Gå til innhold

Og igjen var det kaos i sørlige del av landet

Bear^

Anbefalte innlegg

Linky

Da jeg så bildet fra Bergen måtte jeg bare le, beklager, men dette blir bare idiotisk. Hvor bor vi, Syden? Dette skjer vært bidige år, samme ting, det er tilnærmet "Grevinnen og hovmesteren" tendenser ute å går.

Når skal det læres egentlig? Og hvorfor gidder VG å kaste bort tid på dette tullet her, det er ikke snøkaos dette, burde faktisk lære seg litt betydninger her. Ok, for å klargjøre dette, det dere ser på bildet kalles snø, snø kommer populært sett på vinteren men har og forekommet på høst og vår. Snø kan føre til glatte veier. Og når det er glatte veier må man ta tiden til hjelp.

Synes dette blir så innmari latterlig som det lar seg gjøre. Bruk pigg eller ta tiden til hjelp. Problemet er at uansett om det er vinter og glatt eller sommer og bart så skal folk på død og liv ligge i fartsgrensen, de ser ikke føret ann. Og da blir det kaos. Det har ingen ting med at det er "flere" biler på veiene der nede, merksnodig nok klarer både Tromsø og Bodø å holde seg rimelig godt til tross for den hvite guffen kalt "snø".

Nei folk i sør, og VG, velkommen til Norge. Her har man vinter og snø. Om dere er ute etter snøkaos kan dere ta dere en tur nordover. Her om dagen måtte jeg bokstaveligtalt måke frem bilen min fordi snøen som hadde kommet i løpet av natten hadde begravet han til nesten midt på dør. På veien var det 25 Cm snø samt at det var vind og føyka sto. Var mange som skulle på jobb da og men det ble ikke noe kaos av det, ikke noe oppslag i VG, nada. Merksnodig nok har vi i nord klart oss eksepsjonelt godt i "snøkaos" vært år, hva er så spesielt med folket i sør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var nettopp det bildet jeg holdt på le meg skakk av, spesielt når du ser rundt og ser tuster av gress her og der. Om det er all snøen som skal til for å gjøre kaos i Bergen så ville jeg oppfordre bergenserne til å ta seg en ny omgang på glattkjørings undervisningen :)

Lenke til kommentar
VG:Flere bilister får føle på det glatte føret ved NATO-basen i Stavanger.

Bilde er fra Stavanger. Vestlendingene skal være de beste sjåførene her i landet(på grunn av bedrittne veier, masse rundkjøringer og sikkert en bønch andre faktorer). Men etter dette blir det "Vestlendingene (minus Stavanger og Jæren) er landets beste sjåfører.

Ja, så det nå, et var en overskrift for mye snø i Bergen med et bilde fra Stavanger så ble en liten forvirring der :)

Om det skal være landets beste sjåfører tror jeg de må sette seg ned og spise sine egene ord, hvis så lite skal til for å slå dem ut.

Lenke til kommentar
En undersøkelse fra 2004 viser at det bulkes mer i nord enn i sør om vinteren:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=256212

Heh, den der slår jo tilbake på seg selv så snart man har lest hele artikkelen. Dårlig argument å komme med :p

Gjensidige NOR påpeker at den åpenbare årsaken til de store forskjellene er at det er mer snø og glatt føre i landets nordligste fylker om vinteren, mens Oslo-folk på grunn av tett trafikk på veiene og salting av veiene ofte kan kjøre på bar asfalt om vinteren.

I Troms og Finnmark har de hva, vinterføre oktober-april eller noe? På østlandet er det 4 dager i året med glatt føre, resten av tida er det tørr asfalt.

Lenke til kommentar
En undersøkelse fra 2004 viser at det bulkes mer i nord enn i sør om vinteren:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=256212

Heh, den der slår jo tilbake på seg selv så snart man har lest hele artikkelen. Dårlig argument å komme med :p

Gjensidige NOR påpeker at den åpenbare årsaken til de store forskjellene er at det er mer snø og glatt føre i landets nordligste fylker om vinteren, mens Oslo-folk på grunn av tett trafikk på veiene og salting av veiene ofte kan kjøre på bar asfalt om vinteren.

I Troms og Finnmark har de hva, vinterføre oktober-april eller noe? På østlandet er det 4 dager i året med glatt føre, resten av tida er det tørr asfalt.

Når man ser på statistikk, så må man se på prosenter. Hvis du ser på antall bulking så er det mer av det på sørøstlandet, av den grunn at det er flest folk her.

Nå har ikke jeg bodd i troms eller finnmark, men i nordland og der var vinterkjøringen svært dårlig. Av egen erfaring kan jeg ikke si at nordlendinger takler vinterforhold bedre enn søringer.

Hvis du kun ser på oslosentrum så er det så godt som snøfritt på veien, litt utenfor sentrum så er det snø og is i veibanen. Visse steder på sørøstlandet har det vært glatt føre siden november 08.

Alt i alt, selv om det saltes, måkes og strøs med sand her på østlandet (sørlandet), så er ikke nordlendinger noe bedre på vinterføre enn søringene.

Lenke til kommentar
Når man ser på statistikk, så må man se på prosenter. Hvis du ser på antall bulking så er det mer av det på sørøstlandet, av den grunn at det er flest folk her.

Nå har ikke jeg bodd i troms eller finnmark, men i nordland og der var vinterkjøringen svært dårlig. Av egen erfaring kan jeg ikke si at nordlendinger takler vinterforhold bedre enn søringer.

Hvis du kun ser på oslosentrum så er det så godt som snøfritt på veien, litt utenfor sentrum så er det snø og is i veibanen. Visse steder på sørøstlandet har det vært glatt føre siden november 08.

Alt i alt, selv om det saltes, måkes og strøs med sand her på østlandet (sørlandet), så er ikke nordlendinger noe bedre på vinterføre enn søringene.

Jo, du har nok rett. Selvfølgelig er det er større antall ulykker på sør- og østlandet. Men er det slik at det per befolkning er likt over hele landet? Jeg vil gjerne se den undersøkelsen ;)

Jeg er selv fra nordland, og har bare bodd på østlandet siden 2004. Og jeg mener da bestemt at jeg så på langt nær så mye snø"kaos" i nord som jeg gjør her. Selvfølgelig er det folk som bulker i nord også, men at det er like ille som her sør har jeg vanskelig for å tro. Prosentvis fordelt, selvfølgelig.

Og så må vi føye til alle hovedveier som E6, E18 og alle mindre hovedveier i større byer og tettsteder rundt på østlandet til de "tørre" veiene. Det er ikke bare Oslo sentrum, eller Kristiania som det nå vel kommer til å hete? :p

Selv bor jeg litt uti skauen et stykke sør for Oslo, og ja, du har rett, det har vært småglatt på veiene uti her siden ganske lenge før jul. Til gjengjeld har jeg ikke sett et eneste trafikkuhell på disse småveiene.

Men på E6, derimot..

Man skal sikre seg mot glidning sies det :cool:

piggdekkqv8.th.jpg

Saker!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...