Multi-Task Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Fant andre tråder om tema, men at disse var fra 2004, så starter en ny tråd Jeg vurderer å skaffe meg en skanner til å få inn en god del bøker på pc'n, for å så overføre til en ebook-leser. Det må absolutt ikke være det beste, men ønsker god kvalitet og effektivitet (er mange sider det er snakk om, hehe). Jeg slenger gjerne inn noen lapper i en slik om den gjør en god jobb. Merk at denne kun vil bli dedikert bokskanning, så andre bruksområder er ikke aktuelle. Det er selvsagt en fordel av medfølgende programvare muliggjør effektivt arbeid, og ikke krever lagring osv. mellom hver side. Jeg blir svært takknemlig om noen har noen gode tips! Helst fra norsk butikk/nettbutikk, pga avgifter osv. Endret 17. februar 2009 av Multi-Task Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Dette vil alle skannere klare flott. Ettersom det er bøker og ikke løse ark trenger du ikke en skanner med arkmater. Men du er avhengig av et skriftgjennkjenningsprogram av brukbar kvalitet (f.eks Omnipage) for å få teksten inn i et tekstdokument. Avhengig av benyttede fonter i originalen kan dette by på utfordringer. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Dette vil alle skannere klare flott. Ettersom det er bøker og ikke løse ark trenger du ikke en skanner med arkmater.Men du er avhengig av et skriftgjennkjenningsprogram av brukbar kvalitet (f.eks Omnipage) for å få teksten inn i et tekstdokument. Avhengig av benyttede fonter i originalen kan dette by på utfordringer. Jeg har fått inntrykk av at alle skannere klarer jobben, men har også (ut fra hva jeg har sett) observert at det med en "vanlig" skanner er særdeles vanskelig å få sidene rette nok, slik at hver eneste side må justeres i et redigeringsprogram før det så kan gjennomgå dette "OCR-programmet". Har hørt om noen skannere kalt "Plustek". Kan noen bekrefte om disse er forholdmessig bedre og enklere til bokskanning enn en normal "flatbed" skanner? Her får dere gjerne rette meg, jeg taler kun fra artikler jeg har lest om bokskanning, og har ingen spesiell kunnskap på dette feltet. Lurer i samme slengen på om man MÅ benytte et OCR program dersom jeg vil ha resultatet i leselig form? (for meg er det ikke nødvendig at teksten kan markeres osv). Ville det være mulig å lage en PDF direkte av skannerresultatene (jpg om jeg ikke tar feil?)? Endret 18. februar 2009 av Multi-Task Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg har fått inntrykk av at alle skannere klarer jobben, men har også (ut fra hva jeg har sett) observert at det med en "vanlig" skanner er særdeles vanskelig å få sidene rette nok, slik at hver eneste side må justeres i et redigeringsprogram før det så kan gjennomgå dette "OCR-programmet". Ikke tilfelle! Lurer i samme slengen på om man MÅ benytte et OCR program dersom jeg vil ha resultatet i leselig form? (for meg er det ikke nødvendig at teksten kan markeres osv). Ville det være mulig å lage en PDF direkte av skannerresultatene (jpg om jeg ikke tar feil?)? Du kan skanne som grafikk - men da er innholdet ikke søkbart. Skal du ha innholdet som tekst må noe konvertere det til tekst (som et OCR-program vil gjøre). Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Da høres det vel greit ut. Kan du rekommendere noen spesifikke skannere for jobben? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå