XY3 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg fikk før påske i fjor installert fiber fra lyse. "Internett Ekspress 30/30 Mbit/s, TV Basis, Fast telefon" Jeg har aldri oppnådd høyere hastighet enn 25/20 som jeg oppnådde samme dag som linjen ble installert. Siden da har det stort sett vært nærmere 20/15 eller 15/10. Jeg har målt linjen med TPtest og speedtest.net over hundre ganger siden installasjon og har fulle logger over disse dårlige resultatene. Siden tidlig i desember har jeg også generert rapporter fra TPtest som viser at UDP oppnår 30/30 hver eneste gang men TCP ligger rundt 10-15 Mbit lavere. Jeg har utført disse testene ved hjelp av 5 forskjellige PC'er, via kablet nett, via trådløst og rett i hjemmesentralen. Sist montøren var ute greide han i ett enkelt forsøk å oppnå ca 3x8500 ved å laste ned linux via ftp fra universitetet i oslo. ISP påstår nå at "Internett ble sist sjekket av vår montør og viste riktig hastighet direkte på utgang av hjemmesentral." og avviser mine krav om prisavslag i henhold til forbrukerkjøpslovens § 31. Prisavslag TV tjenesten er nærmest ubrukelig da det kommer mosaikk (forstyrrelser i bildet) ofte og dekoderen restarter av seg selv med jevne mellomrom, noe som tar opp mot 5-10 minutter på det lengste. Ikke særlig morsomt når man har leieboere som betaler penger for tjenesten. Telefonen hakker (slik den gjerne gjør når den ikke har nok hastighet) dersom internettlinjen brukes noe særlig (noen få Mbit er nok) selv om ISP påstår at den skal være helt uavhengig av bruk siden sentralen inn har 100 Mbit). Jeg har hatt en lang korrespondanse med support hos ISP og de har stort sett kommet med dårlige og halvdårlige forklaringer på hva problemene kan skyldes. Først sier de at man skal bruke TPtest til å teste linjen med og så når TPtest ikke heller viser den hastigheten man skal ha så sier de at det er TPtest sin skyld. Jeg har vært hos andre lysekunder som helt fint kan teste sine 30/30 linjer med TPtest og speedtest.net for den saks skyld. Angående TV så har de påstått at det må skyldes gammel programvareversjon i dekoderen og når jeg opplyser om at denne ble oppdatert I GÅR får jeg ikke noe svar. For å oppsummere mine poeng: ISP påstår at de har undersøkt det de kan undersøke og reparert det de kan reparere De HAR byttet hjemmesentral og utstyr i sentralen. MEN - ISP bruker så dette som argument for at alt er i orden! Selv ser jeg ikke automatikken i at dersom noe er byttet og noe er testet så er det automatisk i orden. ISP sier at siden montøren oppnådde "riktig hastighet" (3x8500) så er internett i orden. Mine innsigelser: 1. 3x8500 er ikke 30000. Man kan ikke si at en bil kjører i 500 km/t dersom den bare oppnår hastigheten er i fritt fall. 3xFTP nedlasting fra UiO er ikke ordinær bruk. 2. Ett forsøk, nedlasting via ftp koplet til universitetet i oslo er ikke det samme som daglig bruk. Jeg mener at jeg må kunne forvente å oppnå korrekt hastighet via ordinær bruk (selvsagt forutsatt at linjen er stor nok i andre enden). 3. De har ikke undersøkt TV problemene overhodet utover påstander om at det "måler ok", ikke har de tilbudt å bytte dekoder. 4. De har ikke undersøkt problemene med telefoni. En telefonitjeneste som hakker og skurrer så mye at man ikke hører hva som sies i andre enden er ikke godt nok. 5. Jeg mistenker kapasitetsproblemer hos ISP og har foreslått å oppgradere linjen til 50/50 for en kortere periode mens montøren er ute for å teste. Dette for å avkrefte at det skyldes kapasitetsproblemer. ISP's support svarte heller ikke på dette. Og spørsmålene: 1. Har jeg krav på prisavslag basert på disse problemene med internett/TV/telefoni? 2. Hvorfor, og er det normalt å få så store forskjeller på UDP og TCP hver eneste gang? 3. Hvorfor oppnår jeg aldri noe i nærheten av de 3x8500 ved nedlasting av filer via http/torrent, jeg har prøvd f.eks servicepack 3 fra windows og andre testfiler samt svært godt seedede torrents. 4. Er det virkelig sånn at det er jeg som bruker som skal ha bevisbyrde for at tjenesten ikke fungerer eller bør ikke det være leverandør som kan bevise at tjenestene er gode nok? Det eneste de har tilbudt så langt er å kunne heve avtalen. Setter stor pris på innspill her, jeg vurderer å dra inn forbrukerrådet/advokat eller lignende men vil gjerne høre hva andre tenker først. Mvh, XY3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Når det gjelder TV og telefonibiten så er eg enig. Dette er for dårlig og her tar de betalt for en tjeneste de ikke leverer. Eg kjenner flere som har Lyse eller samme tjeneste via Lyse's partnere og ingen har dette problemet. Men når det kommer til internett så blir det værre. Internett er bygget opp på en slik måte at det er umulig å garantere hastighet mot resten av nettet fra deg. Du betaler for å få en viss hastighet i nettet til Lyse(og om du måler mot Lyses interne servere(noe montøren sikker gjør) så skal du være nærme avtalt hastighet store deler av tiden). Deretter i fra Lyse sitt nett så har flere kunder delt forbindelse ut mot stamnettet i Norge(eller direkte mot andre leverandører). Her vil hastigheten variere etter antall brukere og mengde data som overføres. Og det er nok her du føler at du ikke får det du betaler for, men realiteten er at det gjør du faktisk. Det du betaler for er en tilkobling mot Lyse's nett med en viss hastighet. Ut derifra er det delt og førstemann til mølla. Og eg ser du bruker en del målinger som referanse for hva du mener er galt. Hvilken måleenhet er disse i? Det er veldig viktigt å få med da det er veldig vesentlig for hva hastigheten faktisk er. 30MB er ikke det samme som 30Mb. Så mitt råd til deg er å ta saken med telefoni og TV videre, men la internett biten ligge med mindre du kan slå fast at du ikke får det du betaler for i Lyse's eget nett. Lykke til! Lenke til kommentar
XY3 Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Takk for gode innspill nomore, jeg ser poenget ditt i forhold til at det kan være vanskeligere å "bevise" eller dokumentere problemene med internett. Det jeg ikke sa i første innlegget her var at montørene som har vært ute her før (3 forskjellige montører til sammen 6-7-8 ganger) aldri før har oppnådd den hastigheten de forventet selv og selv har sagt at linjen ikke måler helt godt. De har så henvist til ISP'en (som er en av lyses underleverandører) og sagt at de skal ta det opp med ISP. Noen av montørene har sagt rett ut at linjen måler elendig. (Jeg antar da i forhold til pakketap og andre målemetoder de bruker utenom ren hastighetstest). De har vist meg kurver på måleinstrumentene deres og forklart at kurvene ikke skal være sånn og sånn. Det hadde vært veldig interessant om noen vet hvorfor forskjellene på TCP/UDP er så store og om dette er forventet, jeg har lest en del om det men vet ikke nok til å kunne påstå at det er normalt eller unormalt eller hva som kan være årsaken til det og ei heller om de lave og varierende hastighetene på TCP (som sagt dokumentert via rapport funksjonen i TPTest) er grunnen til at jeg opplever internett som enkelt sagt bare halvparten så raskt som jeg føler jeg kan forvente (under optimale forhold). Angående TV og telefoni så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal "angripe det" da det er veldig vanskelig å dokumentere noe som helst her utover rett og slett å skrive ned når det er problemer, noe jeg har gjort og levert i .doc format til ISP med svar "dette er slettes ikke bra, sjekk programvareversjon". Måleenheten er hele tiden her enten kbit/s eller Mbit/s. Når jeg sier 8500kbit mener jeg altså 8,5Mbit. I MB/s oppnår jeg aldri mer enn 2.2-2.3 ned og kanskje i beste fall 1.8-1.9 opp noe som såvidt jeg kan skjønne tilsvarer ~18.5/15.2 Mbit omtrent. (Med forbehold om at jeg roter med begrepene). Også, når det gjelder det juridiske/selve klageprosessen, er det noen som har forslag til eller erfaring med lignende saker med sin ISP og hvordan man bør gå frem? Lenke til kommentar
-A-nders Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) . Endret 25. januar 2018 av -A-nders Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Det hadde vært veldig interessant om noen vet hvorfor forskjellene på TCP/UDP er så store og om dette er forventet, jeg har lest en del om det men vet ikke nok til å kunne påstå at det er normalt eller unormalt eller hva som kan være årsaken til det og ei heller om de lave og varierende hastighetene på TCP (som sagt dokumentert via rapport funksjonen i TPTest) er grunnen til at jeg opplever internett som enkelt sagt bare halvparten så raskt som jeg føler jeg kan forvente (under optimale forhold). TCP har større overhead fordi mottaker kvitterer på at alle pakker er mottatt, blir ikke en pakke mottatt så sendes den på nytt. Dette skaper en del overhead som ikke UDP har. UDP pakker sendes uten noen bekreftelse og dette skaper mindre overhead noe som igjen gir litt bedre ytelse. Typsik bruk er streaming av video, musikk, spillservere og VoIP. Lenke til kommentar
XY3 Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Lyse har et lite problem med sine hjemmesentraler (gammle modellen) som ikke takler 30/30 (ca 25Mbit). Rett å slett for dårlig hardware i dem. Vet du hvilket navn eller nummer denne gamle modellen har? Jeg tror ihvertfall at jeg har den nyeste og jeg kan ikke skjønne hvorfor de i såfall ikke ville byttet til den nyeste etter alle disse problemene. Det hadde vært veldig interessant om noen vet hvorfor forskjellene på TCP/UDP er så store og om dette er forventet, jeg har lest en del om det men vet ikke nok til å kunne påstå at det er normalt eller unormalt eller hva som kan være årsaken til det og ei heller om de lave og varierende hastighetene på TCP (som sagt dokumentert via rapport funksjonen i TPTest) er grunnen til at jeg opplever internett som enkelt sagt bare halvparten så raskt som jeg føler jeg kan forvente (under optimale forhold). TCP har større overhead fordi mottaker kvitterer på at alle pakker er mottatt, blir ikke en pakke mottatt så sendes den på nytt. Dette skaper en del overhead som ikke UDP har. UDP pakker sendes uten noen bekreftelse og dette skaper mindre overhead noe som igjen gir litt bedre ytelse. Typsik bruk er streaming av video, musikk, spillservere og VoIP. Supert å få svar på dette, mange takk Bruker FTP UDP (eller ligner den bare)? Siden FTP er den eneste måten det er mulig å oppnå noe som er i nærheten av den hastigheten jeg skal ha mens det er umulig via ordinær nedlasting fra www eller via torrent. Jeg spør kanskje dumt men jeg har ikke helt greid å fått noe godt svar på det før. Og er det "normalt" at TCP vil ligge 10-15 ( opp mot 40-50%) Mbit/s lavere enn UDP (i følge rapportene generert i TPtest5.02)? Jeg synes det virker som veldig mye overhead. Men jeg ser absolutt poenget ditt. Kan TCP ligge så lavt på grunn av mye pakketap eller andre tekniske problemer? Kan ISP si at 25-26Mbit/s (sammenlagt hastighet via ftp til uio.no) betyr at "hastigheten måler perfekt" når det er 10-15% lavere enn de 30 man skal ha og de ikke har dokumentert opphastigheten? Jeg har latt meg irritere av at ISP så triumferende sier at "vi har sjekket det vi kan og reparert det vi kan og linjen måler perfekt" og at de bruker det som rettferdiggjøring for å ignorere alle faktiske opplevde problemer. Kanskje jeg bare bør innfinne meg med at det er sånn det er men det byr meg samtidig litt imot. Endret 18. februar 2009 av XY3 Lenke til kommentar
-A-nders Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) . Endret 25. januar 2018 av -A-nders Lenke til kommentar
XY3 Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Lett å se forskjell, den gammle er mørke grå og den nye er hvit. Jeg er ikke hjemme nå men, jøss, min er mørke grå. Kan det være at noen av lyses underleverandører ikke har tatt i bruk den nye hvite? Hvor "ny" er den? Ubegripelig at ikke ISP har byttet til den nye. Lenke til kommentar
-A-nders Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) . Endret 25. januar 2018 av -A-nders Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Og er det "normalt" at TCP vil ligge 10-15 ( opp mot 40-50%) Mbit/s lavere enn UDP? Jeg synes det virker som veldig mye overhead. Men jeg ser absolutt poenget ditt. Kan TCP ligge så lavt på grunn av mye pakketap eller andre tekniske problemer?Kan ISP si at 25-26Mbit/s (sammenlagt hastighet via ftp til uio.no) betyr at "hastigheten måler perfekt" når det er 10-15% lavere enn de 30 man skal ha og de ikke har dokumentert opphastigheten? FTP bruker TCP og 40-50% er veldig stor forskjell, overhead utgjør ikke så mye men applikasjonen du bruker kan påvirke overføringen. Så hvis det er FTP programmet som er tregt vil jeg testet Filezilla feks som har muligheter for å kopiere flere filer samtidig. TCP har ikke mye pakketap med en linje som fungerer som den skal, heller ikke UDP. Da jeg testet en versjon av tptest.se som målte UDP og TCP trafikk for 2-3 år siden med en linje fra NGT var ytelsen på UDP noe bedre en TCP. Har lyse nå og får litt mer enn det jeg skal ha på en 10\10 Mbps linje. Har du testet tptest.se ? Endret 18. februar 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
XY3 Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Virker som lyse ikke har vært så utrolig happy med å dele boksen med resten av altibox "folka" Edit, hvilken underleverandør har du? Edit2, nå veit ikke jeg hvor stort omfang lyse har delt ut disse nye boksene, eller om det bare er et pilot prosjekt eller hva det egentlig er, eneste jeg veit er att det skal være noen nye bokser som er hvite, og dem skal takle større hastigheter. Og veit jeg med sikkerhet att de gamle sliter kraftig på litt høye hastigheter (mellom 20 og 30Mbit streiker dem) Sandefjord Bredbånd. Jeg skal ta dette opp med dem. Kan du si noe mer om hvordan de sliter/streiker mellom 20-30? Og er det "normalt" at TCP vil ligge 10-15 ( opp mot 40-50%) Mbit/s lavere enn UDP? Jeg synes det virker som veldig mye overhead. Men jeg ser absolutt poenget ditt. Kan TCP ligge så lavt på grunn av mye pakketap eller andre tekniske problemer?Kan ISP si at 25-26Mbit/s (sammenlagt hastighet via ftp til uio.no) betyr at "hastigheten måler perfekt" når det er 10-15% lavere enn de 30 man skal ha og de ikke har dokumentert opphastigheten? FTP bruker TCP og 40-50% er veldig stor forskjell, overhead utgjør ikke så mye men applikasjonen du bruker kan påvirke overføringen. Så hvis det er FTP programmet som er tregt vil jeg testet Filezilla feks som har muligheter for å kopiere flere filer samtidig. TCP har ikke mye pakketap med en linje som fungerer som den skal, heller ikke UDP. Da jeg testet en versjon av tptest.se som målte UDP og TCP trafikk for 2-3 år siden med en linje fra NGT var ytelsen på UDP noe bedre en TCP. Har lyse nå og får litt mer enn det jeg skal ha på en 10\10 Mbps linje. Har du testet tptest.se ? Jeg brukte samme FTP program som montøren brukte (basert på de skjermbildene ISP har sendt meg som "bevis" på at hastigheten er god nok), FlashFXP. Montøren lastet ned 3 filer samtidig (store linux iso'er via ftp fra uio.no) Jeg har testet tptest.se i tillegg til den nedlastbare versjonen (TPtest5.02) og det er ved generering av rapport fra denne at jeg får de verdiene nevnt i første posten (30/30 UDP og rundt 20/15 TCP i beste fall) - har sikkert 30-40 rapporter hvor TCP aldri overstiger 20 men UDP er helt fast på 30/30. ISP ba meg om å sende dem rapport fra TPtest og når rapporten (både fra meg og en som montøren genererte ved en annen anledning) begge viste stort sprik mellom TCP og UDP så svarte ISP's support at: "vi ser at tptest også har begynt å få dårlig kapasitet til å teste store linjer". - noe som såvidt jeg kan skjønne bare er en ren bløff. Dersom du/andre prøver å generere en rapport (arkiv->rapport) med den nedlastbare versjonen av TPtest 5.02 som ligger på tptest.se får dere også så stor forskjell på TCP/UDP? (Jeg har konstant 30/30 UDP og 20/15 TCP i beste fall) Det står ganske langt ned mot slutten i rapporten. Saken med internett er nå for min del er det egentlig en blanding av prinsipp og nytte, jeg trenger strengt tatt ikke 30/30, men når ISP så bastant hevder at alt er i orden når det ikke er det så gjør det at jeg ihvertfall ikke har lyst til å bare godta det. Det som har med telefoni og tv å gjøre derimot er uholdbart og jeg mener jeg helt klart bør ha krav på prisavslag i henhold til forbrukerkjøpslovens paragraf 31. Endret 18. februar 2009 av XY3 Lenke til kommentar
Rakkaren Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Lyse har et lite problem med sine hjemmesentraler (gammle modellen) som ikke takler 30/30 (ca 25Mbit). Rett å slett for dårlig hardware i dem. Jeg har altibox sin "gamle" boks (mørk grå med trådløs støtte) i bridge modus. Har ikke noe problem med å makse 30/30 linja her Har heller aldri sett noen tegn til ustabilitet Lenke til kommentar
XY3 Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Lyse har et lite problem med sine hjemmesentraler (gammle modellen) som ikke takler 30/30 (ca 25Mbit). Rett å slett for dårlig hardware i dem. Jeg har altibox sin "gamle" boks (mørk grå med trådløs støtte) i bridge modus. Har ikke noe problem med å makse 30/30 linja her Har heller aldri sett noen tegn til ustabilitet Da har vi samme boksen. Kunne du generert en rapport (arkiv->rapport) med TPtest 5.02 og sett om du får samme hastighet på TCP som UDP? Da kan ihvertfall ikke min ISP påstå at "det er sånn det skal være" når jeg har bare 40-50% på TCP. Lenke til kommentar
-A-nders Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) . Endret 25. januar 2018 av -A-nders Lenke til kommentar
XY3 Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Lyse har et lite problem med sine hjemmesentraler (gammle modellen) som ikke takler 30/30 (ca 25Mbit). Rett å slett for dårlig hardware i dem. Jeg har altibox sin "gamle" boks (mørk grå med trådløs støtte) i bridge modus. Har ikke noe problem med å makse 30/30 linja her Har heller aldri sett noen tegn til ustabilitet Vel du har jo svaret bare der "bridge" Problemet ligger i att boxene ikke klarer å route trafikken fort nok. Ved å ha den i brige så løser du problemet Jeg må kontake ISP for å få dem til å sette den i bridge modus antar jeg? Kan de ha innvendinger mot det? Lenke til kommentar
Rakkaren Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Lyse har et lite problem med sine hjemmesentraler (gammle modellen) som ikke takler 30/30 (ca 25Mbit). Rett å slett for dårlig hardware i dem. Jeg har altibox sin "gamle" boks (mørk grå med trådløs støtte) i bridge modus. Har ikke noe problem med å makse 30/30 linja her Har heller aldri sett noen tegn til ustabilitet Vel du har jo svaret bare der "bridge" Problemet ligger i att boxene ikke klarer å route trafikken fort nok. Ved å ha den i brige så løser du problemet Det er et poeng og verdt å prøve, men tvilsomt om det er løsningen. Vi ville sett masse misfornøyde Altibox kunder her visst det hadde vært tilfelle Sal fikse rapport å se Endret 18. februar 2009 av Rakkaren Lenke til kommentar
-A-nders Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) . Endret 25. januar 2018 av -A-nders Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvis montørene testet linja, og mente den ikke var bra nok, så har vel ikke det noe å gjøre med selve modemet, vel...? Lenke til kommentar
Rakkaren Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Her er mitt resultat fra rapporten: TCP nedströms : 21.13 Mbit/s TCP uppströms : 18.79 Mbit/s UDP nedströms : 25.98 Mbit/s UDP uppströms : 30.37 Mbit/s Store sprik her også. testa samtidig mot ftp.uio.no og laste ned en linux iso og makset linja etter jeg hadde justert opp recieve buffer i ftp klienten (flashfxp). Ellers makser linja ved torrenting både inn og ut Lenke til kommentar
XY3 Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Hvis montørene testet linja, og mente den ikke var bra nok, så har vel ikke det noe å gjøre med selve modemet, vel...? Jeg har selv hellet mest mot at ISP har kapasitetsproblemer på et eller annet vis, siden de ikke vil oppgradere linja til 50/50 mens montøren tester, bare for å utelukke at det skyldes kapasitetsproblemer. Jeg synes det rimer mer med problemene med telefoni spesielt. Det har vært mange montører inne i bilde og det har virket som om de siste par gangene montøren har vært ute så har det handlet om "få nå for guds skyld et resultat som er godt nok sånn at vi kan lukke denne saken en gang for alle" i stedet for tidligere hvor de faktisk prøvde å rette problemet. Men det kan jo tenkes at jeg oppfatter det sånn fordi jeg har mistet tålmodigheten med dem.. Jeg er usikker hvordan jeg kan gå videre, ISP sier at de ikke kan gjøre mer (siden de allerede har gjort alt de kan gjøre og siden de mener at alt er som det skal være), de vil ikke gi prisavslag som jeg mener jeg har krav på basert på redusert tjenestekvalitet og det eneste de tilbyr er å si opp alle tjenestene før bindingstiden, noe jeg ikke er så interessert i, siden det er uaktuelt å gå tilbake til ordinær ADSL eller lignende etter et år med fiber. Kanskje forliksrådet eller noe sånt må til, jeg synes det er for drøyt å betale nærmere 1100 i mnd for en tjeneste som det jeg får nå. Her er mitt resultat fra rapporten: TCP nedströms : 21.13 Mbit/s TCP uppströms : 18.79 Mbit/s UDP nedströms : 25.98 Mbit/s UDP uppströms : 30.37 Mbit/s Store sprik her også. testa samtidig mot ftp.uio.no og laste ned en linux iso og makset linja etter jeg hadde justert opp recieve buffer i ftp klienten (flashfxp). Ellers makser linja ved torrenting både inn og ut Wow, takk for at du testet! Det var store sprik, litt overraskende spesielt at du skulle få lavere enn 30 på UDP siden jeg så og si aldri har opplevd det, (kanskje en eller to ganger på mange titalls forsøk). Jeg makser aldri ved torrenting hverken inn eller ut og jeg vet jeg har vært i mange, mange situasjoner hvor den skulle makset. Veldig interessant å se andres resultater her, du opplever jo uansett at linja lar seg makse både ved FTP og torrent mens jeg aldri kommer nærmere enn rundt 18-19 Mbit/s på torrent. På FTP virker det å fungere bedre siden jeg kommer opp i drøyt 25-26 der. Endret 18. februar 2009 av XY3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå