Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Den bærbare pcen min tok kvelden igår, og jeg vurderer nå å kjøpe meg mac. Pcen jeg hadde fra før av var en multicom 14tommer med 4GB minne og 2,4Ghz. Den var grei nokk den, men jeg likte verken skjermen eller byggekvaliteten. Det at mac er bygget i aleminium ,liten størrelse og at de har fått endel skryt for skjermen(?) gjør at det frister veldig å gå over til mac. Jeg bruker uansett pcen til bare fotoredigering, film og internett. Fungerer CS4 bra på mac i forhold til "pc"(win)? Med tanke på skjermbilde, brukervennlig(mangler høyre museknapp etc), flyt osv? Noen som har noen anbefaling hvilken av maskinene jeg bør gå for? I tillegg : Hvordan er Aperture 2 i forhold til photoshop cs4? Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg har hatt PC hele mitt liv, og kjøpte en mac til konfen i mai -08. Jo, den har høyre musetast, hvis du bruker touch-paden trykker du begge fingrene på paden og klikker, eller CTRL+Klikk. Hvis du kjøper mus(hvilket jeg anbefaler) er det høyreklikk på den som på alle andre muser, bare du ikke ser den. Men du kan også bruke vanlige muser du bruker på Win. Brukervennligheten på CS4 er veldig god, vil jeg si. Win brukere liker den ikke, men da jeg har CS4 både på Win og Mac, synes jeg Mac sin er best. Aperture 2 kan ikke sammenlignes med CS4, men med LR(LightRoom) 2. Jeg startet med Aperture 2, men jeg orka ikke å sette meg inn i systemet der, så jeg skaffet meg LR 2, og det er jeg veldig fornøyd med. Men for all del, jeg anbefaler Aperture, da det er et gratis program med veldig grei sorterings muligheter. Skjermbilde på mac er veldig bra. Jeg har i tillegg til min 13" MacBook skjerm, en 20"Widescreen, til bilderedigering da jeg synes at 13" ble litt lite for over 3000x2000 bilder. Noen som har noen anbefaling hvilken av maskinene jeg bør gå for? Hvis du mener hvilken Mac du bør kjøpe, ville jeg anbefalt den nye MacBook Pro, 15". Da får du helt greit med komponenter, og passe stor skjerm. Mac er en del dyrere enn PC, men jeg angrer ikke på at jeg svei av 11.500kr dagen etter konfen på min kjære Lenke til kommentar
goosetown Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 En liten korreksjon, Aperture 2 er ikke gratis. Bruker selv apterture, prøvde LR en periode, men fant egentlig ingen grunn til å skifte. Av maskinvare har jeg en hvit macbook 13" (Intel). Skulle noen få ganger ønske litt mer kraft, spesielt når jeg i Aperture behandler RAW format i full størrelse, hender jeg får fram vente symbolet når jeg gjør justeringer. Som sagt ovenfor er macbook pro et bedre valg (men en del dyrere også). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Veldig bra svar Det er faktisk macbook pro 15" jeg har sett på, men prisen er jo høy da Det ser ut til at jeg får reparert pcen min på garantien, så jeg får overleve litt lengre med denne Men macbook blir nokk uansett det neste jeg kjøper så snart jeg får spart opp penger til det. I første omgang skal jeg iallefall anskaffe meg photoshop CS4 til windows. Det er vel mulig å få photoshop på mac unten ekstra kostnadd når en allerede har det på windows?? En betaler jo først og fremst for serie nr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå