thamule Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Skal skrive ei oppgåve om turboladarar til skip. Nokon som veit kvar eg kan finne nyttig informasjon? Lenke til kommentar
thamule Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Har funne noko frå Wärtsila. Dette er jo ein erfaren motorprodusent med mykje erfaring, så stoff som kjem herifrå kan eg vel gå ut i frå at stemmer? Lenke til kommentar
Penny Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Kan stole på Wärtsila ja. Du kan også sjekke hos Volvo, Steyr og Yanmar for info om mindre motorer. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 Takk for tips. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 VW Marine lager båtmotorer basert på samme grunnkonstruksjon som brukes i VW/Audi bilmotorer, vet ikke om det har interesse? Vet ikke om turboene er de samme på bil- og båtversjon, men hvis de er det burde det gjøre underverk for både pris og holdbarhet siden de da produseres i langt flere eksemplarer og blir grundigere testet enn turboer som lages kun for båtmotorer. Hvis turboene er ulike mellom bil og båt kan også det være verdifull informasjon, finne ut hvorfor det brukes ulike. Kanskje stiller båtturbo høyere krav til kjøling og smøring siden motorene går jevnt på nesten maks belastning, mot bilmotorer som stort sett går ganske lett og bare unntaksvis belastes maks. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Skal sjekke ut saken. Men eg tenker her på store skip. Reknar med kanskje VW lagar til mindre båtar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå