Gå til innhold

Tips til sportfotografen (instillinger,utstyr, plassering og kreativitet)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilket objektiv bruker du?

Nå fotograferer ikke jeg golf veldig ofte, men når jeg skal ut til sommeren bruker jeg 70-200 f/4 IS og 24-70mm f/2.8

Dersom du skal fotografere spillere på banen, bør du særlig lete etter situasjoner rundt og på greenen hvor spillere viser mye følelser...

Ansiktsuttykk, holdning og innlevelse/entusiasme er ofte mye mer spennede enn en vanlig drive...

Ellers er det viktig å ikke komme for tett innpå, dette kan skape frustrasjon hos spillere...

Noe spesifikt du skal fotografere?

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Om jeg er kvitt influensaen før søndag klokken 12, så er jeg klar til å fotografere min første håndballkamp..grøss :hmm: Hva bør jeg tenke på? Regner med at jeg blir å bruke et Nikon D300 m/70-200 mm f/2.8 VR. Hvor bør jeg evt plassere meg? Og hvilke innstillinger anbefaler dere? Monopod har jeg, men trenger jeg egentlig å bruke den?

Hvordan gikk det?

Jeg var på håndballkamp selv på lørdag, og brukte stort sett D300 med 80-200 f2.8. Plasserte meg ute ved hjørnene, i tillegg til at jeg gikk opp på tribunen en liten periode. Jeg har tidligere forsøkt å komme litt opp i høyden når jeg fotograferer sport, slik at banen blir en stor del av bakgrunnen, da dette ofte kan gi rene bilder uten forstyrrende elementer, som tribuner og folkemengder som av og til kan bli litt forstyrrende. Det spørs naturligvis på utstyret man har, og hvor man plasserer seg. Føler at jeg har lyktes med det noen ganger, men stort sett så liker jeg å holde meg lavt, gjerne sittende på gulvet på innendørsarenaer.

Lenke til kommentar
Nå fotograferer ikke jeg golf veldig ofte, men når jeg skal ut til sommeren bruker jeg 70-200 f/4 IS og 24-70mm f/2.8

Dersom du skal fotografere spillere på banen, bør du særlig lete etter situasjoner rundt og på greenen hvor spillere viser mye følelser...

Ansiktsuttykk, holdning og innlevelse/entusiasme er ofte mye mer spennede enn en vanlig drive...

Ellers er det viktig å ikke komme for tett innpå, dette kan skape frustrasjon hos spillere...

Det er ikke noe spesifikt ennå, mulig det blir under noen turneringer, feks SAS Master som skal spilles på min hjemmeklubb Larvik. Men vi får se.

Hvordan kamera har du? Canon? hvilket merke er objektivene?

Det er jo ikke lenge til sesongen begynner:)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe spesifikt ennå, mulig det blir under noen turneringer, feks SAS Master som skal spilles på min hjemmeklubb Larvik. Men vi får se.

Hvordan kamera har du? Canon? hvilket merke er objektivene?

Det er jo ikke lenge til sesongen begynner:)

SAS Masters ja... Den har jeg sett, da den gikk på Oslo Golfklubb...

Dette er såpass profersjonell turnering at du bør forhøre deg om du faktisk har lov til å ta bilder rundt om på banen...

Du bør har god tele, for her får du i hvertfall ikke lov til å fotografere på nært hold, så en tele mellom 200-400 vill vært en fordel...

- Ha såpass stor blender at at publikum blir såpass ute av fokus at de ikke blir forstyrrende!

- Her spilles det om penger, heder og ære, så prøv å fange mye følelser :)

Lenke til kommentar
Om jeg er kvitt influensaen før søndag klokken 12, så er jeg klar til å fotografere min første håndballkamp..grøss :hmm: Hva bør jeg tenke på? Regner med at jeg blir å bruke et Nikon D300 m/70-200 mm f/2.8 VR. Hvor bør jeg evt plassere meg? Og hvilke innstillinger anbefaler dere? Monopod har jeg, men trenger jeg egentlig å bruke den?

Hvordan gikk det?

Jeg var på håndballkamp selv på lørdag, og brukte stort sett D300 med 80-200 f2.8. Plasserte meg ute ved hjørnene, i tillegg til at jeg gikk opp på tribunen en liten periode. Jeg har tidligere forsøkt å komme litt opp i høyden når jeg fotograferer sport, slik at banen blir en stor del av bakgrunnen, da dette ofte kan gi rene bilder uten forstyrrende elementer, som tribuner og folkemengder som av og til kan bli litt forstyrrende. Det spørs naturligvis på utstyret man har, og hvor man plasserer seg. Føler at jeg har lyktes med det noen ganger, men stort sett så liker jeg å holde meg lavt, gjerne sittende på gulvet på innendørsarenaer.

Jeg ble å bruke D300 m/80-200, da 70-200 hadde reist til La Manga :p Men uansett.. til å være at jeg fortsatt var syk og at det var min første håndballkamp, så gikk det egentlig ikke så veldig dårlig :) Vell, noen av bildene var ute av fokus, noen ikke så vell komponerte.. Men noen gullkorn ble det! :D En ting erfarte jeg raskt..: Det er VANSKELIG å fotografere håndballkamper! Altahallen kan ikke sammenlignes med håndballhaller i eliteserien, så tribunen er ikke høyere enn litt over 2 meter. Derfor valgte jeg å stå på sidelinjen, i hjørnene osv. Prøvde også å fotografere spilleren når han var i lufta. :) Alta IF vant 34 - 32 over Nornen.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Hvordan hindre grå snø når det er overskyet?

På en nettside står det:

"The exposure often needs correction, however, and lowering the EV compensation by -0.7 or -1 is a good rule of thumb."

Link

På en annen står det:

Usually +1 stop is just right.

Link

Kan noen forklare meg litt om dette?

Teit at jeg ikke husker det, når han som jeg var på kurs hos i går, forklarte oss det :p Men om jeg ikke husker helt feil, så skal man stille lysmåleren +1?

Lenke til kommentar

Hm. -0,7 hørtes veldig rart ut...

Sist uke så var jeg ute og tok bilder i snøvær - da måtte jeg tidvis helt opp i +2. Stort sett holdt +1. Jeg har ikke helt oversikten, men jeg tror det er noe med at kameraet regner lyset ut fra at 18% er grått, og når man da stort sett får snø i bildet, så lures kameraet, og man må overeksponere for å få bildet riktig. Slik må det også være når snøen er grå, i alle fall i mitt hode...

Mitt tips er å måle lyset før aktiviteten starter, og også underveis når du har tid, dersom lysforholdene endrer seg. Histogrammet skal være så spredd som mulig.

Lenke til kommentar

- Plassér deg alltid strategisk. Derson dette dreier seg om en storkamp; Hvor er det mest sannsynlig at spillerne går bort å feirer hvis det blir mål? Ofte har det en sammenheng med hvor supporterne står.

- Mål alltid eksponeringen før kampstart. Sjekk histogram at du har verdier å hente innn både i de mørkeste partiene og i høylyset.

- Benytt deg av en monopod.

- Sett på følgefokus. (AI Servo på Canon)

- Aktivér kun midterste fokuspunkt.

- Aktivér spotmåling.

- Sitt når du tar bilder. Det resulterer ofte i en mer dramatisk og spennende vinkel i forhold til når man står oppreist.

- Pass på å flytt deg litt innimellom. Ofte risikerer man å få mange bilder av for eks. samme vingspiller. Variér mellom å sitte nesten helt ytterst ved cornerflagget, og nærmere mål. Bak mål er heller ikke dumt, så lenge du passer på at du har lav nok dybdeskarphet, slik at målnettet ikke tar for mye oppmerksomhet i bildene.

- Dersom du er lottomillionær; Kjøp deg 3 x Canon 1D Mark III.

Disse parrer du sammen med:

Canon EF 400mm F/2.8 IS

Canon EF 70-200mm F/2.8 IS

Canon EF 14mm F/2.8 II

Sistnevnte plasseres bak mål på et stativ med radiomottaker. Fjernutløser har du i hånda, som du trykker på med en gang det kommer et skudd på mål. Imens bytter du på de to andre kameraene. 400mm på avstand, og 70-200mm ved rundt 16-meteren. ;)

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar

Dersom man har skjønt at lotto er en kostbar folkesvindel som gjør at du med ~99% sannsynlighet får dårligere råd til objektiver så kan du gå for følgende løsning:

Pentax K200D + Tamron 70-200 f/2,8. Dette gir deg den brennvidden du trenger, f/2,8 og stabilisering for 10 000 kr. Bare en Canon EF 70-200mm f/2,8 IS alene koster ~16 000 kr.

400mm og 14mm trenger du ikke. 70-200 på Pentaxen (1,5x crop) tilsvarer 80-230 på Canon 1D (1,3x crop).

Lenke til kommentar
Dersom man har skjønt at lotto er en kostbar folkesvindel som gjør at du med ~99% sannsynlighet får dårligere råd til objektiver så kan du gå for følgende løsning:

Pentax K200D + Tamron 70-200 f/2,8. Dette gir deg den brennvidden du trenger, f/2,8 og stabilisering for 10 000 kr. Bare en Canon EF 70-200mm f/2,8 IS alene koster ~16 000 kr.

400mm og 14mm trenger du ikke. 70-200 på Pentaxen (1,5x crop) tilsvarer 80-230 på Canon 1D (1,3x crop).

Det hjelper jo ikke til sport!

Lenke til kommentar

Det hjelper jo ikke til sport!

Stabiliseringen (forutsatt at man fotograferer håndholdt eller m/ monopod) ødelegger vel ikke tiltross for at lukkertidene ligger mellom 1/500-> 1/1000 sek... (?)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Stabilisering er nyttig også til sport.

Tommelfingerregelen er 1/200s ved 200mm men det betyr ikke at man ikke kan få ødelagt bilder av kamerabevegelser ved 1/400 sekund. I slike haller tror jeg ikke det er uvanlig med både 1/400, 1/200 og 1/50 sekund for den saks skyld. Ergo, stabilisator vil være nyttig til sport.

Foregår sporten ute i dagslys så kan man jo skru av stabilisatoren om man vil.

Lenke til kommentar

Canon 70-200 f/4 er knallbra optisk og med tanke på byggekvalitet, men hvis du vil ha et blendertrinn ekstra å gå på (f/2,8) så får du det for 500 kr ekstra ved å kjøpe Tamron 70-200 f/2,8. Den har høy byggekvalitet og optisk kvalitet, men ikke fult så høy som Canon sin.

Hvorfor?

Hvis lukkertiden er rask nok så tror jeg den eneste ulempen at den tapper batteriet for strøm. Hvis man har lang lukkertid og bruker stativ så kan vist stabilisatoren lage problemer. Jeg har ikke prøvd det selv så jeg aner ikke hvor reelt problemet er.

Lenke til kommentar
Canon 70-200 f/4 er knallbra optisk og med tanke på byggekvalitet, men hvis du vil ha et blendertrinn ekstra å gå på (f/2,8) så får du det for 500 kr ekstra ved å kjøpe Tamron 70-200 f/2,8. Den har høy byggekvalitet og optisk kvalitet, men ikke fult så høy som Canon sin.

Hvorfor?

Hvis lukkertiden er rask nok så tror jeg den eneste ulempen at den tapper batteriet for strøm. Hvis man har lang lukkertid og bruker stativ så kan vist stabilisatoren lage problemer. Jeg har ikke prøvd det selv så jeg aner ikke hvor reelt problemet er.

Men er det vanskelig å få nokså skarpe bilder med Canon 70-200 f/2.8 (uten IS), håndholdt? Da tenker jeg ikke nødvendigvis bare på sport, men også til vanlig bruk. Da jeg ikke bruker 10-17000 på et objektiv, bare for å f-eks fotografere fotball. Vet det er litt OT..

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...