Gå til innhold

[Løst]Svak skurring på høyre kanal.

Anbefalte innlegg

Forvarsel?

JBL TLX171 8 ohm (150 watt)

Samson 4-8 ohm (100-150 watt RMS)

HiFi Klubbens Argon CD-spiller

Ganske lavbudsjett stereo-løsning, men problemet er altså at jeg kan høre en svak skurring på den høyre høyttaleren etter at jeg flytta anlegget fra stua til soverommet. Hva kan være galt?

Edit: Det kommer fra diskanten, som er ny. :/

Endret av _Feroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forvarsel?

JBL TLX171 8 ohm (150 watt)

Samson 4-8 ohm (100-150 watt RMS)

HiFi Klubbens Argon CD-spiller

Ganske lavbudsjett stereo-løsning, men problemet er altså at jeg kan høre en svak skurring på den høyre høyttaleren etter at jeg flytta anlegget fra stua til soverommet. Hva kan være galt?

Edit: Det kommer fra diskanten, som er ny. :/

Siden det kom etter flytting og ikke etter hardt pådrag mistenker jeg løs høytalerledning på forsterker eller høyttaler, evt en løs ledning til diskanten inne i høyttaleren.

Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig det. Takk for svar! :)

Noen som tror at forsterkeren er feil til høyttalerne?

Edit:

"Impressive audio specifications such

as 0.04% THD, dynamic range of 105 dB, crosstalk

of 80 dB, and frequency response of 10 Hz to 55 kHz"

Spesifikasjonene er på engelsk så jeg finner ikke helt utav hva om er følsomheten på forsterkeren. Er det 105db? Isåfall passer den vel ikke i det hele tatt til JBL-høyttalerne mine?

Mvh. forvirret stereo-eier.

Endret av _Feroz
Lenke til kommentar
Siden det kom etter flytting og ikke etter hardt pådrag mistenker jeg løs høytalerledning på forsterker eller høyttaler, evt en løs ledning til diskanten inne i høyttaleren.

Jeg har tidligere hatt ganske så hardt pådrag mens jeg hadde høyttalerne i stuen, men hører nå at noe skurrer med diskanten på høyre-siden. Anlegget spiller fortsatt bra, men skurringen forstyrrer endel som sagt. Etter ditt innlegg oppdaget jeg en ledning inne i kassen som ikke var på skikkelig, men det hjalp ikke nevneverdig å sette den skikkelig innpå.

Nå ser jeg på nye høyttalere som kanskje passer bedre til anlegget, men finner ikke så mye brukt (gidder ikke kjøpe nytt). Dessuten er jeg usikker på hva som passer til PA-forsterkeren min.

Noen tips? Vurderer å levere inn kassen til "service" som ett alternativ, men det er kanskje ikke nødvendig hvis jeg kan få noen rimelige brukte høyttalere?

Lenke til kommentar

Ikke heng deg opp i følsomhetstall på høyttalerne, de sier først og fremst noe om hvor høyt du kan spille med et gitt forsterker pådrag.

Har aldri hørt om forsterkeren din. Samson ?

Er det en PA forsterker, eller en ordinær hifi forsterker ? Hvis den er beregnet til PA vil du neppe få særlig pen lyd uansett hva du kobler på av høyttalere.

Enkelt feilsøingstips for å finne ut om det er høyttalere eller forsterker som er defekt:

Koble om høyttalerne på forsterker utgangene slik at de bytter side. Hvis skurringen følger høyttaleren er det den som er defekt, i motsatt fall er det forsterkeren.

For billig lydutstyr er regelen at det neppe lønner seg å reparere om det ikke er no du kan fikse selv.

Mye billig og bra av høyttalere og forsterkere på finn.no ja. Mange bra Yamaha og Denon (PMA serien) intergrerte forsterkere.

Lenke til kommentar

Lyden er igrunnen fin etter mine ører. Takk for fint svar! :) Jeg er nok bare blitt litt hekta, og vil ikke gå i noen feller. Ser ikke for meg at det blir noen anlegg og oppsett etterhvert som jeg blir eldre, til stor ergrelse for folk som skulle ville bo med meg både økonomisk og hørselmessig. :) Tror nok jeg går for ett helt nytt oppsett så fort penger er på konto, men det blir nok ikke helt enda. :/

Forsterkeren min er til små og medium PA-anlegg ja. Samson er vel mest kjent for slikt utstyr, miksebord osv.

Får prøve tipset ditt så fort jeg har mulighet, takk skal du ha!

Endret av _Feroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...