V_B Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Hei. Har et lite spørsmål når det kommer til Foundation Fieldbus. Som man sikkert vet så fungerer Foundation fieldbus slik at man har full duplex kommunikasjon. Vi tar nå litt godt i og sier at vi har koblet 50 transmittere på bus`en. Hvordan i allverden klarer man da å opprettholde full duplex kommunikasjon med alle transmitterene ? Her kjører man digitalt, men man må jo fremdeles ha en 0 og 1 verdi, men hvordan skjer dette når det er 50 transmittere som kommuniserer på likt ? Jeg har ikke så fryktelig gode kunnskaper når det kommer til bus styring annet enn grunnleggende forståelse, så håper på en god og enkel forklaring. Endret 17. februar 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
tingo Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Selv om bussen kjører full duplex kommunikasjon, så betyr ikke det at alle enheter ka snakke på samme tid. Det er kun i konfigurasjoner hvor hver enkelt enhet på bussen har et tilkoblingpunkt direkte på kontrolleren (nav, switch) at det er mulig for ale enheter å snakke på samme tid. Dette er det som normalt omtales som en stjerne topologi. FOr alle andre konfigurasjoner så trenger et buss-system to ting: 1) adressering - hver enhet må ha en unik adresse (på bussen) 2) tilgangsstyring (til bussen) - det må finnes en måte som gjør at en enhet vet når den har lov til å snakke på bussen. Eksempler på slike er token-passing (som i "token ring") og CSMA/CD (som brukes i Ethernet) Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Ah, jeg skjønner. Jeg trodde hensikten med Foundation Fieldbus var at den skulle kommunisere konstant (og bus alla Profibus kommuniserer kun når den får spørsmål), men da har jeg missforstått litt. Det var derfor jeg ikke kunne forstå hvordan det skulle gå ann med kontinuerlig kommunikasjon fra hvert instrument. Når det kommer til Token ring. Brukes det enda ? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Ville tro du fant en del matnyttig her: http://www.relcominc.com/pdf/501-123%20Fie...ing%20Guide.pdf Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Kjempe ! Takker så mye for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå