Gå til innhold

Attenboroughs «ondes problem»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At de kristne bare kaster ut av Bibelen det som ikke passer - er ikke nødvendigvis en lettvint prosess. Da kunne det jo ha vært lett å kaste ut Jesu ord: "Elsk din neste som deg selv". Siden ikke så mange makter dette så kunne det jo vært bekvemt å bortforklare dette Jesu ord. Et eller annet får oss til å se Gud bedre gjennom et slikt utsagn, en Bibelens fordømmelse av homoseksuell legning. Jeg benytter da det uomtvistelige moralske imperativ om å elske sin neste til å stille spørmål om fordømmelsen av homoseksuelle.

At kirken (noen ganger i uforstand) har påført folk lidelse med sin forvridde dogmatikk er dessverre et sørgelig faktum. At dette har vært Guds vilje alltid, er jeg ikke så sikker på. Tviler vel litt på det.

At kristne flest Jesus framfor Gud i GT, viser bare at Bibelen ikke er nødvendig for moral.

Spar meg for alt føleriet og barnslighetene!

Troen på en gud er i seg selv barnslig.

Lenke til kommentar

Hvis skiturister ikke ser hvor det er skredfare så er det i bunn og grunn ikke så fryktelig når uhellet skjer, blir mange tatt på natta av et snøskred sovnende så blir det melket for hva det er verdt i media, bilde av barn og gråtende kvinner. Krisemaksimering der hvor den egentlige sannhet skjulet bak en heading, når man går inn/ bor i et område som kan være utsatt så er følgende scenarioer gitt.

Hvorfor krever man rettferdighet av naturen, den har ingen personlig agenda?

Da er det greit å tillegge alt en mening, hva kaller vi alt dette? Guds skaperverk.

Lenke til kommentar

Man kan ikke forvente moral av et ikke-moralskt objekt. Moral HAR riktignok oppstått av ikke-moralske objekter, men det er ingen selvfølge. Kanskje eksisterer det en "høyere" bevissthet i universet, men det er langtfra sikkert.

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...