TheBoxhead Skrevet 24. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2009 Fototim min erfaring er at jeg minst må opp i 1/600 lukkertid på f2.8 i innendørs haller på 150/200mm. (kan jo være at noen haller har bedre lys men har vært i endel av dem) Typisk får jeg lukkertider mellom 100 og 250 på f2.8 på iso 800 Som nevnt er 1600 iso uaktuelt på 350d kamera, til og med 800 ISO er smertefult Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Sportsbilder tåler ofte en del støy etter min mening. Jeg knepper heller opp ISO litt mer enn vanlig, enn å måtte jobbe med 17mm DOF. Blir det for mye støy, er konvertering til s&h et alternativ. --- @Fotodilla Det med hvilke lukkertider som er nødvendig for å fryse bevegelse varierer med brennvidde. Ved 70mm høres 1/600 ut som litt overkill, men er nok nødvendig ved 200mm Endret 24. februar 2009 av fototim Lenke til kommentar
gwh Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Trenger nok noen gode tips jeg og :-) Har et D300 og et nyimmkjøpt sigma 50-150 ii hsm f2.8 objektiv. Var i kveld i Haslehallen. og resultatene ser dere under. De er foreløpig bare resizet i viewnx. Skal kjøre de jeg syntes var bra en runde i nx2 senere. Har dere forslag til hvilke innstillinger som bør brukes for å få bildene ennå bedre? Alternativt teknikker? Endret 27. februar 2009 av gwh Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 Her er litt små tips til den litt mer seriøse sportsfotograf Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 gwh jeg synes resultatet faktisk er ganske bra. Men samtidig viser bildene også hva jeg poengterer når det gjelder f2.8 og innendørs haller. Det kan ofte være veldig vanskelig å få bra nok lukkertid selv med f2.8 Og hvis man da er oppe i 150mm håndoldt for du ofte bevegelses uskarphet i tillegg noe som ofte gjør 90% av bildene litt "ullne" Finner ikke noe exif på dine bilder men kan virke som du ivertfall benytter ISO 800 eller mer ? Og hvilke lukkertider får du generelt på de bildene du har tatt ? (på f2.8 og iso 1600) Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 siste bildet har iallefall exif. Exif Sub IFD * Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 5/1000 second = 1/200 second = 0.005 second * Lens F-Number/F-Stop = 32/10 = F3.2 * Exposure Program = manual control (1) * ISO Speed Ratings = 900 Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 På en D300 hadde ikke jeg vært redd for å kjøre ISO 3200 om ikke 6400 for å få fryst bildene ytterligere. Hva slags ISO brukte du her? Bildene ble ganske bra, men litt for treig lukkertid der gutten tar salto muligens? Jeg vurderer det samme objektivet selv, flott å se noen reelle eksempelbilder Lenke til kommentar
gwh Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 Isoene ligger mellom 1800-2800 hovedsaklig. Brennvidde rundt 3.2 på de fleste. Neste gang skal jeg huske blitzen :-) Kommer til å skru opp isoen også for der hvor jeg ikke kan bruk blitzen. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 Her er noen av mine første forsøk.. ISO3200 og ca 1/250sec lukkertid. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 Alternativt teknikker?Du kan selvfølgelig finpusse teknikken litt, men dette var da ikke så galt? Timinga er slett ikke verst, og det er en grunnforutsetting for bra sportsbilder. Men et innspill har jeg. Prøv å innta et lavere standpunkt på hoppeøvelsene og ringøvelsene. Det gir mer følelse av høyde. Her er noen av mine første forsøk.. ISO3200 og ca 1/250sec lukkertid.Ubetalelige ansiktsutrykk i de to siste Sånt scorer du høyt på. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Lekte litt i hall for ikke lengesiden selv: Exif: f/4, ISO 1600, 1/400 sek Exif: f/4.5, ISO 1600, 1/500 sek Exif: f/5, ISO 1600, 1/400 sek EDIT: la ut exif på tre bilder etter mye press ( ) fra resten av folket... Exif ligger lagret med alle bildene dersom noen skulle være interessert/usikker.... Endret 27. februar 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 Trenger nok noen gode tips jeg og :-)Har et D300 og et nyimmkjøpt sigma 50-150 ii hsm f2.8 objektiv. Var i kveld i Haslehallen. og resultatene ser dere under. De er foreløpig bare resizet i viewnx. Skal kjøre de jeg syntes var bra en runde i nx2 senere. Har dere forslag til hvilke innstillinger som bør brukes for å få bildene ennå bedre? Alternativt teknikker? Jeg synes det ser ut som om du har bommet med hvitbalansen på bildene. Rett hvitbalanse kan ofte være en utfordring i haller, så jeg justerer alltid manuelt mot et hvitt ark eller gråkort på innendørs arrangementer Lenke til kommentar
gwh Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 WB'en var på auto. Skal prøve å bruke liveviewen til å skru den inn bedre neste gang. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 WB'en var på auto.Skal prøve å bruke liveviewen til å skru den inn bedre neste gang. Bruk raw. Til hallbelysning er det det eneste som virkelig duger siden fargetemperaturen stadig endrer seg. Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 25. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2009 Veldig mye bra her, spesielt er innebandy bildene bra utført. Gjør ikke noe at en ball, kølle eller et ben er i bevegelse, det skaper en fin følelse av fart og spenning. Derimot bør ansikter o.l være klare og fine. Bandy bildene er veldig bra nettop fordi de har begge deler. Forresten hvorfor fjerner flere her exif info fra bildene og heller ikke skriver exif info i inleggene ? Nettop slik info synes jeg er viktig slik at andre kan se hvilke innstilinger andre får til å fungere. Jeg må seriøst få skaffet meg et kamerahus som har bedre iso ytelse. mitt 350d gjør at jeg har en dyr sigma 70-200 f2.8 EX HSM liggende nesten ikke i bruk Lenke til kommentar
Eltviken Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. februar 2009 Legg EXIF inleggene folkens. Turn bildene var bra men en raskere lukkertid og korrekt hvitbalanse hadde gjort seg. Likte godt landhockey bildene, synest lukkertiden var passelig, hyggelig at folk legger inn inlegg Bra link foresten til youtube Von Fahrer:P Lenke til kommentar
okjatakk Skrevet 27. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2009 Noen som har glupe tips til ski/snowboardbilder og andre vinterbilder? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 27. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) For de som kanskje vurderer å bli (eller ønsker i fremtiden å bli) en sportsfotograf, kan muligen Harry How være interessant å lære av... Her forteller han basic intro den profersjonelle delen av sportsfotoverden: , og Sannsynligvis er nok Part 1 den mest lærerike delene av videoene... Endret 27. februar 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 27. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) ser ut som 70-200 f/2.8 er en bra start ihvertfall. Hvis vi sammenligner Nikon sin med VR mot Sigma sin uten VR/OS, er Nikon verdt prisforskjellen? Endret 27. februar 2009 av d0ppler Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 27. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) ser ut som 70-200 f/2.8 er en bra start ihvertfall. Hvis vi sammenligner Nikon sin med VR mot Sigma sin uten VR/OS, er Nikon verdt prisforskjellen? Vel... Fra nikon får du mer enn bare VR, du får også klasseoptikk... Når sant skal sies er ikke Nikon 70-200mm 2.8 VR ment for å være allemannseie... EDIT: men, sigma kan være et bra steg på veien... Når så beslutningen om å satse 100% på sjangeren eller foto generelt kan nikon kjøpes inn Endret 27. februar 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå