Gå til innhold

Skal politiet informeres om små trafikkuhell?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet at politiet skal informeres dersom noen skader seg i trafikken.

Men hva om noen kjører av veien pga. is og snø, og verken bilen eller noe levende vesen blir skadd?

Hvis en kamerat med traktor får ham opp på veien igjen, skal politiet ha beskjed, for å etterforske?

Selvsagt ville ikke jeg ringt til politiet og bedt dem etterforske meg, evt. inndra lappen min.

Men sier loven at de skal ha beskjed om ubetydelige uhell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis noe offentlig blir skadet, som f.eks autovern, lyktestolper o.l skal det varsles. men du skjønner hvor grensen går, skraper du opp fronten fordi du sklei inn i autovernet og laget ett hakk i det, tror jeg de bare ler hvis du ringer, men hvis autovernet f.eks blir svekket o.l, eller at det er større skader på bilen, tross ingen blir skadet i bilen, skal det meldes.

så for en stund siden en bil som hadde meia inn i en lyktestolpe, ingen var skadd, men bilen hadde fått store skader, vet ikke om de selv meldte det inn, men det sto en politibil der etter en liten stund.

men merk deg at jeg bare ANTAR detta, er det som virker logisk ihvertfall.

Lenke til kommentar
evt. ved skade på andres eiendom

Kan man ikke ha et privat oppgjør med eieren av det som ble skadet?

Kontant oppgjør, uten å kontakte verken politi eller forsikringsselskap?

Dumt å ringe og be dem komme og ta lappen min, liksom.

I dette tilfellet antar vi at man ikke har kjørt på en sånn måte at lappen skal inndras, men at politiet beslaglegger lappen rutinemessig, bare for å gi den tilbake senere.

Og en ting til.

Hvis man er forsikret, og skade oppstår på gjenstanden som er forsikret:

MÅ man nevne det for forsikringsselskapet?

Selvsagt må man det hvis man vil ha forsikringspengene.

Men hvis man er mer opptatt av bonusen, og kan dekke skaden selv?

Er man da forpliktet til å informere selskapet, sånn at de kan *kremt* justere premien?

Lenke til kommentar
evt. ved skade på andres eiendom

Selvsagt må man det hvis man vil ha forsikringspengene.

Men hvis man er mer opptatt av bonusen, og kan dekke skaden selv?

Er man da forpliktet til å informere selskapet, sånn at de kan *kremt* justere premien?

Du har ingenting å tape på å si ifra. Forsikringselskapene justerer ikke premien før de må betale ut penger. Når jeg kjørte av veien for 4 år siden fikk jeg et hyggelig brev fra If hvor de opplyste meg om at skaden ble totalt på 58.000 kroner, inkludert reparasjon, lakkering og leiebil, og at jeg kunne velge å betale dette selv for å unngå bonustap.

Jeg valgte å bruke forsikringen, til opplysning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...