Gå til innhold

Tips til sportfotografen (instillinger,utstyr, plassering og kreativitet)

Anbefalte innlegg

Ja,klart det er forskjeller på Rally og bryting. Du må vel vere rimelig rask for å panorere rally? Bilen kommer jo veldig raskt.

Noen som vet hvor det er smart å plasere seg på en fotball bane for å få best oversikt med en 55-250mm?

Med 1,6-crop-kamera, så er det nok ganske nøyaktig på 16-meteren, 1 meter bak kortlinja. Jeg må i alle fall stå midt mellom 16-meteren og cornerflagget med 70-200 for å få bra oversikt over målområdet når det skjer noe der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja,klart det er forskjeller på Rally og bryting. Du må vel vere rimelig rask for å panorere rally? Bilen kommer jo veldig raskt.

Noen som vet hvor det er smart å plasere seg på en fotball bane for å få best oversikt med en 55-250mm?

Med 1,6-crop-kamera, så er det nok ganske nøyaktig på 16-meteren, 1 meter bak kortlinja. Jeg må i alle fall stå midt mellom 16-meteren og cornerflagget med 70-200 for å få bra oversikt over målområdet når det skjer noe der.

Okei , men det høyrest greit ut! Hvor stor oversikt får du av banen visst du tar bilder fra midten sånn ca?

Kan man skaffe seg pressekort på en eller annen måte også forresten? Slik at man kan møte opp på kamper uten problemer eller er det lov å ta bilder uten pressekort? Eller noe liknende?

Takk for svar :)

EDIT: Har 1,6 Crop ja 40D :p

Endret av Eltviken
Lenke til kommentar

Okei , men det høyrest greit ut! Hvor stor oversikt får du av banen visst du tar bilder fra midten sånn ca?

Kan man skaffe seg pressekort på en eller annen måte også forresten? Slik at man kan møte opp på kamper uten problemer eller er det lov å ta bilder uten pressekort? Eller noe liknende?

Takk for svar :)

EDIT: Har 1,6 Crop ja 40D :p

Ja, NJ har et slags pressekort, men det er ikke mange som får. :)

Lenke til kommentar

Jeg syns det er veldig mye fokus på å fryse bildet her - helt enig i at dette kan gi tøffe bilder, men det kan være vanskelig og det krever dyrt utstyr - noe avhengig av hvilken sport vi snakker om selvsagt, men for eksempel fotball der du står på sidelinjen langt fra action med en relativt billig zoom-linse er et ganske vrient prosjekt.

Jeg syns du burde prøve å ta en motsatt angrepsvinkel her også - altså utnytte bevegelsen i sporten istedenfor å prøve å fryse den. For eksempel i fotball kan det være kult med et bilde av keeperen som kaster seg etter ballen der keeperen flyter ut mens målet er krystallklart. Dette er også et teknikk som stiller mye mindre krav til lyssterke objektiver. Et eksempel, ikke verdens beste, er klippet inn nedenfor.

IMG_8580.jpg

Lenke til kommentar

javell, tror ikke 50-250mm er så dårlig at jeg ikke skal klare å få spillerne skarpe.

Det handler vel mer om lyset du har å jobbe med instillinger å se og lære.

Må nesten henge meg på de andre her. Men du kan selvsagt bruke elementet fart i sporten.

fks...du tar bilde av treneren som står i ro på sidelinga og en spiller som springer fort forbi og du får med de bevegelsene til spilleren menst treneren eller keeper, er syyyl skarp det kunne blitt kult !

Takker for innspill

Lenke til kommentar
- f/2,8 blenderåpning for å få korte lukkertider
Mange gode tips fra Simen1.

Men personlig vil jeg nok ofte foretrekke f:4 - 5,6 som et startpunkt. Om lyset er for dårlig åpner jeg selvfølgelig opp.

Grunnen til at jeg egentlig foretrekker litt mindre åpning er at jeg syns at DOF gjerne blir i snervreste laget med største blender.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Det er iværtfall ikke noe i veien med rekkevidden, men tror heller lyset blir ett problem.

Lyse sommerdager på fotballbanen går nok fint, men innendørs så tror jeg det blir værre.

Innendørs er selvmord på dette objektivet men skal heller ikke shooote så mye inne.

Takker for svar

Lenke til kommentar
- f/2,8 blenderåpning for å få korte lukkertider
Mange gode tips fra Simen1.

Men personlig vil jeg nok ofte foretrekke f:4 - 5,6 som et startpunkt. Om lyset er for dårlig åpner jeg selvfølgelig opp.

Grunnen til at jeg egentlig foretrekker litt mindre åpning er at jeg syns at DOF gjerne blir i snervreste laget med største blender.

Ja S1men hadde kanon tips! Ja 2,8 trenger man ikke alltid, satser på å starte med 4 og oppover jeg også

Lenke til kommentar

Har selv tatt endel sports bilder av fotball og håndball men er langt

ifra noen proff.

Noen erfaringer har jeg da fått. :)

Er det fotball ute i fult dagslys er ikke lys et problem uansett objektiv du benytter.

Lukker prioritet fungerer veldig bra. Men følgefokus har jeg dårlig erfaring med. Nå

bruker jeg et Eos350D så det er vel mulig at følgefokus på dette kamereat ikke er på høyde ;)

Bruker selv et Sigma 70-200 f2.8 EX objektiv og det synes jeg er en perfekt brennvidde.

Skal du ta bilder i innendørs haller kan du glemme f2.8 og mindre blendere. tror du

må opp i f1.2 / f1.4 hvis du skal klare å fryse bevegelse for å få rask nok lukker. Har du et kamera med bra lite ISO støy kan du kansje klare deg med en 70mm objektiv på f 2.8.

Men regn med ISO minst 1600 eller 3200 for å få 2.8 til å fungere. ISO 1600 er for min del

ubrukelig på eos350 ;) Så jeg har gitt opp mine håndball bilder innendørs inntil jeg finner et kamera med bedre iso eller et annet objektiv.

Monopod kan være en god ide for bilder på max tele på 200mm +

Er ikke enig i at objektiv med IS er et must, ikke i det hele tatt etter min erfaring vertfall.

Lenke til kommentar

Synes også f/1.4 virker voldsomt og har heller ikke hørt om noen som bruker f/1.2 til sportsfoto..

At du må skru opp iso´n kan jeg være med å skrive under på. Sist jeg var i Nidarø-hallen holdt det så vidt med f/2.8 og iso 3200. Tror ikke 40D er så aller verst på litt høy iso såfremst man treffer på eksponeringen.

Endret av saturnia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...