Gå til innhold

falsk sms fra min datters mobil "Jeg er i nød. Hjelp meg."

Anbefalte innlegg

Fikk en sms fra min datters mobil der det sto "Jeg er i nød. Hjelp meg." RIngte henne og spurte hva det var, men hun var helt uforstående. Så skjedde det samme et par timer senere og hun kjente fortsatt ikke til meldingen. Den lå heller ikke i sendte elementer på mobilen hennes.

Så gikk det ca 3 uker og plutselig kommer ordrett den samme meldingen 2 ganger rett etter hverandre. Denne gangen befant datteren min seg i huset og var igjen helt uforstående til det som hadde skjedd. Hun var så overrasket at hun måtte se det på min mobil for å tro det. Heller ikke denne gangen lå det noe i sendte elementer på mobilen hennes.

Jeg kontaktet Telenor og de sier at i følge deres systemer, ser det ut til at meldingen er sendt fra apparatet og ikke fra internett. Men jeg kan si med 100% sikkerhet at de siste meldingene ikke var sendt fra telefonen.

Har noen vært ute for det samme? Dette er både merkelig og litt uhyggelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! På noen mobiltelefoner går det en å slå på en slags fjernstyring, der du tillatter en annen mobil å fjernstyre din egen - da kan de ringe, sende meldinger og mer fra mobilen som blir overstyrt fra sin egen telefon. Anbefaler deg til å gå til en mobilbutikk å be de sjekke om dette har hendt, desverre å husker jeg ikke hvor du går og endrer på dette.

Lenke til kommentar
Hei! På noen mobiltelefoner går det en å slå på en slags fjernstyring, der du tillatter en annen mobil å fjernstyre din egen - da kan de ringe, sende meldinger og mer fra mobilen som blir overstyrt fra sin egen telefon. Anbefaler deg til å gå til en mobilbutikk å be de sjekke om dette har hendt, desverre å husker jeg ikke hvor du går og endrer på dette.

takk for tipset. Dette skjedde faktisk like etter hun fikk ny mobil (Samsung med touch). Skal sjekke det.

Lenke til kommentar
Tipper det er en form for nødanrop som sendes ut med en spesiell tastekombinasjon e.l.

akkurat som du kan ringe nødnummer selv om tastelås er på.

Sjekk menyen i telefonen til datteren din, evt instruksjonsboka.

Skjønner at det er uhyggelig å få slike meldinger ja :ermm:

Skal sjekke det, men rart at meldingen kommer til akkurat min mobil...

Før vinterferie skjedde sånn med en kompis. men bare at det var kjeftig..

Skjønner ikke helt... hva mener du? Hva skjedde med han da?

Lenke til kommentar
Tipper det er en form for nødanrop som sendes ut med en spesiell tastekombinasjon e.l.

akkurat som du kan ringe nødnummer selv om tastelås er på.

Sjekk menyen i telefonen til datteren din, evt instruksjonsboka.

Skjønner at det er uhyggelig å få slike meldinger ja :ermm:

Skal sjekke det, men rart at meldingen kommer til akkurat min mobil...

Før vinterferie skjedde sånn med en kompis. men bare at det var kjeftig..

Skjønner ikke helt... hva mener du? Hva skjedde med han da?

Måtte kjappe meg, ut til byen, så skjønte ikke innlegget mitt etter at jeg leste.

Her får du svar.

Før vinterferien, sendte kjent nummer sms til kompisen min der det stå, masse dritt, og om at du skal få bank osv.. Fra en en kjent person, som han kompisen min kjenner. Kompisen min går og snakker til han, men han sverget på at det ikke var han, etter stund kom akkurat samme beskjed fra hans nummer, det virket rart, siden kompisen stå rett ved siden av han.

Så ikke bry deg, noen dumme folk forstyrrer. Kan jo godt kjøpe nytt nr, eller noe ;)

Lenke til kommentar

Men der kan man vel kun legge inn navn som avsender, ikke nummer ? Hvis det er tilfellet at man kan legge inn hvilket avsendernummer man vil, håper jeg den siden går åt skogen...

Det burde uansett vært ulovlig med slike tjenester. Tror ikke de helt skjønner konsekvensene i det store og det hele.

Endret av PrayingMantis
Lenke til kommentar

Saken er forøvrig løst nå, men jeg har samme apparat (regner med det er samsung F480 vi snakker om), og der er det som sagt innebygd slik nødsms-funksjon i telefonen, hvor du registrerer et nummer som slikt nødkontaktgreie, og "trigger" utsendelsen med å trykke volumknappen 4 ganger kjapt etter hverandre mens skjermen er låst.

Lenke til kommentar
Saken er forøvrig løst nå, men jeg har samme apparat (regner med det er samsung F480 vi snakker om), og der er det som sagt innebygd slik nødsms-funksjon i telefonen, hvor du registrerer et nummer som slikt nødkontaktgreie, og "trigger" utsendelsen med å trykke volumknappen 4 ganger kjapt etter hverandre mens skjermen er låst.

Jeg prøvde det i går, man klarte ikke å utløse den ved å trykke 4 ganger på volumtasten. Vet du hvor man kan slå av denne funksjonen?

Lenke til kommentar
Jeg prøvde det i går, man klarte ikke å utløse den ved å trykke 4 ganger på volumtasten. Vet du hvor man kan slå av denne funksjonen?

Sakser fra brukerhåndboken:

"Når du er i en nødsituasjon, kan du sende en SOSmelding

for å be om hjelp.

1. I hvilemodus berører du Meny → → SOSmeldinger

→ Sendealternativer.

2. Berør Send SOS for å slå på SOSmeldingsfunksjonen.

3. Berør Mottakere for å åpne mottakerlisten.

4. Berør Valg → Kontakter for å åpne kontaktlisten.

5. Velg kontaktene du ønsker og berør Ferdig.

6. Velg et telefonnummer (om nødvendig).

7. Berør Valg → OK for å lagre mottakerne.

8. Berør Gjenta og angi antallet ganger SOSmeldingen

skal gjentas.

9. Berør Lagre → Ja.

For å sende en SOS-melding, må tastene være låst.

Trykk [ / ] fire ganger.

Når du sender en SOS-melding, blir alle

telefonfunksjonene blokkert til du trykker på

HOLD-tasten."

Sånn aktiverer du hvertfall, regner med det er samme måten for å deaktivere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...