Gå til innhold

Tips til sportfotografen (instillinger,utstyr, plassering og kreativitet)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale å ta bilder i JPG når det gjelder sport, da bufferen ikke fylles opp så raskt.

Jeg var så heldig å få fotografere på Bislett Games i fjor, og kjørte fra Trondheim den samme formiddagen. På turen nedover havnet jeg midt i rushtrafikken, og kom til pressesenteret 5 minutter før det stengte, så jeg rakk akkurat å hente akkrediteringsbeviset. Sist kameraet hadde blitt brukt ble det satt til RAW, og dette glemte jeg naturligvis å endre før jeg kom til stadion, på grunn av alt stresset. På grunn av dette gikk jeg glipp av de siste 70 meterne på 100-meteren, da bufferen ble fylt opp på de første 30. Under normale forhold holder jeg meg derfor til JPG til utendørs sport, for å unngå blemmer som dette.

Når det gjelder plassering så stiller jeg meg som oftest opp midt mellom målet og hjørneflagget når det er fotball. På håndballer eller hockey er det som regel i hjørnet. Under langrennsløp er det alltid morsomt/viktig å få med innspurten. Skihopping varierer litt, men i Granåsen i Trondheim har jeg funnet ut at det er fantastisk å plassere seg helt oppe på kulen, spesielt når det er kveldhopping, da man får en ren svart bakgrunn på bildet. Utfordringen da er panoreringen, for det er ikke lett å fotografere en skihopper på 80-120mm som passerer 10 meter foran seg i 100 km/t. Det samme gjelder i unnarennet, hvis man skal forsøke å få med nedslaget.

Endret av azetlitz
Lenke til kommentar
nyttig info der azetlitz mtp ståsted!

jeg luerer på et par ting; hvordan får man tak i pressekort og hvordan går man frem når man skal selge bildene til aviser o.l?

Pressekort utstedes blant annet til medlemmer av Norsk Journalistlag. Se http://www.nj.no/ for mere informasjon.

Når det gjelder salg av bilder til medier så er det rett og slett å ta kontakt med de for å høre om de er interesserte. Tar man ikke selv kontakt så er sjansen mikroskopisk for at man får solgt noe.

Lenke til kommentar

okey, er det mange steder man MÅ ha pressekort for å få lov til å ta bilder? tenker da mest på en tippeligakamp evt håndball/basketball på toppnivå, er det sånn at dersom jeg ikke har pressekort får jeg heller ikke lov til å ta bilder?

sånn generelt, hva er vanlig å få for bildene når man selger de?

Lenke til kommentar

Virker litt både og. Noen steder må man ha pressekort, andre steder kan man komme til uten. Andre igjen, kommer inn fordi de er kjent i systemet der det skal fotograferes.

Selv så fikk jeg akkreditering på verdenscup langrenn i Granåsen idag. Jeg skrev bare en epost til dem, og fikk svar om at "det går sikkert i orden". Og det gjorde det. Men jeg kan antakelig bare glemme verdenscup skiskyting neste helg. Der er det som følger:

For å bli akkreditert må du være medlem av nasjonalt presseforbund, Norske Sportsjournalisters Forbund og/eller AIPS.

Søknadsfristen har gått ut også da, men likevel. Jeg ville neppe fått.

På f.eks. RBK sine kamper, så må pressebevis fremvises, og ID-kort leveres for å få foto-vest. Når vesten leveres tilbake, får man tilbake ID-kortet. Men azetlits kommer visst inn uten pressekort, men han er kjent av folka der.

På Toppserie-kamper, kommer man stort sett inn uten problemer. Det gjorde i alle fall jeg. Bare å vise frem et kamera med digert objektiv. :p

På fotballkamper i lavere divisjoner (2. og nedover), så kreves det ingenting. Det er bare å møte opp. Er det inngangspenger, så bare si at du skal fotografere og vis frem kameraet, så kommer du inn gratis.

Det er i alle fall mine erfaringer. Vet ikke åssen det er i 1. div fotball herrer.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Virker litt både og. Noen steder må man ha pressekort, andre steder kan man komme til uten. Andre igjen, kommer inn fordi de er kjent i systemet der det skal fotograferes.

Selv så fikk jeg akkreditering på verdenscup langrenn i Granåsen idag. Jeg skrev bare en epost til dem, og fikk svar om at "det går sikkert i orden". Og det gjorde det. Men jeg kan antakelig bare glemme verdenscup skiskyting neste helg. Der er det som følger:

For å bli akkreditert må du være medlem av nasjonalt presseforbund, Norske Sportsjournalisters Forbund og/eller AIPS.

Søknadsfristen har gått ut også da, men likevel. Jeg ville neppe fått.

Hvem var det du sendte mail til? Arrangør eller dem du ønsker å ta bilder for? greit å vite for senere anledninger...

btw: hva gjør du med bildene når de er tatt?

Lenke til kommentar
Hvem var det du sendte mail til? Arrangør eller dem du ønsker å ta bilder for? greit å vite for senere anledninger...

btw: hva gjør du med bildene når de er tatt?

Jeg sendte epost til arrangøren. Hun jeg snakket med, var bare glad for interessen, viste det seg. Kanskje det er litt lite media på langrenn i forhold til skiskyting for tida?

Hva jeg gjør med bildene avhenger litt. Har jeg fått noen knallbra som jeg ikke finner i aviser e.l., så sender jeg epost rundt.

Min workflow er vel ikke akkurat effektiv. Hehe. Tar med meg bildene hjem, og sorterer i Lightroom. Dersom jeg finner noe media kanskje er interessert i, så fikser jeg de bildene, og sender ut epost. Legger ved små versjoner av bildet eller bildene det er snakk om. Tror det hjelper mye, istedet for bare å si "Hei, jeg har noen unike bilder fra blabla". Får de se bildene med en gang, så tror jeg sjansen er større for at de blir interessert.

Etter dette, sorterer jeg ferdig bildene, velger ut et passe antall til mitt eget galleri på nett, laster dem opp, og legger til kommentarer om det er nødvendig.

Men altså, jeg er overhodet ingen proff på dette. Startet såvidt med fotballfoto for et par år siden, og skal på langrenn for første gang nå. :)

Lenke til kommentar

Om jeg er kvitt influensaen før søndag klokken 12, så er jeg klar til å fotografere min første håndballkamp..grøss :hmm: Hva bør jeg tenke på? Regner med at jeg blir å bruke et Nikon D300 m/70-200 mm f/2.8 VR. Hvor bør jeg evt plassere meg? Og hvilke innstillinger anbefaler dere? Monopod har jeg, men trenger jeg egentlig å bruke den?

Endret av stonhans
Lenke til kommentar
Hvor bør jeg evt plassere meg?

Skal du dekke kampen objektivt eller subjektivt? Dersom objektivt så vil jeg foreslå sitte midt på langsiden. Dersom subjektivt vil jeg foreslå på langsiden nært fiendens mål så du får gode bilder av når hjemmelaget scorer. Naturlig leseretning på tekst er fra venstre mot høyre. Hvis bildet skal stå i forbindelse med tekst (avis etc) så synes jeg det er mest naturlig at ballens retning i bildet også er fra venstre mot høyre.

post-3851-1236949460_thumb.png

Jeg vil foreslå å sitte så langt opp på tribunen at kameraet er omtrent i skulderhøyde med spillerne når du sitter. Det gir et naturlig perspektiv på relativt nære bilder. Skulle det være spillere i veien eller du vil ha mer oversiktsbilder så kan du alltids reise deg opp eller gå noen rader oppover. Sitt rett ved en trapp så du har muligheten til å bevege deg litt uten å måtte klatre over publikum.

Og hvilke innstillinger anbefaler dere? Monopod har jeg, men trenger jeg egentlig å bruke den?

A f/2,8-4 ISO400-800, seriefoto. AF eller MF kommer an på situasjonen.

Lenke til kommentar
Hvor bør jeg evt plassere meg?

Skal du dekke kampen objektivt eller subjektivt? Dersom objektivt så vil jeg foreslårå sitte midt på langsiden. Dersom subjektivt vil jeg foreslå på langsiden nært fiendens mål så du får gode bilder av når hjemmelaget scorer.

Jeg vil foreslå å sitte så langt opp på tribunen at kameraet er omtrent i skulderhøyde med spillerne når du sitter. Det gir et naturlig perspektiv på relativt nære bilder. Skulle det være spillere i veien eller du vil ha mer oversiktsbilder så kan du alltids reise deg opp eller gå noen rader oppover. Sitt rett ved en trapp så du har muligheten til å bevege deg litt uten å måtte klatre over publikum.

Og hvilke innstillinger anbefaler dere? Monopod har jeg, men trenger jeg egentlig å bruke den?

Tusen takk, Simen! :D Jeg skal høre med redaktøren om jeg skal plassere meg subjektivt eller objektivt. Personlig vil jeg ha bilder nært motstanderen sitt mål.

Lenke til kommentar

Du bør nok ha ISO på 1000 -> 1600... Er ikke veldig godt lys i de idrettshallene...

Enig. Lukkertid før ISO, for å si det sånn. Bør ha lukkertid på maks 1/640, helst kjappere. Er i alle fall det som gjelder (for meg) i fotball, og jeg antar at håndball gjør seg best med omtrent den samme lukkertida.

Lenke til kommentar
Veldig mange bra tips her. Takk!

Men er det noen som har tips når det gjelder Golf?

Hva må man tenke på når det gjelder:

- Objektiv

- Instillinger

- Anbefalinger av utstyr

Jeg er stor golfentusiast :D

- Veldig rask lukkertid (minst 1/500sek).

- Jeg foretrekker teleoptikk

- Stor blender

IKKE KNIPS FØR NOEN HAR TRUFFET BALLEN! (dersom du befinner deg nære spilleren)

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...