Gå til innhold

Valg av vg2 elektro

Anbefalte innlegg

Hei!

Er 16 år og går nå på vg1 elektro. Nå er tiden inne for å velge vg2, men jeg er usikker på hva jeg skal velge. Liker fysisk arbeid. Har et lite ønske om å jobbe på plattform, men vet ikke hva som er den beste veien å gå. Er det automatiker, elenergi eller data/elektronikk som er lurest å ta? Har også hørt noe om at hvis du går elenergi så har du samme utdanningsmulighetene som når du går data/elektronikk. Tenker da på høyskole/universitet. Kan det stemme? Lurer også på om det er noen som går maritimt eller skipselektrikker eller lignende, som kan fortelle litt om foholdene, arbeidsoppgaver og sånt. Og er det noen her som jobber i forsvaret som har gått elektro?

Endret av -Cash-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også hørt noe om at hvis du går elenergi så har du samme utdanningsmulighetene som når du går data/elektronikk. Tenker da på høyskole/universitet. Kan det stemme?

For å ta ingeniørutdanning kreves det generell studiekompetanse, R1+R2 matte og FY1 (eller noe sånt) fysikk, eller forkurs til ingeniørutdanning. Annen høyere utdanning krever stort sett bare generell studiekompetanse. Du får ingen av delene på noen elektroutdanning, så du kan godt si at retningene gir de samme mulighetene. Akkurat som at kokkelinja og helse og sosial også gjør det. ;)

Lenke til kommentar

Du får samme utvalg når du kommer til høyskolen/universitet ved å gå data og elektronik/elenergi, og kan like gjerne søke deg inn på automatiker om du har gått data og elektronik. Har vell kanskje en fordel når du kommer ut i arbeidslivet med en utdanning fra videregående som har noe med automatisjon å gjøre. Kanskje lærling i dette.

Men når det gjelder skole tror ikke jeg det har så mye å si. Du burde egentlig finne ut hva du liker. Data og elektronikk på en platform blir vell mest å holde vedlike systemene di har der, og se etter at alt virker. Som automatiker lager vell du litt forskjellige program som du tester ut og bruker på platformer. Styringsprogram for maskiner etc.

En i familien min gikk vg2, vg3 data og elektronikk, så tok han fagbrev som datareperatør. Etter dette gikk han på høyskolen som automatiker og jobber nå delvis på land der han tester/utvikler og så reiser han ut på platform og prøver det han utvikler i praksis. Tjener vell rundt 600 000.

Lenke til kommentar
Du får samme utvalg når du kommer til høyskolen/universitet ved å gå data og elektronik/elenergi, og kan like gjerne søke deg inn på automatiker om du har gått data og elektronik. Har vell kanskje en fordel når du kommer ut i arbeidslivet med en utdanning fra videregående som har noe med automatisjon å gjøre. Kanskje lærling i dette.

Men når det gjelder skole tror ikke jeg det har så mye å si. Du burde egentlig finne ut hva du liker. Data og elektronikk på en platform blir vell mest å holde vedlike systemene di har der, og se etter at alt virker. Som automatiker lager vell du litt forskjellige program som du tester ut og bruker på platformer. Styringsprogram for maskiner etc.

En i familien min gikk vg2, vg3 data og elektronikk, så tok han fagbrev som datareperatør. Etter dette gikk han på høyskolen som automatiker og jobber nå delvis på land der han tester/utvikler og så reiser han ut på platform og prøver det han utvikler i praksis. Tjener vell rundt 600 000.

Automatikere programmerer ikke pls eller lager styringsprogrammer på platform så langt jeg vet. Det har man ingeniører for. Tror ikke du finner så veldig mange data og elektronikk stillinger rundt på feltet heller. Da må man opp på ingeniør stadiet.

Lenke til kommentar

Ja skrev kanskje alt litt uklart:) Mente egentlig at grunnlaget var data og elektronikk og så gå videre på ingeniør skole, deretter begynne å jobbe på platform som kanskje IT-supporter.

Du kommer vell ikke ut på en platform uten noe ingeniørgrad?

Lenke til kommentar

Du går først to år på skule der du sikkert kan ha noe utplassering i bedrift, men ikke noe mer enn det. Så er det 2 år i læretid. Etter dette har du fagbrev. Edit: Dette gjelder Elenergi, siden jeg tenkte litt feil når det kom til Automatisering:)

En ingeniør grad er vell også lurt å ta, men vist du ikke liker allmenn fag kan jeg foreslå at du tar en titt på Y-vei tilbudet http://www.hit.no/main/content/view/full/1461 som gjør at du slipper ekstra matte/ generell studiekompetanse for å komme inn på ingeniør studie.

Jobb mulighetene er vell mange. Kan ikke si helt sikkert hvor store de er, men med en god utdanning finner du nok sikkert noe som passer deg:)

Endret av hanzi123
Lenke til kommentar
Ja men lære er vell noe helt annet:) Jeg jobber som lærling i en statlig bedrift, og vist jeg senere vil ha jobb der må jeg ta høyere utdanning så komme tilbake.

Det er feil, det er langt fleire fagarbeidere enn ingeniører offshore. I normaltilstand er det ikkje behov for mange ingeniører, dei sit på land. Fagarbeidere må dei ha i felt for å utføre vedlikehald og reparasjoner. Innanfor elektrofaget er det veldig få ingeniører offshore, det er eventuelt ifm. prosjekter. Innanfor data/tele er det meir vanleg å ha ingeniørutdannelse, men dei er det færre av enn dei andre fagene.

Elektro og automasjon/instrument er nok beste veien for deg. Om du er ferdig på VG1 kan du jo gå rett i lære på elektro, alternativt gå VG2 automasjon og deretter læretid.

For automasjonsfaget går du GK, VG1, VG2 og så 1,5 år i lære.

For elektrofaget går du GK, VG1 og 2,5 år i lære.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Når man går automatiker-linja, hvor lenge skal man være ute i lære, og skal man ikke ut i lære før andre året eller noe? Er det vanskelig å få seg jobb offshore som automatiker? Hva med onshore?

Om man tar automatikerfaget så skal man være 1,5 år i lære. Det som kan være litt risikabelt med den linjen er at man ikke har krav til læreplass etter skolegang, siden man allerede har fått 3 år med opplærling på skolen. Dermed har man klasser på 15 elever der kun 2 - 3 elever har fått læreplass som automatikere, og resten må ta lærling tid i yrker med flere opplæringstilbud (f.eks elektriker lærling). Dette har dog igjen gjort det ganske greit for dem som er automatikere da det er få som utdannes innen automasjon kontra andre fag. Når det kommer til læreplass offshore så finnes det ikke noe fasit svar på dette. Det flere faktorer som antall elever i årskullet i norge totalt, hvor gode tider det er offshore, hvor mange installasjoner som ønsker lærlinger, hvor mange lærlinger som allerede er ansatt innen faget osv. Onshore er det betraktelig lettere, men som sagt. Du har ikke krav til læreplass og jeg vet om eksempler der firmaer ikke gidder å ta inn lærlinger ettersom karakterer ikke står i stil til hva dem ønsker.

Lenke til kommentar
Ja men lære er vell noe helt annet:) Jeg jobber som lærling i en statlig bedrift, og vist jeg senere vil ha jobb der må jeg ta høyere utdanning så komme tilbake.

Det er feil, det er langt fleire fagarbeidere enn ingeniører offshore. I normaltilstand er det ikkje behov for mange ingeniører, dei sit på land. Fagarbeidere må dei ha i felt for å utføre vedlikehald og reparasjoner. Innanfor elektrofaget er det veldig få ingeniører offshore, det er eventuelt ifm. prosjekter. Innanfor data/tele er det meir vanleg å ha ingeniørutdannelse, men dei er det færre av enn dei andre fagene.

Elektro og automasjon/instrument er nok beste veien for deg. Om du er ferdig på VG1 kan du jo gå rett i lære på elektro, alternativt gå VG2 automasjon og deretter læretid.

For automasjonsfaget går du GK, VG1, VG2 og så 1,5 år i lære.

For elektrofaget går du GK, VG1 og 2,5 år i lære.

Du blander litt her. GK=VG1, VK1=VG2.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Tror nok jeg skal gå for automasjon selv om det betyr at jeg må flytte på hybel. Vil dere beskrive automasjon som et vanskelig yrke? Og er det noen som vet om noen gode nettsider eller lignende hvor folk legger ut hybler til leie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...