Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye privatliv har man "rett" til når man er i forhold?

Anbefalte innlegg

Jeg personlig har ikke noen trang til og snoke uten at jeg fatter mistanke, bare så det er sagt. Men på generell basis så ser jeg ikke noen grunn til at man skal aktivt gå igjennom tingene hans pga. uberettiget paranoid mistanke nei.. Samtidig bryr det meg ikke det spor og la kjæresten blafre gjennom tlf eller internett-sidene mine. Kun utifra respekt til venner at jeg da ber han om og ikke lese meldinger fra "Mia" eller "Kine" liksom.. Om de ikke vil at noe skal komme ut, ja da deler ikke jeg det med noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm. Dersom sjefen din på jobb hadde en følelse av at du drev med ulovligheter eller brudd på reglementet på jobb, hadde du syns det var helt greit at sjefen din snoket gjennom telefonen din for å se om det var tilfelle?

Det kan jo ikke sammenlignes!? Du skal ikke dele livet ditt med sjefen :blink:

Tja. Du og sjefen din har et symbiotisk forhold, og sjefen din har sannsynligvis langt mer å tape på at du bedriver ulovligheter på jobb, enn du har å tape på at din bedre halvdel er utro.

Så da er det tydeligvis ikke det man har å tape på det, som gjør at du mener du har rett til å snoke. Hva kan det da være? Du deler livet med noen. Hmm. Er det greit at din mor snoker på telefonen din, så fremt du bor hjemme?

Lenke til kommentar

Det må jo da være en som hele tiden går med mistanker som ikke man har noe som helst grunnlag for. Og som da aktivt går inn for og bekrefte at dette ikke er sant hele tiden.

cyclo: Synes fortsatt ikke det kan sammenlignes.. En sjef må følge et regelverk, men en kjæreste er så og si ditt privatliv fra før av.

Den med moren er litt vanskelig og svare på. For om jeg hadde rota meg borti noe farlig, men som jeg ikke ville innrømme til mora mi, så kunne jo hun ha reddet meg ved og snoke.. Så den er litt bittersøt.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Hvis min kjæreste hadde fått mistanke og sett gjennom min mobil osv, ja da hadde jeg bare vært glad til for og kunne bevise min uskyld.

Så du satser på et forhold hvor man skal bevise sin uskyld?

Men om jeg hadde hatt noe og skjule, så hadde jeg ikke blitt glad for at han rota gjennom mitt "privatliv".

Privatliv har ingenting å gjøre med det å skjule ting. Lukker du døren bak deg når du går på do? Har du lyst på mange tilfeldige mennesker tilstedet når du besøker legen din? (dette minner om en veldig fin reklamesnutt).

Men egentlig, det til side, hvordan i alle dager snoker dere i en mobil/datamaskin låst med passord/kryptert disk? Telepati? Eller er det mer "Passordet eller forholdet er over"-ultimatumet? Det finnes de av oss som synes at "j=dybr5G?&MHiBx#0zNo-RK" er et fint passord, og det er ikke bare å prøve seg fram (for ordens skyld: passordet er tatt fra /dev/urandom. Det er der en god del av mine passord kommer fra).

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg litt privatliv, dels fordi jeg føler at ingen trenger å vite alt om meg og dels fordi jeg er av den oppfatning at hvis man gir alt til en annen person så vil man til slutt nå et punkt der man ikke har mer å gi, og da er veien gjerne kort til mistrivsel, kjedsomhet og kanskje brudd.

Jeg foretrekker dessuten å ha noen private rom hvor jeg bestemmer adgangen, og den som f eks snoker på pc'en min skal ha en veldig god grunn på lager for å unngå et par verbale lusinger. Ikke nødvendigvis fordi jeg har noe å skjule, men fordi jeg hadde følt at vedkommende hadde tråkket over mine personlige grenser.

Lenke til kommentar

Alle trenger litt privatliv, og tid for seg selv. Jeg liker å bruke tid på å lese, se serier (serier som dama overhodet ikke er interessert i), og fikle med pc'en for eksempel. Dette er aktiviteter som ikke akkurat er så sosiale, så de liker jeg å bedrive for meg selv. Jeg liker også å tilbringe tid med "gutta", uten kjæresten min. Å leve oppå hverandre _hele_ tiden tror jeg ikke er så bra. Det går faktisk an å gå lei hverandre.

Og noen områder synes jeg faktisk bør være privat. Mobil og mail liker jeg å holde for meg selv, uten at jeg nødvendigvis har noe å skjule. For all del, hvis hun vil lese meldingene mine står hun fritt til det så lenge hun SPØR. At hun derimot benytter sjansen til å aktivt snoke mens jeg dusjer eller whatever synes jeg bare er teit. Mailen også er "mitt" sted. Det er info som er myntet på meg, og ikke alle andre. Det er ikke sånn at jeg ber dama forlate rommet når jeg leser mailen, men jeg holder passordet for meg selv. Selv om jeg tror hun glatt hadde tippet passordet på et par forsøk :p

Det er bare destruktivt å gå rundt å snoke i både mail og på mobil osv. Som flere har sagt tidligere, kommunikasjon er alfa omega.

Lenke til kommentar

Snoking i andres privatliv virker respektlaust, både i forhold personen du snoker rundt hos, men og i forhold til personar som til dømes har sendt meldinger til vedkommande. Om det er informasjon partner meiner du kan ha nytte av, bør ein ha så pass med tillit at ein stoler på at partner fortel deg dette. Privatliv er noko ein bør ha i så stor grad ein sjølv ønskjer det.

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt og se hvor respektfulle dere hadde vært for kjærestens private ting om dere hadde fått en mistanke og kjæresten hadde nektet for det.. :)

Greit at man skal stole på den man er sammen med, men vi ser jo alle at folk som stoler 120% på kjæresten, blir bedratt.. Man er vel ikke sammen med noen om man tror at h*n kommer til og lure en!? Man skal aldri si aldri, om man har vært sammen i en måned eller flere år.

Lenke til kommentar

Eg veit ikkje om det er ein situasjon eg ønskjer å sjå, verken for min eigen del eller andre sin del, men eg kan no spekulere i korleis eg hadde takla situasjonen. No har ikkje eg vore i ein sånn situasjon, så dette blir reint teoretisk, og det kan sjølsagt tenkjast at eg vil endre synspunkt ved nye erfaringer.

I utgangspunktet vil eg tru at eg hadde respektert ei eventuell nekting for utroskap, eller kva det no måtte vere. Om situasjonen skulle utvikle seg i ei sånn retning at eg føler tilliten forsvinn og forholdet blir svekka, ville eg i så fall vurdert å avslutte forholdet. Dette under den forutsetning at forholdet ikkje lot seg reparere på ein fornuftig måte. Privatlivet har eg så stor respekt for at eg ikkje kan sjå for meg at eg vil krenke dette.

Du skriv "folk som stoler 120% på kjæresten, blir bedrat", eg vil rette dette til "kan bli bedratt". I eit forhold er det alltid ein fare dette. Men inntil det motsatte er bevist ønskjer i alle fall eg å ha ei positiv stilling, og ikkje ta denne typen sorger på forskot.

Når det gjeld kommentaren om at ein ikkje er saman med nokon ein trur kjem til å lure ein, er eg forsåvidt samd i dette. Men dette fordi eg vel å tru at ein eventuell partner er så ærleg at ho ikkje kjem til å lure meg. Det er sjølsvagt ein fare for at eg kan bli såra med ei sånn (naiv?) haldning, men denne risikoen er eg villig til å ta. Alternativet, med å gå rundt og bekymre seg og vere skeptisk, ser eg ikkje på som særleg freistande.

No tek eg utgangspunkt i mi avgrensa erfaring, og kanskje eit naivt syn på andre mennesker og kjærleiken. Som sagt har eg ikkje vore i ein sånn situasjon sjølv, og dette blir i så måte spekulasjon. Hadde eg hatt dine erfaringer kan det godt vere eg og hadde delt ditt syn på saka (sjølv om eg må innrømme at eg håper eg vilel beholdt mitt syn).

Lenke til kommentar

Eh.. "er man 99% sikker kan man snoke"?

Er man 99% sikker på at den andre er utro(f.eks), har man 1% tillit til personen. Da er forholdet allerede over, og man kan like gjerne gjøre det slutt fremfor å snoke.

men vi ser jo alle at folk som stoler 120% på kjæresten, blir bedratt..

Slutt å tillegg meg meninger. Enten får du skrive "alle utenom toth", eller "jeg".

Du er et stykke fra den første her inne som kan påberope deg å snakke for allmenheten/flesteparten.

MAO, snakk for deg sjæl.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Du skriv "folk som stoler 120% på kjæresten, blir bedrat", eg vil rette dette til "kan bli bedratt". I eit forhold er det alltid ein fare dette. Men inntil det motsatte er bevist ønskjer i alle fall eg å ha ei positiv stilling, og ikkje ta denne typen sorger på forskot.

Det er jo faktisk fysisk umulig å stole på noen 120%. Det gir rett og slett ingen mening.

Når det er sagt var ttt inne på noe viktig her. Snoker du i mobilen til din bedre halvdel bryter du ikke bare inn i privatlivet til vedkommende, men også en rekke andre personer og/eller institusjoner. Jeg har f. eks. ting både på min mobil, og på min PC, som jeg har mottatt i all konfidensialitet, og som forloveden min ikke har noe som helst med.

Det som er enda verre er at ved å snoke, bryter du ikke bare tilliten med din bedre halvdel, men også andre tillit til han/henne, noe som absolutt ikke er positivt, og i mine øyne mer enn god nok grunn for din bedre halvdel å kaste deg på dør. Jeg hadde ikke akseptert det på noen som helst måte.

Spør du meg, så er det at du ikke har tillit til din bedre halvdel noe som betyr at du like gjerne kan gjøre det slutt først som sist, og det dummeste du kan gjøre er å snoke da du gjør deg selv til "synderen".

Lenke til kommentar
Greit at man skal stole på den man er sammen med, men vi ser jo alle at folk som stoler 120% på kjæresten, blir bedratt..

Hvis det er slik du velger å omfavne et forhold synes jeg synd på deg. Men nå skjønner jeg i vertfall hvorfor du vil snoke. Det virker som at du har et tillitsproblem, både ved å lese denne tråden og PuA tråden.

Har du noe særlig erfaring fra forhold selv, eller baserer du alt på det du hører fra venninene dine? For meg virker det veldig som om at det er det siste, og da er det stor sjanse for at du ikke har fått et fullt bilde av problemene.

Lenke til kommentar

Åja, var det vanskelig og forstå at jeg ikke mente at alle som har kjæreste blir bedratt? Da beklager jeg på det sterkeste.. Trodde man skulle klare og skjønne det, men tydeligvis ikke.

Touchdown: Både fra mine foorhold og andre venninner sine forhold. Samme hvem det gjelder vel? Bare at det faktisk blir gjort!

Lenke til kommentar

Ja, da bor nok du og jeg på forskjellige planeter gitt!

Så du har aldri kjent noen eller hørt om noen som har blitt bedratt du da eller?

Ps. Det er ikke sagt at dette er noe som skjer veldig ofte og hele tiden med venninner av meg. Men flere har blitt lurt ja og også vært den som har lurt gutten.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Touchdown: Både fra mine foorhold og andre venninner sine forhold. Samme hvem det gjelder vel? Bare at det faktisk blir gjort!

Hvis du hadde kun basert det at de fleste gutter ikke er til å stole på fra erfaring fra venniner som har blitt bedratt så har du trolig ikke fått hele bildet av alle sakene.

Selv om gutten endte opp med å bedra vennina de, noe som er veldig kjipt, så kan det ha vært tegn på at forholdet deres ikke gikk så bra, tegn du aldri har fått vite om. (Nei, ikke tegn som at han drar på fest med venner elns) Det er forskjellen.

EDIT: Melisma, hvordan tegn er det egentlig du trenger for å bli usikker og villig til å snoke?

Hvis du bor sammen typen din, og du merker et mønster på at han komme hjem sent uten å fortelle deg hva han har gjort, da skjønner jeg at du blir nysgjerrig. Men da er det først og fremst typen sin feil som har svekket tilliten mellom dere. Da har dere ikke lenger god kommunikasjon.

EDIT 2: Hvis du rett og slett bare er litt "paranoid" (eller psyko bitch som vi kaller det? :p) så er jo det egentlig helt greit, så lenge du forteller typen din om det. F.eks. at du er nysgjerrig av natur, og har hatt litt dårlige erfaringer osv. Forhåpentligvis vil han respektere det, og han slipper å ferske deg i action. (vi snakker fortsatt snoking ;))

Nøkkelen er altså igjen: God kommunikasjon.

EDIT 3 (lol): Et eksempel fra dette forumet om det at venniner trolig ikke alltid får hele bildet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1077178 . Som Smurftasa skriver der så har hun trolig fortalt en annen versjon av hendelsen til sine venniner.

Endret av Touchdown
Lenke til kommentar
Ja, da bor nok du og jeg på forskjellige planeter gitt!
Heldigvis for meg! :)

Så du har aldri kjent noen eller hørt om noen som har blitt bedratt du da eller?

Joda. Men ikke fordi de har hatt tillit til bedrageren. Rett og slett fordi bedrageren/bedragerinnen er et respektløst rauhål.

Jeg velger å leve i troa på at mistillit ikke fører til noe som helst godt, og at tillit(ikke naivitet) ikke fører til noe vondt.

Jeg stoler på alle inntil de evt har bevist at de ikke fortjener det. Jeg har ikke tapt på det så langt.

Jeg vil heller være generelt tillitsfull og bli skuffet iblandt, enn å være genrelt mistillitsfull og bli positivt overrasket iblandt.

Jeg kan si det på den måten, fordi tillit avler tillit, og mistillit avler mistillit.

Endret av toth
Lenke til kommentar

hysterisk stemme: "Hvem er det du skriver post med på facebook?"

- ingen.

"får jeg se...?"

- nei *fortesegåslåavdataen*.

DET er grunn til å bli litt mistenksom.

Hvis fyren med glede viser dama hvem han skriver med, så er det vel dama som har "bæsja på leggen" når hun ser at det ikke er noe å bli hysterisk over.

Lenke til kommentar
hysterisk stemme: "Hvem er det du skriver post med på facebook?"

- ingen.

"får jeg se...?"

- nei *fortesegåslåavdataen*.

DET er grunn til å bli litt mistenksom.

Hvis fyren med glede viser dama hvem han skriver med, så er det vel dama som har "bæsja på leggen" når hun ser at det ikke er noe å bli hysterisk over.

Kanskje det var en privat samtale, selv om det ikke har noe med bedrag å gjøre?

Jeg hadde faktisk blitt litt irritert hvis damene til vennene mine leste alle meldinger jeg sender til dem. Det er vennene mine meldingen er rettet til, ingen annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...