Gå til innhold

[problem funnet] Hvordan fikse GRUB?

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dro in Debian Sid siden upgraderinga fra Ubuntu 8.04 til 8.10 via den innebyde maaten drepte Xorg configen(grafiske loggin ikke mulig, startet ikke opp X, startx ga feil, og det samme gjaldt gnome-session kommando'n).

Saa etter dette ga jeg opp Ubuntu og dra in Sid via unetbootin, 2nd gang jeg gjoor dette. Som sist gang dro den inn same symptom: Ingen av partisjonene blei bootbar(har en Windows partisjon med NTFS, og en / partsjon og 1 stk swap + fabrik instillingene til PC'n som drar in Win med C og D). Har skrevet ut recovery DVD'r, saa dette er ikke problemet.

Boote in med en LIVE CD(Ubuntu 8.04, har ikke brent ut en 8.10) og fant ut at partisjonene var 100% intakte.

Noe som vil si at problemet ligger i GRUB eller noe.

Notat: PC'n har hittil bare funket med Debian og Ubuntu(greie aa installere). Arch, Chakra, Arch Live, Fedora, Mandriva, og noen andre greier jeg ikke aa installere. De alle stanser foor jeg kommer til punktet. Ingen av dem greier aa komme opp i Live modus heller. De virker fint paa en stasjonaer PC som jeg har.

Nevermind <.< Google litt og fant problemt, men ikke en lsøsning jeg er i stand til å gjøre.

Problemet er tydeligvis at Sid fucka helt opp GRUB, og dermed må den fikses. De guidene nevner kommandolinje i hit og pine men ikke hvordan å finne hva og nøyaktiv hvordan man løser ting <.<

Så ganske enkelt? Hvordan fikser jeg GRUB så den virker igjen UTEN kommandolinje(vis dere drar in den gi meg kommandoene for å finne ut hva som skal hvor i config filene i samme slengen).

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant problemet................. Så................. HJELP! Foretrukket om noen kan hjelpe meg før 11 i kveld, PC'n må drars med til skolen og jeg overlever ikke uten noe installert OS.

Hmmmmmmmmm:

fant noe over her:

http://linux1.no/forum/viewtopic.php?f=427...9&p=1783064

sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 320.0 GB, 320072933376 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Disk identifier: 0x5397a41d

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sda1 1 1176 9437184 27 Unknown

/dev/sda2 * 1176 16971 126874620 7 HPFS/NTFS

/dev/sda3 16972 38854 175775197+ 83 Linux

/dev/sda4 38855 38913 473917+ 82 Linux swap / Solaris

1) Gå på kommandolinjen i Ubuntu.

2) Start grub som sudo (eller root admin bruker)

$ sudo grub

3) grub starter og viser kommandopromten. Når du er i grub, tast inn følgende. (ikke skriv ordet grub>, jeg bare viser den).

grub> root (hd0,2)

grub> setup (hd0)

grub> quit

Den installerer grub på MBR (master boot record som ligger på /dev/sda som i Grubs språk er setup (hd0) ). Den skal overskrive windows sitt opplegg. Videre, vi sier at den skal hente boot-filene (stage_1 og _2 og menu.lst) fra /dev/sda3 som i Grubs språk heter root (hd0,2).

Sjekk om du får feilmeldinger etter setup(hd0).

Den skal rapportere omtrent dette "succeeded

Running "install /boot/grub/stage1 (hd0) (hd0)1+21 p (hd0,2)/boot/grub/stage2

/boot/grub/menu.lst"... succeeded"

--------------

4) Omstart maskinen og boot i Ubuntu Linux.

Deretter må du modifisere /boot/grub/menu.lst på samme måte du gjorde i din forrige tråd. Husk på at Ubuntus menu.lst er den samme som du mekket i forrige tråd.

Valget for Windows XP må endres (i menu.lst) hvis du installerte XP på et annet sted denne gangen.

--------------

Hmmm gjordt dette. Status raport kommer snart

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...