Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp! Blør i munnen når jeg pusser tennene mine

Skogsraa

Anbefalte innlegg

Hei! I flere uker nå har jeg vært plaget av at jeg begynner å blø i munnen når jeg pusser tennene mine. Det er akkurat der tennene kommer opp fra tannkjøttet at jeg begynner å blø. Det gjør veldig vondt når jeg pusser, og det hender at jeg rett og slett dropper tannpussen en og annen gang på grunn av dette. Jeg spiser ikke mye søtsaker og slikt midt i uka.

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! I flere uker nå har jeg vært plaget av at jeg begynner å blø i munnen når jeg pusser tennene mine. Det er akkurat der tennene kommer opp fra tannkjøttet at jeg begynner å blø. Det gjør veldig vondt når jeg pusser, og det hender at jeg rett og slett dropper tannpussen en og annen gang på grunn av dette. Jeg spiser ikke mye søtsaker og slikt midt i uka.

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med dette?

Pusser du hardt? Man skal faktisk være meget løs på hånda når man pusser tenner, selvom jeg inbiller meg at mange tar i litt, meg inkludert.

Lenke til kommentar

Har også bløtt i munnen noen ganger når jeg pusser tennene, men det har aldri gjort vondt. Har innbilt meg at jeg har blødd i mangel på en eller annen vitamin type, leste ivertfall noe om dette en gang i tiden.

Dersom det gjør veldig vondt kan det jo hende du har en tannkjøtt infeksjon eller lignende?

Lenke til kommentar

Tannlegen ber meg pusse til jeg blør. Faktisk.

Det er fordi jeg ikke har vært så flink tidligere til å pusse tenna så eneste måten er å pusse hardt for å få vekk bakterier i "skjøten" mellom tann og tannkjøtt.

Det er ikke farlig, men du bør kanskje være litt mer forsiktig.

Kan også lett bli slik når man ikke pusser ofte nok.

Lenke til kommentar

Skal ikke vere noe farlig vertfall. Skjedd flere ganger med meg, som regel vist jeg har glømt å pusse tennene eller kanskje pusser litt for hardt. Er vell bare tannkjøttet som som blir litt sårt/ødelagt?

Men prøv å ikke puss så hardt vertfall:) Jeg pleier som regel å pusse litt for lenge og da:p Kan vell komme av dette også.

Lenke til kommentar

Bruker så myk tannkost som mulig og tar munnskyll. Tanntråd har jeg i 6 år fått beskjed av tannlegen om å bruke, og nå tror jeg at jeg skal det. I morges da jeg skulle pusse begynte jeg å blø straks jeg kom borti tennene mine. Merket også et jeg på de tennene jeg blør fra er det mye mindre tannkjøtt, enn på de andre. Har ringt tannlegen. Skal dit i morgen.

Lenke til kommentar

Dette kommer som oftest av at munnen har en refleks når vi pusser tennene som går ut på at man strammer leppene når man pusser. Man tror dermed man pusser tannkjøttet hele selv om man ikke gjør det. Vær litt oppmerksom på dette og la leppen ligge helt slapp slik at du rekker inn i alle kriker og kroker av tannkjøttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...