Gå til innhold

Have aldersgrensen for sertifikat til 20 år?


jossih

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det har så mye å si om man kan ta lappen ved fylte 18 eller 20 år. Det eneste som skjer er at man "utsetter" problemene to år.

 

Ja til påbudt fartssperre på biler som føres av personer i prøvetid! Hvis personbiler over 3500 kg skal ha dette, hvorfor ikke også biler som føres av personer i prøvetid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke det har så mye å si om man kan ta lappen ved fylte 18 eller 20 år. Det eneste som skjer er at man "utsetter" problemene to år.

 

Ja til påbudt fartssperre på biler som føres av personer i prøvetid! Hvis personbiler over 3500 kg skal ha dette, hvorfor ikke også biler som føres av personer i prøvetid?

en 20-åring er gjennomsnittlig mer voksen enn en 18-åring, å i svært mange ulykker med ungdom innblandet, er det ikke erfaringen det kommer ann på, men modenhetsgraden. Men personlig trur jeg ikke dette er en god løsning for å få ned ulykkes-statistikken på. Kunne sikkert hjulpet litt, men en gang må man bare begynne, å trur 18 er en helt grei alder.

 

Angående fartssperre, så er det bare et spørsmål om tid. motorsykkel og bil er de eneste kjøretøya som ikke har det, mens ALLE andre har det. Å for dem som ikke skjønner å det er, er det ei sperre som gjør at kjøretøyet stopper i en viss hastighet. på alle tyngere kjøretøy er den sperra på 90 km/t. trur derimot ikke det bare er aktuelt på personbil under prøvetida, men derimot for hele befolkning. dem som ønsker å kjøre i ekstreme hastigheter blir dermed hindra i det, å dem som ikke ønsker det, vil ikke merke no tel ei slik sperre i det heletatt. innen 10 år vil jeg tippe dette er aktuelt.

Lenke til kommentar
ja, jeg forstår at en fartssperre er en sperre som sperrer farten.. for å gjøre det klart: hva skjer hvis du skal kjøre til f.eks Sverige, der man lovlig kan holde 110km/t? hva hvis 18 åringen skal låne bort bilen til en 21 åring?

 

Tror ikke det kommer til å være det største problemet hvis en fartssperre skal innføres på personbiler..

 

Forøvrig synes jeg det var et godt forslag ;)

Lenke til kommentar
ja, jeg forstår at en fartssperre er en sperre som sperrer farten.. for å gjøre det klart: hva skjer hvis du skal kjøre til f.eks Sverige, der man lovlig kan holde 110km/t? hva hvis 18 åringen skal låne bort bilen til en 21 åring?

I et slikt tilfelle vil føreren av en slik bil måtte innfinne seg med at han ikke når mer enn 100 km/h. Klart det finnes ulemper her, men det ville fjerne mye av den hodeløse kjøringen som ferske sjåfører driver.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det med fartssperre på personbiler er en så knakende god ide. Vil det ikke muligens føre til at bilprodusentene plutselig får et insentiv for å begynne å lage biler som ikke går fortere enn en viss toppfart, men som kommer dit fortere enn svint? Tror ikke trafikksikkerheten ville blitt bedre av at alle kjørte rundt i dragstere.

Lenke til kommentar
ja, jeg forstår at en fartssperre er en sperre som sperrer farten.. for å gjøre det klart: hva skjer hvis du skal kjøre til f.eks Sverige, der man lovlig kan holde 110km/t? hva hvis 18 åringen skal låne bort bilen til en 21 åring?

I et slikt tilfelle vil føreren av en slik bil måtte innfinne seg med at han ikke når mer enn 100 km/h. Klart det finnes ulemper her, men det ville fjerne mye av den hodeløse kjøringen som ferske sjåfører driver.

 

ulemper? bilen vil jo være ødelagt, verdien på den vil være lik null. det vil bli umulig å selge den igjen.

Lenke til kommentar
ja, jeg forstår at en fartssperre er en sperre som sperrer farten.. for å gjøre det klart: hva skjer hvis du skal kjøre til f.eks Sverige, der man lovlig kan holde 110km/t? hva hvis 18 åringen skal låne bort bilen til en 21 åring?

I et slikt tilfelle vil føreren av en slik bil måtte innfinne seg med at han ikke når mer enn 100 km/h. Klart det finnes ulemper her, men det ville fjerne mye av den hodeløse kjøringen som ferske sjåfører driver.

 

ulemper? bilen vil jo være ødelagt, verdien på den vil være lik null. det vil bli umulig å selge den igjen.

 

Selge den..til hvem? Det vil jo være likt for alle isåfall.

Lenke til kommentar
akkurat her er det snakk om biler som er eid av folk mellom 18 og 20år.

 

 

Vel, enten blir ei slik sperre innført for alle, ergo det blir likt for alle og jeg tror ikke en bil nødvendigvis vil falle i verdi for andre fordi den er sperra.

Eller, det blir innført for folk mellom 18 og 20, som nok vil være hakket vanskeligere å gjennomføre.

Uansett, bør det i såfall samtidig innføres et eller annet system som gjør at man relativt enkelt kan få fikset dette hos et eller annet dertil egnet, godkjent organ.. biltilsynet, godkjente verksteder, noe sånt.

Lenke til kommentar
akkurat her er det snakk om biler som er eid av folk mellom 18 og 20år.

Å kun ha sperre for den aldersgruppen, vil aldri bli aktuelt. Hva når man kjører foreldrenes bil, firmabil, osv? Om sperre blir innført på personbiler, vil den bli det på ALLE. Norges høyeste fartsgrense er på 100 km/t, noe som gjør at ei sperre på personbiler vil være på mellom 110 og 120 km/t for at man skal ha litt å gå på med forbikjøringer, trafikkflyt, feilmarginer osv.

Slike sperrer er ingen kåstbare ting. Så bilen vil komme ut fra fabrikk uten spærre, for så å få den ettermontert, så bilprodusentene vil nok ikke merke noe til det (å i tillegg er norge et SVÆRT lite land å selge biler i). Man kjøper en bil fordi det er en GOD bil, ikke fordi den gjør 300 km/t. å dem som kjøper bil fordi den gjør 300 km/t, har så mye ørevoks i huet at dem ikke har noe dem skal si i en slik diskusjon.

Anngående utenlands-turer med bil til land med høyere fartsgrenser, har jeg ingen gode hypoteser, foruten alle triksa man lærer som trailersjåfør da ;) .

Lenke til kommentar
ja, jeg forstår at en fartssperre er en sperre som sperrer farten.. for å gjøre det klart: hva skjer hvis du skal kjøre til f.eks Sverige, der man lovlig kan holde 110km/t?
Som en generell info kan jeg nevne at man faktisk lovlig kan holde 120 km/t på motorvei i Sverige (gjelder iallefall på deler av strekningen Göteborg-Malmö, kanskje andre steder også).
Lenke til kommentar
Å kun ha sperre for den aldersgruppen, vil aldri bli aktuelt. Hva når man kjører foreldrenes bil, firmabil, osv? Om sperre blir innført på personbiler, vil den bli det på ALLE. Norges høyeste fartsgrense er på 100 km/t, noe som gjør at ei sperre på personbiler vil være på mellom 110 og 120 km/t for at man skal ha litt å gå på med forbikjøringer, trafikkflyt, feilmarginer osv.

Slike sperrer er ingen kåstbare ting. Så bilen vil komme ut fra fabrikk uten spærre, for så å få den ettermontert, så bilprodusentene vil nok ikke merke noe til det (å i tillegg er norge et SVÆRT lite land å selge biler i). Man kjøper en bil fordi det er en GOD bil, ikke fordi den gjør 300 km/t. å dem som kjøper bil fordi den gjør 300 km/t, har så mye ørevoks i huet at dem ikke har noe dem skal si i en slik diskusjon.

Anngående utenlands-turer med bil til land med høyere fartsgrenser, har jeg ingen gode hypoteser, foruten alle triksa man lærer som trailersjåfør da ;) .

Jeg tror heller ikke at dette noen gang vil bli aktuelt. Men se det fra en annen vinkel, hvorfor ikke? Alle biler med førere under 25 år skal per i dag ha ungdomstillegg på forsikringa, men hvor mange har det? På samme måte hadde helt sikkert ikke alle biler ført av personer med prøvetid hatt sperre, men man kunne blitt straffet for å ikke ha det. Straffen burde da selvsagt gå på fører, ikke på bileier, slik at det ikke skapte unødvendige problemer for firmabiler, osv. Men som sagt, dette vil nok aldri bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Nå har vi allerede innført en prøvetid.

Ser man hvor uoppdatert det går an å bli. Hvordan fungerer denne prøvetiden? Setter den noen begrensninger?

Den fungerer med at du får to år på deg fra du får lappen på å lære å kjøre bil (SV har frasagt seg ansvaret der tydeligvis) og ved at du kan lettere miste lappen. Blant annet er det færre prikker som trengs for at den ryker og du må kjøre opp på nytt om du mister'n (ta det med en klype salt ettersom jeg ikke havner innenfor denne perioden).

:)

Så man får lappen før man har lært å kjøre bil :roll: ?

 

Det kjørelæreren min sa til meg når jeg tok lappen tidlig på 2000 tallet var:

"Ikke tro at du kan kjøre bil nå som du har fått lappen, du er bare akkurat god nok til å få øve deg alene."

Lenke til kommentar
Nå har vi allerede innført en prøvetid.

Ser man hvor uoppdatert det går an å bli. Hvordan fungerer denne prøvetiden? Setter den noen begrensninger?

Den fungerer med at du får to år på deg fra du får lappen på å lære å kjøre bil (SV har frasagt seg ansvaret der tydeligvis) og ved at du kan lettere miste lappen. Blant annet er det færre prikker som trengs for at den ryker og du må kjøre opp på nytt om du mister'n (ta det med en klype salt ettersom jeg ikke havner innenfor denne perioden).

:)

Så man får lappen før man har lært å kjøre bil :roll: ?

 

Det kjørelæreren min sa til meg når jeg tok lappen tidlig på 2000 tallet var:

"Ikke tro at du kan kjøre bil nå som du har fått lappen, du er bare akkurat god nok til å få øve deg alene."

No sånnt trur jeg ALLE med sertfikat har hørt, endten fra kjørelærer eller sensor. Er bare at det dersverre er en del som ikke skjønner helt hva det betyr

Lenke til kommentar

Ja, vær så snill. Det er jo ikke måte på hvor mange attenåringer som tror de har et gudegitt kjøretalent etter å ha tilbrakt noen timer foran TV-en med et rallyspill, eller kjørt litt i gjørma på gårdsplassen.

 

At man bare vil utsette nybegynnerulykkene med noen år er tull; det handler om modenhet og evnen til å se sine egne begrensninger. Det er jo noe man ser klart på ulykkesstatistikken, som toppes ikke av unge, men av unge menn.

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...