøve :D

Burde kansje formulert meg litt anderledes. Er det negativt å være slask? Jeg vet at vennene mine ikke mener noe stygt i hvertfall (liker å tro det i det minste :) ), og selv om de hadde ment noe stygt så ville jeg ikke forandret en dritt, jeg er den jeg er og liker det :) Men lurer på hva andre syns.

Lenke til kommentar

bokmålsordboka: "slask m1 (av slaske) slamp, slabbedask"

Er vel ikke akkurat det sterkeste uttrykket de kunne brukt.

Er vel negativt ladet i utgangspunktet, men kan vel også bety at du er en litt "slapp" eller avslappet person (eller stil som tilsier det) ?

Lenke til kommentar

Slask ja, kan tolkes på mange måter. Kroppspråk har en stor betydning her.

Sannsynligvis sier dem det for å prøve å motivere deg til å stelle deg opp litt. Mange som har godt potensiale til å se bra ut, men ikke bruker det. Eller kanskje du har slaskete oppførsel. Går bøyd i ryggen, nærmest ligger i stolen og kanskje også sover lite, ser sliten ut?

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Det spørs også litt på hvordan de sier det.

Siden de er dine gode venner, så kan de enten si det for å tulle med deg, noe du ikke burde gjøre noe stort ut av. Eller så kan det bety at du ser litt slask ut i den forstand at du kunne sett så veldig mye bedre ut hvis du hadde lagt litt ekstra tid i det.

Var selv en joggebukse-slask da jeg gikk på skolen en helt til jeg innså at jeg så veldig mye bedre ut i et par jeans, noen stilige gensere, og brukte 30 sekunder lenger på håret om morgenen. :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

SLASK -et ord med mye Gestalt. Korteste versjon/forklaring på ordet er:

Du følger ikke våre regler, og det liker vi ikke! Period!

For å unngå benevnelsen Slask, må du gjøre følgende: Kle deg som andre, spise det som andre spiser - og helst på samme måte, og samme sted, banne slik som andre (ingen utflukter takk), ha samme type gressklipper - eller ca. lik, tilstrebe å gå på samme måten, eller kjøre rullestol på samme måten som andre kjører rullestol, om du bruker en slik, og for all del - være politisk korrekt (ikke for rød, ikke for blå, og bare kamuflert brun (blander rødt og grønt), og ikke ha borrelås på skoa, hello? -hvis ikke de andre har det. Følg moten, følg skikkene, følg idealene og følg flokken. Alt annet sender deg til første staduim av eskludering, nemlig en Slask! Altså, "slask" er begynnelsen på en mer omfattende utstøting.

Got it? Når noen kaller deg en slask vet du at denne personen frykter deg - uten å ane det selv.

Men dette var altså Gestaltet rundt ordet. Det hender, en sjelden gang, at "slask" blir sagt som et kompliment - og betyr da at: "Gud, jeg skulle ønske jeg hadde mot til å være som deg".

Hilsen en slask gjennom mange tiår. :thumbup:

Endret av TheCore
Lenke til kommentar
SLASK -et ord med mye Gestalt. Korteste versjon/forklaring på ordet er:

Du følger ikke våre regler, og det liker vi ikke! Period!

For å unngå benevnelsen Slask, må du gjøre følgende: Kle deg som andre, spise det som andre spiser - og helst på samme måte, og samme sted, banne slik som andre (ingen utflukter takk), ha samme type gressklipper - eller ca. lik, tilstrebe å gå på samme måten, eller kjøre rullestol på samme måten som andre kjører rullestol, om du bruker en slik, og for all del - være politisk korrekt (ikke for rød, ikke for blå, og bare kamuflert brun (blander rødt og grønt), og ikke ha borrelås på skoa, hello? -hvis ikke de andre har det. Følg moten, følg skikkene, følg idealene og følg flokken. Alt annet sender deg til første staduim av eskludering, nemlig en Slask! Altså, "slask" er begynnelsen på en mer omfattende utstøting.

Got it? Når noen kaller deg en slask vet du at denne personen frykter deg - uten å ane det selv.

Men dette var altså Gestaltet rundt ordet. Det hender, en sjelden gang, at "slask" blir sagt som et kompliment - og betyr da at: "Gud, jeg skulle ønske jeg hadde mot til å være som deg".

Hilsen en slask gjennom mange tiår. :thumbup:

Amen.

Slask er et ord som alle andre ord folk bruker for a kontrollere de tingene dem ikke liker at andre gjor.

Folg dems regler og hva de syntes er riktig og galt, sa slipper du slike utrykk.

Jeg for min del kunne ikke gitt mer faen.

Lenke til kommentar

Livlig fantasi på enkelte her, det skal være sagt. :roll:

Å være en slask innebærer å være lat og/eller å være lite opptatt av ens egen fremtoning, sistnevnte er gjerne en konsekvens av førstnevnte. For store bukser med istykkertråkket hæl-område og halvkneppet J&J-skjorte utenfor buksen er kroneksempler. Det er ingenting positivt forbundet med å bli kalt en slask.

Lenke til kommentar
Livlig fantasi på enkelte her, det skal være sagt. :roll:

Å være en slask innebærer å være lat og/eller å være lite opptatt av ens egen fremtoning, sistnevnte er gjerne en konsekvens av førstnevnte. For store bukser med istykkertråkket hæl-område og halvkneppet J&J-skjorte utenfor buksen er kroneksempler. Det er ingenting positivt forbundet med å bli kalt en slask.

Så det er negativt å ikke bry seg om hva andre syns om en? Heller positivt, spør du meg.

Lenke til kommentar

Slask er mest attitude. Hvis du hele tiden klager over at ting er slitsomt, at du ikke orker ditt og datt og ser lat ut, så må du regne med "din slask". Det er ikke negativt. Hvis man mener at noen er uhygieniske eller grisete eller ekle eller hva faen, så er liksom ikke ordet slask "the weapon of choice". Da er det bedre å bruke uttrykk som "din skitne gris" f.eks, så med mindre folk drar en kombi som f.eks. "din slaskete skitne gris", så er ikke slask i seg selv så veldig negativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...