Flylow Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Ønsker bistand til å lage formel for om fødselsnummeret er kvinne eller mann. Det er tilstrekkelig om formelen f.eks. gir svar på om tall 9 i fødselsnummeret er partall eller oddetall. Partall kan returnere svar = 2 og oddetall = 1. Det spiller ingen rolle om formelen er på norsk eller engelsk.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 =IF(ISEVEN(C27);"dame";"mann") Lenke til kommentar
Flylow Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Takk for svar, men ser nå at jeg burde vært mer presis. Cellen består av fødselsnummeret, alle 11 siffer. Ønsker da å finne ut om tall nr. 9 i rekken er oddetall eller partall. Jeg har forsøkt å legge inn =RIGHT(C27;3) i formelen til aklla, men får da de tre siste tallene, hvordan får jeg kun det tredje siste tallet? Gjerne også i en komplett formel for å løse emnet.. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg har forsøkt å legge inn =RIGHT(C27;3) i formelen til aklla, men får da de tre siste tallene, hvordan får jeg kun det tredje siste tallet? Gjerne også i en komplett formel for å løse emnet.. Du kan bruke delformelen =DELTEKST(C27;9;1) for å plukke ut tegn nummer 9 midt i en streng. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) =REST(HEILTAL(REST(A3;1000)/100);2) 1 viss mann, 0 viss kvinne. EDIT: Fødselsnummeret (11 siffer) ligg som heiltal i celle A3. Ingen validering av A3 blir utført. Matematisk: [_(fnr%1000)/100_]%2 Endret 18. februar 2009 av nercix Lenke til kommentar
Flylow Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 En fungerende formel lagt inn, takk for god hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå