morgan_kane Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) hva gjør erasmus montanus til en opplysningstidskomedie? Endret 17. februar 2009 av morgan_kane Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Vel, den ble skrevet i opplysningstiden. Forøvrig spiller stykket på forskjellene mellom den typiske opplysningsmannen Rasmus og hans bondske familie, hvor han brautende og overoptimistisk tror han kan gjøre noen nytte med pjattet sitt. "Erasmus" har egentlig ikke skjønt så veldig mye, men tror at så lenge han bruker viktige ord er han hevet over grasrota. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Høyrer ikkje dette til under litteratur? Lenke til kommentar
Vaffel-twist Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Erasmus Montanus er et digg skuespill! Jeg og en annen framførte det på skolen og fikk 5! Lenke til kommentar
trollfacelol Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg vil si at stykket først og fremst er en tidløs komedie. Selv om forskjellene var større mellom lærde og ikke lærde på den tiden, er det ennå veldig aktuelt. Jeg kommer selv fra "bøgda" og husker første bølge av klassekamerater som dro til Bergen for å studere.. Det kom myyyye rart ut av de folka, når de var hjemme på juleferie. Det samme gjelder forsåvidt alt av Holberg. Jeppe på bjerget er også veldig aktuell med tanke på rusproblematikken. Hovedpoenget i dette skuespillet ligger, i mine øyne, i setningen "Alle sier Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor..." Holberg er av verdensklasse En liten avsporing, men pytt pytt.. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Det er en parodi på opplysningstiden, en tid preget av vitenskapelig framskritt og tro på vitenskapen. Rasmus Fjeld latinifiserer navnet sitt til Erasmus Montanus feks. Dette sier jo også noe om snobberi. Ellers så har du "morlille er en sten" som vel er en parodi over den vitenskapelige metode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå