V_B Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Automasjon er et ekstremt bredt fag, men mye bygger på det samme. Det sies at den ligger rett bak allmennfag når det kommer til vanskelighetsgrad og jeg vil påstå at det er vanskelig mtp fagprøve, da du har kun 1,5 år på å få den praktiske erfaringen du trenger før prøven. Det er dog et utrolig moro yrke å jobbe med. hybel kan du finne på www.finn.no Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) En ting som må gjøres klart her at det er ingen som har krav på lærlingeplass. Det som man derimot man har krav til er å gjøre ferdig den videregående utdanningen. Det vil si skolegang pluss læretid. De som går bare 2 år på skole har ikke noe mere rett til å få læreplass. Læretiden har ingenting med å gjøre med hvor mange år man får gå på VGS. Dette er idioti men det er faktisk sånn det er. Endret 22. februar 2009 av Joker91 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Er du helt sikker på dette ? Bedrifter som tar imot elektrikerlærlinger får kommunal støtte, mens bedrifter som tar imot automatikerlærlinger får faktisk ikke en døyt. Det er fordi automasjonslærlingene allerede har fått 3 års skolegang. Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det er faktisk sånn det er. VG3 Automatisering tilsvarer første året elektro lærling dette er altså et "læreår". Så blir den siste delen (1,5år) av "læretiden" betegnet som verdiskapningstid. Både i automatiseringsfaget og elektrikerfaget. Grunnen til at bedrifter får støtte er for det første året som elektriker lærling er det er mye kurs for at læreplanen skal følges og at de får den opplæringen som trengs. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Ønsker du en offshore jobb, og Tenker du langsiktig : Et av de fagbrevene det alltid søkes etter innen offshore selskapene (Drilling og Driftselskaper, og også Kontraktører) er Høyspent. Det er få som har det. Og folk med slike papirer trengs for å kunne jobbe på/med platformens høyspentanlegg. Man kan ta kurs for tilgang til tavlerom. Men får ikke jobbe med høyspenten. Har du høyspent papirer er du automatisk blant de som har størst sjangs for å få jobb. Hadde jeg visst det jeg vet i dag når jeg skulle velge yrke. Så skulle jeg først blitt høyspent montør først. og så tatt Automatiker og elektriker etterpå. Jeg begynte med elektriker, og tok deretter automatiker. Men der stopper det opp. Ikke lett å finne e-verk villige til å ta meg inn som montør slik at jeg kan få høyspent praksis. Og ikke har jeg råd til å gå ned betraktlig i lønn som lærling/hjelpearbeider heller. Ettersom jeg sitter med stort huslån Det er et yrke det er veldig vanskelig å etterutdanne seg til. Da man får godskrevet bekjedent med erfaring. Og man får heller ikke praksiserfaring med Høyspent, da man ikke ha lov å jobbe med det uten papirer/lærlingstatus. Skal man etterutdanne seg i det, så må man begynne som lærling/hjelpearbeider i et everk eller liknende. Når du først har høyspent papirer er det ikke noe problem å ta automatiker papirer etterpå. Og med den kombinasjonen av høyspentpapirer og automatiker papirer så vil du være blant de mest ettertraktede arbeiderne som finnes for oljeselskapene. Skulle du ønske det kan du jo også ta Elektrikerfagbrev også. Så har du alle 3. Endret 22. februar 2009 av Arteju Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Min erfaring er at akkurat det der med høgspent er litt oppskrytt, men det kan nok variere. Eg har for eksempel lov å jobbe med høgspentutstyr på plattformen utan høgspentfagbrev. Det går på vedlikehald og den slags. Nyinstallasjon har eg ikkje lov til. Det er sjølvsagt ingen ulempe å ha høgspent, men skulle eg tatt vidare fagbrev ville eg kanskje vurdert automasjon før høgspent. Det med godskriving varierer kanskje og, dei eg kjenner som har tatt høgspent etter gruppe L har fått skrive av mykje på vedlikehald i industrien. Nokre månader praksis må sjølvsagt til. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Var uten en tur på en mærsk rigg for noen mnd siden. Der kom det 2 nye karer i tidlig 20årene. Ansatt som rigg elektrikere. Ingen tidligere offshoreerfaring. Og de kom rett inn. Begge hadde høyspent papirer. Og et par karer jeg jobbet med som hadde høyspent papirer. Var ute et par turer for kontraktør. Og hoppet deretter over til oljeselskapene. Uten særlig offshore erfaring. Og det bare i løpet av fjoråret. Var det jeg baserer utsagnet mitt på. Var iallefall pga gruppe H at de fikk jobb. Så det virker som om sjangsene blir betydelig høyere. Samt at i alle offshore annonser for rig crew. så er ønsket fagbrev alltid gr H for elektro personell. Noe som også tyder på at det er ettertraktet. Men selvfølgelig. Det varierer sikkert etter hva selskapet har tilgjengelig av folk fra før av. Men uansett. Automatiker og høyspent før elektronikk, telekom og elektro iallefall. Endret 23. februar 2009 av Arteju Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Har også hørt noe om at hvis du går elenergi så har du samme utdanningsmulighetene som når du går data/elektronikk. Tenker da på høyskole/universitet. Kan det stemme? For å ta ingeniørutdanning kreves det generell studiekompetanse, R1+R2 matte og FY1 (eller noe sånt) fysikk, eller forkurs til ingeniørutdanning. Annen høyere utdanning krever stort sett bare generell studiekompetanse. Du får ingen av delene på noen elektroutdanning, så du kan godt si at retningene gir de samme mulighetene. Akkurat som at kokkelinja og helse og sosial også gjør det. Trenger ikke studiokompentanse, kun fullført fagbrev og T matte . Lenke til kommentar
Endre Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Trenger ikke studiokompentanse, kun fullført fagbrev og T matte . Da snakker du om Y-vei, som er en spesiell ordning på noen høyskoler. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Trenger ikke studiokompentanse, kun fullført fagbrev og T matte . Da snakker du om Y-vei, som er en spesiell ordning på noen høyskoler. Ah, trodde man kunne det på alle høyskoler. Lenke til kommentar
Hanzi. Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Blir vell noe de innfører på flere og flere skoler vil jeg tro:) Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Blir vell noe de innfører på flere og flere skoler vil jeg tro:) Vi får håpe på dette men det er flere skoler som har satt seg på bakbeina for Y veien. Alt skal være tradisjonelt vet du... Man trenger heller ikke t matte for å gå yveien. Fagbrev holder. I forsvaret er kravet for ingeniørutdanningen innen automasjon fagbrev. Her får man også lederutdanning så vidt jeg vet. Endret 25. februar 2009 av Joker91 Lenke til kommentar
Hanzi. Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg holder på å ta fagbrevet nå men tror kanskje jeg vil ta ingeniørforkurs uansett. Føler at allmenn kunnskapet min er så passe lav at jeg trenger dette:p Serlig matte/fysikk. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Åssen får man Klasse L og klasse H ? Er dette en egen lærling utdannelse eller kan man for eksempel ta den samtidig som .eks. automatiker lærlingstiden? Starter selv VG2 Automatisering på mandag Lenke til kommentar
V_B Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Gruppe L får man som elektriker. Gruppe H regner jeg med er høyspent ? Lykke til på automatisering. Er en kjempe artig linje. Du får bruke forumet for det som det er verdt om du lurer på noe. Er en del automatikere her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå