Gå til innhold

Have aldersgrensen for sertifikat til 20 år?


jossih

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At man bare vil utsette nybegynnerulykkene med noen år er tull; det handler om modenhet og evnen til å se sine egne begrensninger. Det er jo noe man ser klart på ulykkesstatistikken, som toppes ikke av unge, men av unge menn.

Nå kikka jeg akkurat på ulykkesstatistikken for 2006, som er et typisk gjennomsnittlig år å forteller hvem som er værstingene i trafikken. er vel ingen overraskelse at unge folk mellom 18 og 24 år topper den statistikken, men kikke også på kjønnsfordelingen mellom ulykkene, å den er ikke like ille som du gir utrykk for. Fordelingen er ca 60 % tel guttene, å 40 % tel jentene, så å si at det er unge menn som ALEINE topper statistikken, er jeg ikke enig i. Gutter er overrepresentert, ja, men ikke så voldsomt at det er noe å hoppe i taket for...60-40 vil jeg kalle ganske jevnt, sammenliknet med hva feks 90-10 ville vært. Hadde man fjernet alle guttene under 30 år slik at kvinnfolka sto igjen aleine mot alle over 30, ville de fortsatt aleine greid å toppe den statistikken! At det er unge gutter man leser om i ekstrem-tilfellene i avisa, er en ting, men det er ikke gjennomsnittsgutten man leser om... man leser om værstingene, som utgjør en brøkdel av gjennomsnittsgutten.

Lenke til kommentar
Nå kikka jeg akkurat på ulykkesstatistikken for 2006, som er et typisk gjennomsnittlig år å forteller hvem som er værstingene i trafikken. er vel ingen overraskelse at unge folk mellom 18 og 24 år topper den statistikken, men kikke også på kjønnsfordelingen mellom ulykkene, å den er ikke like ille som du gir utrykk for. Fordelingen er ca 60 % tel guttene, å 40 % tel jentene, så å si at det er unge menn som ALEINE topper statistikken, er jeg ikke enig i. Gutter er overrepresentert, ja, men ikke så voldsomt at det er noe å hoppe i taket for...60-40 vil jeg kalle ganske jevnt, sammenliknet med hva feks 90-10 ville vært. Hadde man fjernet alle guttene under 30 år slik at kvinnfolka sto igjen aleine mot alle over 30, ville de fortsatt aleine greid å toppe den statistikken! At det er unge gutter man leser om i ekstrem-tilfellene i avisa, er en ting, men det er ikke gjennomsnittsgutten man leser om... man leser om værstingene, som utgjør en brøkdel av gjennomsnittsgutten.

Se på statistikken for personskadeulykker, der er forskjellen mye tydeligere. Litt småbulking gjør sikkert jenter vel så ofte som gutter, men saken er en annen i mer alvorlige ulykker.

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article490255.ece

"Første året med førerkort er 26 av 1000 mannlige bilførere innblandet i personskadeulykker. For kvinnelige sjåfører er tallet 13 av 1000."

"Hvert år dør 115 mannlige bilførere og 25 kvinnelige bilførere i trafikkulykker. Dødstallene blant bilpassasjerer er ganske jevne mellom kvinner og menn."

"Blant de som er dømt for promillekjøring er 95 prosent menn."

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Nå kikka jeg akkurat på ulykkesstatistikken for 2006, som er et typisk gjennomsnittlig år å forteller hvem som er værstingene i trafikken. er vel ingen overraskelse at unge folk mellom 18 og 24 år topper den statistikken, men kikke også på kjønnsfordelingen mellom ulykkene, å den er ikke like ille som du gir utrykk for. Fordelingen er ca 60 % tel guttene, å 40 % tel jentene, så å si at det er unge menn som ALEINE topper statistikken, er jeg ikke enig i. Gutter er overrepresentert, ja, men ikke så voldsomt at det er noe å hoppe i taket for...60-40 vil jeg kalle ganske jevnt, sammenliknet med hva feks 90-10 ville vært. Hadde man fjernet alle guttene under 30 år slik at kvinnfolka sto igjen aleine mot alle over 30, ville de fortsatt aleine greid å toppe den statistikken! At det er unge gutter man leser om i ekstrem-tilfellene i avisa, er en ting, men det er ikke gjennomsnittsgutten man leser om... man leser om værstingene, som utgjør en brøkdel av gjennomsnittsgutten.

Se på statistikken for personskadeulykker, der er forskjellen mye tydeligere. Litt småbulking gjør sikkert jenter vel så ofte som gutter, men saken er en annen i mer alvorlige ulykker.

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article490255.ece

"Første året med førerkort er 26 av 1000 mannlige bilførere innblandet i personskadeulykker. For kvinnelige sjåfører er tallet 13 av 1000."

"Hvert år dør 115 mannlige bilførere og 25 kvinnelige bilførere i trafikkulykker. Dødstallene blant bilpassasjerer er ganske jevne mellom kvinner og menn."

"Blant de som er dømt for promillekjøring er 95 prosent menn."

Jeg ser aftenposten sier det, men aftenposten skriver sin egen versjon av noe de har hørt, de fører ikke statistiske undersøkelser. Har en link til tryggtrafikk her, som jeg annser som mer troverdig, hvor det midt på siden er en statistikk over antall personskader i 2006 fordelt mellom gutter å jenter. Tar man kalkulatoren sin å regner på de tallene, finner man at guttene står bak ca 60 %, dvs 6 av 10 ulykker (står 7 av 10, men de må ha trykket feil på kalkulatoren sin), for jeg får jevnt 63 prosent på samtlige aldersgrupper der, å verken mer eller mindre. Jeg nekter ikke for at gutter er overrepresentert, men syntes medias framstilling overdramatiserer for å sette gutter i et mye dårligere lys enn flertallet fortjener.

http://images.google.no/imgres?imgurl=http...%3Doff%26sa%3DG

 

å det å dra inn promillekjøring her er heller ikke rekti, for det signaliserer bare at "alle gutter kjører i fylla", noe som aldeles ikke er sant. huker man inn 19 gutter å ei jente for promillekjøring så vil statistikken se slik ut, men sitter fortsatt igjen millioner av bilførere som ikke er spurt

Lenke til kommentar

Rart at resultatene av statistikken spriker så mye.

 

Enda en artikkel fra Aftenposten:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2854611.ece

"Utrykningspolitiet har supplert studien til SINTEF med en konkret gjennomgang av 425 dødsulykker på norske veier i perioden 2005 til 2007 med totalt 476 drepte. I hver ulykke ble én person definert å ha hovedansvaret for ulykken. I hver ulykke ble det definert én hovedårsak til ulykken. Resultatene viser:

[...]

* I rus- og fartsulykker var 54 prosent av gjerningsmennene under 30 år. 95 prosent av gjerningspersonene var menn."

Lenke til kommentar
Se på statistikken for personskadeulykker, der er forskjellen mye tydeligere. Litt småbulking gjør sikkert jenter vel så ofte som gutter, men saken er en annen i mer alvorlige ulykker.

 

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article490255.ece

"Første året med førerkort er 26 av 1000 mannlige bilførere innblandet i personskadeulykker. For kvinnelige sjåfører er tallet 13 av 1000."

"Hvert år dør 115 mannlige bilførere og 25 kvinnelige bilførere i trafikkulykker. Dødstallene blant bilpassasjerer er ganske jevne mellom kvinner og menn."

"Blant de som er dømt for promillekjøring er 95 prosent menn."

Nå glemmer du en viktig faktor. En ting er at menn er overrepresentert som førere i ulykker, men hvor mange km i året tilbringer kvinna bak rattet i forhold til mannen? Når en familie eller bare en mann og kvinne er ute på tur, hvem kjører da? Det er som oftest mannen, og skjer det noe da så havner jo så klart mannen i statistikken. Ser man på ulykkestallene i forhold til kjørelengde så blir nok tallene litt annerledes.

Lenke til kommentar
Nå glemmer du en viktig faktor. En ting er at menn er overrepresentert som førere i ulykker, men hvor mange km i året tilbringer kvinna bak rattet i forhold til mannen? Når en familie eller bare en mann og kvinne er ute på tur, hvem kjører da? Det er som oftest mannen, og skjer det noe da så havner jo så klart mannen i statistikken. Ser man på ulykkestallene i forhold til kjørelengde så blir nok tallene litt annerledes.

Justert for antall kjørte kilometer er mannlige bilførere involvert i 20 prosent flere personskadeulykker enn kvinnelige bilførere det første året med førerkort.

Lenke til kommentar
Nå glemmer du en viktig faktor. En ting er at menn er overrepresentert som førere i ulykker, men hvor mange km i året tilbringer kvinna bak rattet i forhold til mannen? Når en familie eller bare en mann og kvinne er ute på tur, hvem kjører da? Det er som oftest mannen, og skjer det noe da så havner jo så klart mannen i statistikken. Ser man på ulykkestallene i forhold til kjørelengde så blir nok tallene litt annerledes.

Justert for antall kjørte kilometer er mannlige bilførere involvert i 20 prosent flere personskadeulykker enn kvinnelige bilførere det første året med førerkort.

å 20 % er ikke noe å håppe i taket for, å det tallet trur jeg kunne vært ytterligere utjevna, hvis fler kvinnfolk hadde tatt lappen på dagen, framfor å vente til dem passerer 20, slik en STOR del av dem gjør. gutter flest, har lappen på dagen. poenget mitt er uansett ikke hvem som havner oftest i ulykker, men at det blir galt å si at det KUN er gutter som står bak ulykkesstatistikken, når jenter faktisk er ekstreme tel å komme uttfor ting dem å sammenliknet med hva dem er i seinere alder. å når det gjelder rus-statistikken din, stemmer den sikkert den, men den blir framstilt som om ALLE gutter kjører konstant i fylla, å det er ikke sant. de som representerer statistikken, er enkeltindivider som utgjør noen få promille av befolkningen, om ikke mindre. statistikk kan fremlegges på mange måter. feks 90 % av alle ulykkene skjer i EDERU tilstand...er det da verdt å ta sjansen?

Lenke til kommentar
å 20 % er ikke noe å håppe i taket for, å det tallet trur jeg kunne vært ytterligere utjevna, hvis fler kvinnfolk hadde tatt lappen på dagen, framfor å vente til dem passerer 20, slik en STOR del av dem gjør. gutter flest, har lappen på dagen.

Er ikke det et godt argument for å heve aldersgrensen, da? Og at noen venter til de er eldre og mer ansvarlige er jo uansett positivt.

Lenke til kommentar
å 20 % er ikke noe å håppe i taket for, å det tallet trur jeg kunne vært ytterligere utjevna, hvis fler kvinnfolk hadde tatt lappen på dagen, framfor å vente til dem passerer 20, slik en STOR del av dem gjør. gutter flest, har lappen på dagen.

Er ikke det et godt argument for å heve aldersgrensen, da? Og at noen venter til de er eldre og mer ansvarlige er jo uansett positivt.

er vel heller null interesse for bil å en pappa som kjører døgnet rundt, som gjør det, å ikke at dem venter pga annsvarligheten. men mitt poeng var at når vi snakker om 18-19-åringer i trafikken, så er det dobbelt så mange gutter der som jenter (ikke fullt så ille da, men er et stort skille), noe som gjør at det vil se mørkere ut for guttene.

 

om man har 8 personer, 6 gutter å 2 jenter, hvor 50 % av hvert kjønn skal vrake, så vil det si ei jente, å 3 gutter. i virkligheten har 50 % av hvert kjønn vraka, mens i praksis vil det stå i avisa at "75 % av alle sammen var gutter", å det er jo ikke galt det heller, men samtidig blir det galt å si at guttene i dette eksemplet vraker mer enn jentene, av den grunn at det er flere gutter enn jenter med i statistikken som utgjør det totale resutlatet man henter tallene fra. tar man 8 gutter å 2 jenter, hvor ALLE jentene vraker, mens bare halvparten av guttene, vil man få 4 vrak med gutter, å 2 med jenter = 6 vrak, å i 67 % av dem satt det en gutt bak rattet. I virkligheten er det kun 50 % av guttene som har vraka, mens 100 % av jentene derimot.

Regner med at du skjønner at detta er ikke-reelle tall som er satt langt på spissen, men det var bare for å vise hvordan statistikk missbrukes for at det skal misstolkes. Men for all del....går gjerne med på at gutter er i flere ulykker enn jenter, men går IKKE med på at vi utgjør en helt urimelig forskjell som gjør at feks gutter aldri burde fått lappen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...