Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er rimelig å ta for en tur?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver gang vi har kjørt tur så stiller bileieren med bil, også står passasjerene for bensin og eventuelle andre utgifter. Stort sett sånn som FB60 også gjør det..

Jeg ville delt bensinutgiftene på passasjerene også la det være med det..

Lenke til kommentar

Det å kreve mer enn bensinutgiftene er urimlig og gjerrig. Men det er mange som tar det forgitt at man sitter på gratis, og hvis man lar det fortsette slik noen ganger, blir de som oftest meget missfornøyd når du først krever penger. 100 kr hadde vært en rimlig sum.

Lenke til kommentar
Da må man isåfall ha gjort dem oppmerksomme på dette før turen starta, og ikke krevd det i ettertid.

Jeg syns 100kr er akkurat passe. Å blande inn forsikringskostnader, veiavgift osv er bare tull, det er jo bare snakk om EN tur.

jeg syns de skal komme til deg å si, hei her har du feks, 200 spenn for turen.. Vis de er gode buddies;)

Lenke til kommentar

Når vi drar på planlagte turer, fyller jeg/sjåføren full tank før vi drar. Når vi kommer hjem fylles tanken opp. Så deler man bensinen på alle sjåfør/eier/pasasjer. Så runner man opp til nærmeste 50 lapp for å gjøre det enkelt samt slik at eier får litt ekstra. Blir som regel bare noen ubetydelige kroner.

Sjåføren/eieren har jo da litt mer utgifter enn de andre, men har også gleden (slik vi ser det) av å få bruke sin bil og kjøre selv. Men dette er bare når det er planlat turer og skikkelige turer.

Vanlig bilbruk/lengre råneturer osv og annet hverdags underholdning/morro betaler sjåføren selv.

Unntaket er turer hjem fra byen, da er det vanlig hos oss og betale litt, vertfall innimellom. Men dette er ikke for å dekke bensin men mer som en takk for at du gidder å kjøre rundt på oss fulle folk når du er edru og sikkert heller kunne tenkt deg og ligge i senga de å sove no.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Da må man isåfall ha gjort dem oppmerksomme på dette før turen starta, og ikke krevd det i ettertid.

Jeg syns 100kr er akkurat passe. Å blande inn forsikringskostnader, veiavgift osv er bare tull, det er jo bare snakk om EN tur.

jeg syns de skal komme til deg å si, hei her har du feks, 200 spenn for turen.. Vis de er gode buddies;)

den er jeg enig i!! men det gjorde de jo ikke.

tok 150 jeg, selv om bare 1 har punga ut foreløpig...

Lenke til kommentar
Når vi drar på planlagte turer, fyller jeg/sjåføren full tank før vi drar. Når vi kommer hjem fylles tanken opp. Så deler man bensinen på alle sjåfør/eier/pasasjer. Så runner man opp til nærmeste 50 lapp for å gjøre det enkelt samt slik at eier får litt ekstra. Blir som regel bare noen ubetydelige kroner.

Sjåføren/eieren har jo da litt mer utgifter enn de andre, men har også gleden (slik vi ser det) av å få bruke sin bil og kjøre selv. Men dette er bare når det er planlat turer og skikkelige turer.

Vanlig bilbruk/lengre råneturer osv og annet hverdags underholdning/morro betaler sjåføren selv.

Unntaket er turer hjem fra byen, da er det vanlig hos oss og betale litt, vertfall innimellom. Men dette er ikke for å dekke bensin men mer som en takk for at du gidder å kjøre rundt på oss fulle folk når du er edru og sikkert heller kunne tenkt deg og ligge i senga de å sove no.

Er sånn jeg alltid har gjort det. Jeg gir kanskje 50-100kr ekstra når det ikke er min bil bare sånn for og være grei. Må vi ta ferge betaler hver mann/dame for seg. Ser ikke helt vitsen med og ta betalt for dekkslitasje og forsikring osv. Blir minimal dekkslitasje om du bare kjører vanlig uansett.

Lenke til kommentar

Er det lengre turer så er det vanlig at sjåfør stiller opp med bil, mens passasjerene spleiser på bensin, bompenger og parkeringspenger og sånnt. Det er ikke gratis å ha bil, en tur på si 45 mil koster sjåføren like mye i bilutgifter som det koster passasjerene i bensin vil jeg påstå.

Er det snakk om korte turer innenfor byen og sånn så syns jeg ikke man skal ta penger fra venner for sånnt. Altså sålenge vennene ikke kun utnytter deg hele tiden, men også er kamerat og kan gjøre tjenester i gjengjeld. Er det råning rundt i byen så er det ikke vanlig å ta penger for det ;).

Kjører man helt ukjente på en lørdagskveld (også kalt pirattaxi) så tar man gjerne 200 kr for en liten 10 min tur.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...