Mr.Anki Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Bygging av ATX kabinett! Om prosjektet: Da har tiden kommet for et nytt kabinett. Kabinettet skal bygges fra bunn av og utseende vil bli et ganske vanlig tårn, men med en noe spessiel front. I front skal det monteres to 120mm vifter og mønsteret dere ser på skissen over skal freses ut. Innvendig skal jeg dele kabinettet i to kammer. I bunn vil strømforsyningen og harddisker bli plasert og i det øvre kammeret vil dere finne resten av delene. Som skille mellom kammerene skal jeg forsøke å lage en bue som dere kan se på bildet under. Et vindu vil bli plassert i ene sidedøren. Utvendige mål på kassen er: 56 x 54 x 24.5 cm Skisser: - Takk til Nitrob for hjelp med skissene! Sponsorer: Logitech sponser prosjektet med et Logitech Illuminated! Gigabyte sponser prosjektet med GA-EX58-UD5 og Radeon HD 4890 1 GB! Enermax sponser prosjektet med en Revolution85+ 1050W og Apollish vifter! Mnpctech sponser prosjektet med et par viftegriller! - Roccat sponser prosjektet med ROCCAT Kone, ROCCAT Taito og diverse stash! - OCZ Technology sponser prosjektet med diverse hardware! - Dremel sponser prosjektet med en Dremel 400 Digital! - Vendur.no sponser prosjektet med 150,-. Microplex.no sponser prosjektet med rabatter på varer! Tusen takk for sponsingen! Hardware: - Hovedkort: Gigabyte GA-EX58-UD5 - Prosessor: Intel Core i7 920 - Skjermkort: Gigabyte Radeon HD 4890 1 GB - Minne: OCZ DDR3 PC3-12800 Gold Low-Voltage Triple Channel 6 GB - PSU: Enermax Revolution85+ 1050 Watt - SSD: OCZ Agility 120 GB - Harddisk: Western Digital Caviar Black 1 TB - Kjøling: OCZ Vendetta 2 Har du noe å å bidra med, ta kontakt! Kommentratråd: KLIKK! Endret 11. september 2010 av Mr.Anki 1 Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Update #1- Kutting av plater Jeg har fått hentet MFD platen og fått kuttet opp de fleste platene. Har brukt 16mm tykke plater og 3mm skruer, MDF'en har lett for å strekke så det er viktig å borre i platen før en skal skru det sammen. Platene jeg skulle ha var såppas store at klyvsaga ble for liten, da måtte jeg fram med stikksaga: Her borrer jeg forsenkinger til skruene, senere skal det sparkel over hullene: Her er første vegg klar til å skrus fast: Nå er front og bakplate på plass: Og her et topp og bunn på plass: Kom gjerne med innspill og kommentarter i kommentartråden Kommentratråd: KLIKK! Endret 17. februar 2009 av Mr.Anki 1 Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Update #2 - Kutting av hovedkortbrett! Da var det på tide med en ny update, har fått kuttet til hovedkortbrettet. Og driver å tenker ut en smart løsning for skjuling av kabler under hovedkortbrettet. Vil ha minst mulig med kabler synelig. Her har jeg markert hvor jeg skal kutte: Rett etter kutting: Bruktre Dremel og fil for å få et finere resultat: Og her er jeg ferdig: Beklager dårlige bilder, var litt tite lys der jeg drev på. Det neste som står på programet nå er kutting av bakplaten og løsning for kabeltrekking. Kommentartråd: KLIKK! Endret 25. februar 2009 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Vendur.no sponser prosjektet! Vendur.no sponser prosjektet med 150,-. For dette tenkte jeg å kjøpe et par vifter Tusen takk for støtten! Tenkte å få på plass hovedkortbrettet i helge og lage hull til PSU'en. Følg med! Kommentartråd: KLIKK! Endret 7. oktober 2009 av Mr.Anki 1 Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Update #3- Kutting av hull til hovedkortbrett, PSU og føtter! Nå har jeg fått kutte hull til hovedkortbretter og PSU'en. Men mangler litt finpussing enda før jeg er fornøyd Har også fått laget fire runde kabinettføtter, men har ikke fått pusset disse enda heller. Det blir gjort i løpet av helga tenker jeg Oppmerking og kutting: Borrer først hull i alle hjørnene for å gjennom bladet til stikksaga. Slik ble det: Har tatt og hevet hovedkort brettet med 16mm slik at jeg får plass til alle kablene under der: Her har hovedkortbrettet kommet plass: Har også laget hull for PSU'en: For å lage kabinettføttene brukte jeg en hullsag på 55mm: Disse skal pusses en del før de er ferdige Det kommer en update til i helga når jeg har fått pusses delene! Så følg med Kommentartråd: KLIKK! Endret 7. mars 2009 av Mr.Anki 1 Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Update #4 - Pussing av kabinettføtter! Som dere så i forrige update har jeg kuttet ut fire runde kabinettføtter, nå er de ferdig pusset Det første jeg gjorde var å feste alle føttene på en bolt og monterte den på borrmaskina: Jeg tok så pussepapiret (P150) i hånda og startet maskinen, er er resultatet: Vidre tok jeg og pusset kanten som skal stå på bordet, slik at den ble rund og fin: Skal få pusset flere deler av kabinettet i helga, så følg med! Bruk gjerne kommentartråden for å si din mening om prosjektet. Kom gjerne med tips! Kommentartråd: KLIKK! 1 Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Pakke fra Vendur.no Nå har pakken fra Vendur.no kommet Pakken ble kostende 50,- mer enn gavekortet var på, men det ordnet de Tusen takk! Pakken: I pakken var det en SilenX iXtrema Pro 18 dBA: Har to identiske vifter liggende, så da blir alle viftene like Benytt gjerne kommentartråden til å komme med tips og generelt andre kommentarer til prosjektet Det er responsen fra dere som holder prosjektet i gang! Kommentartråd: KLIKK! 1 Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Update #5 - Montering av kabinettføtter! Da var det omsider på tide med en ny update. Har ikke fått gjort så veldig mye, men bedre enn ingenting Det jeg har gjort er å montere kabinettføttene. Oppmerking: Måtte senke skruene litt: Og her er resultatet: Kommentartråd: KLIKK! Endret 29. mars 2009 av Mr.Anki 1 Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Microplex.no sponser prosjektet! Microplex.no sponser prosjektet med litt rabatter på diverse deler jeg skal kjøpe Tusen takk for dette! Kommentartråd: KLIKK! Endret 7. oktober 2009 av Mr.Anki 1 Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 21. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2009 Update #6 - Montering av hovedkortbrett Etter en lang pause med prosjektet og updates kommer jeg med en ny update nå. Har fått monter hovedkortbrettet. Hevet hovedkortbrettet med et par lister: Resultatet: Neste på listen nå er fronten: Kommentartråd: KLIKK! Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Har ikke glemt dere Det kan kanskje virke som jeg har glemt dere og eller gitt opp hele prosjektet, men sånn er det ikke Har fod vært en laaang pause nå, men vil nå komme igang igjen! Her er en lite smakebit av det dere kan vente dere fremover. Kommentartråd: KLIKK! Endret 20. juni 2009 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 (endret) Update #7 - Utforming av front! Da har jeg fått startet på fronten og er fornøyd med resultatet så langt Oppmerking før kuttingen starter: Her er hull til dvd brenner mm. kuttet ut: Viften som skal være neders er borret ut og oppmerking på plass: Ferdig utkuttet og klar for fresing: Etter fresing: Med vifte: Har kjøpt med noen brønndeksel fra Lian Li som jeg skal ha i front: Har fått pakken fra Microplex nå Bilder kommer litt senere! Kommentartråd: KLIKK! Endret 25. juni 2009 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 Update #8 - Pakke fra Microplex! Fikk pakken fra Microplex.no i forrige uke og her er noen bilder av innholdet. Har kjøpt: - Zalamn 6 kanalers viftestyring - 3x Støvfilter 120 mm - 3x Lian Li brønndeksel - Lian Li HDD bur Pakken: Innholdet: Viftestyringen som skal integreres i front slik at kun knappene vises: Må prøve å komme litt lengere på fronten snart også, så følg med! Er alltid hyggelig med en liten kommentar Benytt KOMMENTARTRÅDEN til dette Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 21. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Update #9 - Utforming av front del 2! Har jobbet videre med fronten nå, har ordnet profilen i den andre platen og ordnet hull til viften. Måtte jukse litt ved å legge inn en tynn kryssfiner plate bak hullet. Det ble for vanskelig å frese ut profilen på frihånd, så tok å saget ut hullet med stikksag først og deretter laget runde kanter med fresen. Ble ikke helt fornøyd med fronten, synes platen som ligger ytters ble i tykkeste laget. Så det ser litt klabbete ut etter min mening, men har ikke montert fronten på kassen enda så kan hende det ser bedre ut der. Jeg vuderer å kanskje fjerne den yttersteplaten og bare ha en plate i front. Hva synes du? Skriv hva du synes i kommentartråden Nok prat, her er noen bilder Det første som ble gjort var å sage ut hullet med stikksag: I bakkant festet jeg en kryssfinerplate, slik at det ikke bare blir ett hull der, men montering av vifte: Borret hull til viftene: Brukte fresen for å få runde kanter, på samme måte som på den andre platen: Her har jeg skrudd sammen begge platene: Og her prøvde jeg med bare en plate i fornt: Så da håper jeg dere kan legge igjen noen ord i kommentartråden angående fronten Endret 21. juli 2009 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Update #9.1 - Utforming av front del 2! Legger ut et par nye bilder av fronter. Har skrudd den fast til kabinettet nå. Hva synes du? Si det i kommentartråden Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 27. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2009 OCZ Technology sponser prosjektet! - OCZ Technology sponser prosjektet med diverse hardware! Tusen takk for dette! Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Pakken fra OCZ har kommet! Som sagt OCZ tidligere fikk jeg pakken fra OCZ på døra i går Rask levering! Pakken inneholdte en Vendetta 2 CPU kjøler og ett sett med skrujern Pakken som lå å ventet på meg når jeg kom hjem fra jobb: Innholdet, Vendetta 2 og et sett med skrujern: Vendetta 2: Skrujernene kom i en stilig boks som automatisk åpnet seg når en trykket på en knapp: Tusen takk for sponsingen OCZ! Kommentartråd: KLIKK! Endret 7. oktober 2009 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 24. august 2009 Forfatter Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Roccat sponser prosjektet! Roccat sponser prosjektet med ROCCAT Kone, ROCCAT Taito og diverse stash! Tusen takk for dette! Endret 7. oktober 2009 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Mnpctech sponser prosjektet! Mnpctech sponser prosjektet med et par viftegriller! 120mm Computer Billet Fan Grills 120mm Honeycomb Fan Grills Tusen takk for dette! Endret 29. august 2009 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Pakken fra Mntech har kommet! Her er viftegrillene jeg fikk av Mntech! Tusen takk for dette! Kommentartråd: KLIKK! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå