Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp! Blør i munnen når jeg pusser tennene mine


Skogsraa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom nettopp hjem fra tannlegen nå. Det er hovedsakelig på hjørnetennene at jeg begynner å blø. Tannlegen sa at når jeg pusset i den "svingen" mellom fortennene og jekslene(eller hva de nå heter) så var jeg litt for kjapp og hardhendt. Var visst veldig vanlig at folk gjorde det. Så jeg har fått beskjed om å pusse veldig svakt og jeg skal holde tannkosten litt på skrå, så børsten går på skrå mot den "skjøten" mellom tannkjøttet og tennene.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Olle_*

Jeg og hadde samme problem, og fikk beskjed om at jeg hadde tannkjøttbetennelse. Måtte bli flinkere med tanntråd ol... I tillegg hadde jeg begynt å utvikle et tannkjøttsykdom, dvs at tennene vil løsne når jeg blir eldre.

Kunne stoppe denne prosessen med å bli flink med pussing, tanntråd, tannstikker ol...

Kjip beskjed... men ikke for sent gjøre no med hvertfall...

Lenke til kommentar

Faktisk så har jeg samme problemet av og til.

 

Pusser alltid tennene, men pusser hard.

 

Da jeg var 7 år sa mamma at grunnen var at jeg ikke pusset tennene hverdag, men pusser alltid hard og ofte, og blør litt av og til ;)

 

Ikke noe farlig, eller det er jo ikke noe å være redd for heller.

 

Men jaja, bra at du fikk begrunnelse fra tannlegen ;)

Endret av Fight4Lov3
Lenke til kommentar
Lol, jeg blør alltid når jeg pusser tenner, jeg trodde det var helt normalt jeg. Tror det kommer av at børstene på tannbørsten går mellom tenna og tannkjøttet.

 

Som de fleste sier, så pusser du for hard ;)

 

Edit: En kompis av meg, pusser tennene men skyller det ikke med vann? Er det normalt?

Endret av Fight4Lov3
Lenke til kommentar

Har du spessielt rødt tannkjøtt iforhold til feks veninnene dine? Rødt tannkjøtt kommer ofte av en svak betennelse og kan lett sprekke og blød. Som oftest kan dette ordnes med å være flittig med tanntråden slik at du ikke bare pusser overflaten av tennene men får med gromset som ligger mellom tenna og selve kjøttet. Ikke vær redd for å bruke tanntråden helt ned til tannrota. Det blør nok en del! Men i lengden vil det stoppe blødningen og tannkjøttet vil få tilbake sin "normale" farge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...