thai-mat Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Kirka har nå begynt å bevege seg ut p åviddene, hevder Aarebrot. Hva mener dere? Bør kirken holde seg til Jesus og De 10 bud? Jeg mener det er flott at kristne er engasjerte i miljødebatten, men de burde finne en annen kanal enn kirken når de vil delta i debatten. Regner med dette er tema på Red1 i kveld. Endret 17. februar 2009 av buskmannen Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Noe skal vel Kirken engasjere seg i og, og det finnes jo ikke kristen/religiøse saker lengre å diskutere for dem. Tror det er "forklaringa" på hvorfor de ser seg om etter andre temaer. Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Steng dem ned. Vil de påvirke norsk politikk får de gå igjennom kristelig folkeparti. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Synes ikke det er noe mer feil at kirka skal si noe om saken som at humanistisk forbund eller norges utdanningsetat skal si noe om det. Dette er misbruk av makt, for ingen av de ovennevnte instansene har noe som helst med oljepolitikk å gjøre. Lenke til kommentar
Zimmerknaben Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Kirka har som Aarebrot sier ingenting med politiske saker som det er uenighet om blandt partiene. Blir som om kirka skulle f. eks. gått ut og sagt NEI til EU. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Synes det er latterlig at kirken vurderer å ta et standpunkt i denne saken. Hva gjør det nødvendig? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Prinsipielt bør kirken og andre organisasjoner kunne "blande seg" inn i akkurat hvilke debatter de vil. Det vedkommer ingen andre enn dem selv og deres medlemmer. At vi har en statskirke som bruker våre skattepenger til moroa gjør det litt vanskeligere, selvsagt, men løsningen på det er å avskaffe statskirken, ikke å diktere hva de skal kunne mene noe om. Jeg er glad i ytringsfriheten. Geir Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Positivt at de faktisk tar klar stilling til et viktig moralsk spørsmål som innebefatter skaperverket. Akkurat det et kirkesamfunn skal gjøre. Det skader ikke at jeg er helt enig med dem heller både av miljømessige og økonomiske årsaker. Oljen blir mer verdt i fremtiden. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Heller en kirke med meninger enn en kirke som bare befatter seg med "åndelige spørsmål". Ikke at jeg bryr meg så voldsomt, jeg er tross alt ateist ... Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg er tross alt glad kirka er opptatt av miljøet. Strengt tatt har ikke kristne noen grunn ttil å bry seg om miljøet i det hele tatt. Verden skal jo snart gå under, og Gud skape en ny jord. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Det er jo flott at kristne blander seg inn i miljødebatten, men de bør gjøre dette gjennom andre kanaler enn kirka. Blir som at jeg skulle protestere mot økte priser på bensin, og meldte meg inn i Natur og Ungdom. Kirka har makt til å hjernevaske folk ; la dem for guds skyld ikke få utnytte sin posisjon til å utøve politisk makt. Religion har ingenting i politikken å gjøre! Endret 17. februar 2009 av buskmannen Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Får si som de sa på radioen idag: Kirken er vel kanskje redde for at de skal borre langt ned... ned til... DJEVELEN! :!: Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Hahaha, LOL! Hvilket program? Uansett morsomt at Kirken nå ikke lenger nøyer seg med å representere kristne. Nå tror de at de er en miljøvernorganisasjon. Kirken bør holde seg til det de kan, og det er å fortelle eventyr. Alle har lov å delta i samfunnsdebaten, men bland ikke politikk og religion. Hvilken facebook-gruppe må man melde seg inn i for å markere avstand til dette tullet? Endret 17. februar 2009 av buskmannen Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hahaha, LOL! Hvilket program? Uansett morsomt at Kirken nå ikke lenger nøyer seg med å representere kristne. Nå tror de at de er en miljøvernorganisasjon. Kirken bør holde seg til det de kan, og det er å fortelle eventyr. Alle har lov å delta i samfunnsdebaten, men bland ikke politikk og religion. Det var ett-eller-annet på P4... Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 David Attenborough forklarer hvorfor religion er skadelig for naturen: Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hahaha, LOL! Hvilket program? Uansett morsomt at Kirken nå ikke lenger nøyer seg med å representere kristne. Nå tror de at de er en miljøvernorganisasjon. Kirken bør holde seg til det de kan, og det er å fortelle eventyr. Alle har lov å delta i samfunnsdebaten, men bland ikke politikk og religion. Det var ett-eller-annet på P4... Det er noen av de eplekjekke snakkehodene på budbilkanalen P4, ja. Og Buskemann: Blande politikk og religion? Nei, helst ikke. Men veldig mye (alt?) kan gå under politikk og hva de mener må de få gå ut med. Jeg er imot Islam, men de kan selvfølgelig få ytre seg om det de vil og komme med sine synspunkter på samfunnet utifra sin religion. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Kirken er SV Med Sakramenter, som Snoen sier. Kirkens politiske agenda er også endret. Kampen for at kristendommen skal påvirke statens lover og regler i spørsmålene ovenfor er tapt. I dag har Kirken isteden overtatt venstresidens politiske program, ikledd kristen retorikk. Pasifisme, u-hjelp, miljøvern og motstand mot kapitalismens materialisme står i dag sentralt i Kirkens politiske budskap. Det er ikke tilfeldig at Helen Bjørnøy var blant de heteste kandidatene til å bli biskop i Oslo, men isteden havnet som miljøvernminister for SV. Tom waits for alices løsning er åpenbart den beste. Endret 17. februar 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Dette kan bli oppfattet som en barnslig komentar, men er det ikke. Kirken burde heller kjempet mot pedofili enn for miljøet. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Helt sant. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Positivt at de faktisk tar klar stilling til et viktig moralsk spørsmål som innebefatter skaperverket. Akkurat det et kirkesamfunn skal gjøre. Helt enig. Etter den lære de lever etter, har gud skapt jorden, og satt mennesket til å forvalte den. Og da er det positivt de tar stilling til en fornuftig naturforvaltning. Andre har argumentert med bibelens formuleringer om menneskenes forvaltning av jorden som en blanko-fullmakt til å utnytte og utbytte jorda som man vil. Det er verre, ja nesten blasfemi, synes jeg. Nå kan man kanskje si at de går langt med konkrete forslag om en fem års stopp i oljeleiting. Det er dårlig timet i tider der arbeidsledigheten er stigende. Mange her i landet arbeider med oljeleiting, og det er neppe politisk vilje til å ta fra dem jobben sånn plutselig. Eller å presse dem over i oljeleiting i andre land, eller i økt produksjon på Norsk sokkel. Det siste ville virke mot sin hensikt, da oljeleiting for det meste er reint kartleggingsarbeide som er svært lite belastende for miljøet sammenliknet med produksjon og bruk av olje og gass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå