ventle Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Postet denne i "kupp på bruktmarked"-tråden, men ettersom denne har stor interesse for sportsfotografer poster jeg den her også. Canon 300mm 1:2.8L (uten IS) til 13500 kroner - helt latterlig billig, ville vært en nobrainer for meg om jeg hadde vært Canonist. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=152481 Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Hvordan pleier dere å gjøre da for å få med dere angrepen helt inn og avslutninger? Er så utrolig mange forskjellige måter, og tror jeg har en elendig måte å gjøre på. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Hva mener du k-h-s? Med en 300mm? Eller? Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Tja hvordan skal jeg formulere det? Hvordan tar dere bilde av avlutningene ? ( men den formunleringen høres jo helt mongis ut.) Altså hvordan pleier dere å plasere dere og panorere og følge ballen etc. (Kanskje spørsmålet er så dumt at det er for vanskelig å formulere?) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 For sportsfotografer passer vel det andre kuppet, en Sigma 120-300 f/2,8 til 9000 kr bedre. Jeg ville i hvert fall ofret pikselpeeping for zoom hvis det er snakk om bilder som skal til aviser og på nett. Canons 300/2,8 egner seg derimot bedre for sportspostere i A1 størrelse. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 (endret) Nå ble vel den Sigmaen solgt ganske fort, så strengt tatt er ikke det ett reelt alternativ for veldig mange... Jeg hadde tilbud om å kjøpe en 120-300 for ti lapper da jeg var på utkikk etter en 300mm - men slo det fra meg da jeg fikk eksempelbilder fra selgeren (og selger skal ha at han var ærlig og sendte bilder som viste objektivets svakheter). Godt nok for de fleste kanskje, men etter min mening ikke godt nok for ett objektiv som tross alt kostet en del penger. Jeg endte opp med en Nikon 300 2.8 og har ikke angret ett sekund. Edit - ligger to ute på foto.no. En til 10000 og en til 11500, begge Canon-fatning. Endret 26. mai 2011 av ventle Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Tja hvordan skal jeg formulere det? Hvordan tar dere bilde av avlutningene ? ( men den formunleringen høres jo helt mongis ut.) Altså hvordan pleier dere å plasere dere og panorere og følge ballen etc. (Kanskje spørsmålet er så dumt at det er for vanskelig å formulere?) Jeg står på kortlinja med 70-200 (og 1,6x crop) sånn at jeg har hele målet pluss en del luft i bildet på 70mm. Kommer det en avslutning så er det bare å henge med i svingene. Jeg følger stort sett ballen. Dersom du venter at noe skal skje foran mål, så vri kroppen på forhånd mot målet. Da er det lettere å kjapt få kameraet den veien. På cornere, frispark og sånn, så går jeg ut på langsiden dersom det er tid til det, i alle fall dersom corneren/frisparket er på samme side av målet som jeg er. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Hvor nærme sitter/står dere selve kortlinja? Nå tar jeg bilder i 2. divisjon, men de er fortsatt ganske harde på at jeg må holde meg bak reklameskiltene. Og da har jeg fort noen meter mellom meg og kortlinja. De vil heller ikke at jeg beveger meg noe særlig på langsida, er bare å flytte meg på kortlinja, men ikke på langsida. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Det har aldri vært noe problem for meg å stå på innsiden av gjerder og reklameplakater, så jeg står vel ca 1-1,5 meter fra streken, tenker jeg. De begynte med rigide regler i Toppserien 2-3 år tilbake, og da fikk jeg bare stå mellom 5-meteren og 16-meteren på kortlinja, på den ENE siden av målet bare. Da gadd jeg ikke mer. Etter det jeg har skjønt er det liknende regler i Tippeligaen dersom man ikke må stå bak reklameplakatene. Selv i cupen i går fikk jeg stå på innsiden av gjerdet, så lenge jeg sto inntil gjerdet med ryggen. Jeg sto vel 30-40 cm fra gjerdet, men fikk aldri noen påpakninger. Så lenge man er fornuftig, og holder seg ute av veien for linjemenn og spillere, ser jeg ikke det store problemet, men det er jo folk som vil lage regler for alt - gjerne så vanskelige som mulig. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Problemet er at i Tippeligaen så er den en regel fra forbundet om at det ikke er lov å oppholder seg på visse områder. Og det er ekstremt mange vakter etc som går rundt så hvis du står 1m utenfor der du egentlig skal så blir du flytta innen 10 sek. Ingen vits å prøve å stå andre steder. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Like greit at jeg ikke har vært på Tippeligakamper, skjønner jeg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Like greit at jeg ikke har vært på Tippeligakamper, tipper jeg. 1 Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Hvis noen av dere leste om saken i fredrikstad der en tribune raste ned når vif spilte mot FFK? På fredrisktad stadion er plassen for fotografer "på tribunen" den er der hvor alle som er på tribuene står i pausen, står og røyker etc. Så stakkars fotografene som stod der. Man må stå bak et ca 150 cm høyr reklamegjede. Og det går tislkuere på siden der så man må passe på utstyret hele tiden Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Hvis det ikke legges til rette for fotografer så burde egentlig fotografene rottet seg sammen, boikottet stadion og holdt "strekievakt", frem til hjemmeklubben får lagt godt nok til rette. Hjemmeklubben er neppe interessert i at pressen ikke dekker kampene deres. 1 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Like greit at jeg ikke har vært på Tippeligakamper, tipper jeg. Mojjoklumpen. Hvis det ikke legges til rette for fotografer så burde egentlig fotografene rottet seg sammen, boikottet stadion og holdt "strekievakt", frem til hjemmeklubben får lagt godt nok til rette. Hjemmeklubben er neppe interessert i at pressen ikke dekker kampene deres. Egentlig en god ide, men 4-5 fotografer herfra holder nok ikke. Men hva med å skrive til NFF? Det er jo de som lager disse reglene. Jeg skriver gjerne under på et slikt dokument (som er saklig og ryddig skrevet). Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Jeg har ikke tatt meg tid enda, men vil skrive en mail til NFF og Fredrikstad om det der. For de vilkårene vi hadde der var elendige. Og i tilegg fikk vakter lov å stå utenfor altså nærmere banen en vi fikk, og de stod og så på kampen halve tiden. De byttet på! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Akkurat... På den siste Toppseriekampen jeg var på, så var det disse rigide reglene med mellom 5-meter og 16-meter-streken. Men han fra Adressa eller et bildebyrå som kom med 400mm et kvarter etter at kampen begynte, han kunne sette seg hvor han ville. En helt annen ting forresten - står eller sitter dere når dere fotograferer fotball? Jeg står alltid jeg. Da kan jeg bevege meg litt rundt, og kan flytte meg kjappere dersom ballen skulle ha retning hodet mitt og sånn. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 En helt annen ting forresten - står eller sitter dere når dere fotograferer fotball? Jeg står alltid jeg. Da kan jeg bevege meg litt rundt, og kan flytte meg kjappere dersom ballen skulle ha retning hodet mitt og sånn. Jeg bruker ofte å ta litt hensyn til de bak meg, så på cupkampen i går, hvor publikum står/sitter i samme høyde som meg, så setter jeg meg ned for å ikke stå i veien, spesielt om jeg bruker paraply. På Lerkendal, hvor publikum sitter litt høyere, så blir jeg som regel stående oppreist, da jeg føler meg mere bevegelig. Men jeg merker ofte at jeg savner en god sammenlegbar stol i riktig høyde. Har fortsatt ikke funnet en som jeg er fornøyd med. Lenke til kommentar
zetlitz Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Hvor nærme sitter/står dere selve kortlinja? Nå tar jeg bilder i 2. divisjon, men de er fortsatt ganske harde på at jeg må holde meg bak reklameskiltene. Og da har jeg fort noen meter mellom meg og kortlinja. De vil heller ikke at jeg beveger meg noe særlig på langsida, er bare å flytte meg på kortlinja, men ikke på langsida. Jeg har ikke fotografert så veldig mange forskjellige lag i 2. divisjon, men laget som spiller et lite steinkast fra verandaen min har aldri vært streng på restriksjoner eller lignende. Da står jeg én meter fra kortlinjen, innenfor reklameskiltene, men beveger meg også langs langsiden dersom jeg føler for det. Men når ballen er i spill så står jeg alikevel for det meste på det samme stedet. Det har nok litt å si hvordan man oppfører seg og fremstår, om man spør vaktene om tillatelse o.l. I tillegg så er det nok en faktor hvor "erfarne" vaktene og klubben er også. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 26. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2011 Akkurat... På den siste Toppseriekampen jeg var på, så var det disse rigide reglene med mellom 5-meter og 16-meter-streken. Men han fra Adressa eller et bildebyrå som kom med 400mm et kvarter etter at kampen begynte, han kunne sette seg hvor han ville. En helt annen ting forresten - står eller sitter dere når dere fotograferer fotball? Åråsen er jo stadion jeg er mest på. Er jo en "gjennganger" der så vaktene vet hvem jeg er. Hvor bildene skal og hvem jeg er der for. Så får noen små unntak og de gir meg litt større rom en en helt ukjent. Derimot er det vakter som har vært der så lenge jeg har vært på åråsen som tilskuer og med kamera. Husker tilbake til 2005 og det var enda de samme som var der. Vaktene er klare over hvilke regeler som gjelder, og holder seg til de så godt de kan. Er også de samme reglene som NFF har. Som forøvrig er vært å lese : http://www.fotball.no/Documents/PDF/medieservice/Mediehandbok_hele_2011_.pdf Et godt spm det Ratleto. Hvis du skal ha mye action hvordan vil du få frem det på den mest "drastiske" måten? Jo, se litt opp mot spillerene da virker de større. Jeg sitter alltid på kamp. Viktigste grunnen er nok nettop det at bildene blir mer actionfylte hvis du sitter. Og ikke minst det er mer komfotabelt å sitte. Jeg sitter alltid under kampen, på en helt enkel "3bein's stol" og bruker monopod. Tar jo også mye tribunebilder, da tar jeg av monopoden og reiser meg opp. Må oftest gå noen meter også for å komme nærmere tribunen for å få mer liv i bildene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå