Olaominan Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Specs: HK: BadAxe2 CPU: E6700 m/Zalmann-kjøler ikke overklokket. Minne: 4GB OCZ Platinum PC6400 (4 x 1GB) Skjermkort: Sapphire Radeon X1950XT 256MB (driver 2 19" med en oppløsning på 1600 x 1200). Standard kjøler. Optisk: 2 stk DVD-brennere HD: 4 stk SATA disker (2 x 160GB, 2 x 250GB) Strømforsyning: Thermaltake Toughpower 850W (1. generasjon) Kjører kun OSX Leopard (ren installering), hadde XP på egen disk før (kjører virtualisering nå). Symptomene som nevnt under har vært uavhengig av OS. Symptomer: Systemet fryser tilsynelatende tilfeldig, og ved helt vanlig bruk (surfing, musikklytting, kontorapplikasjoner, er ingen gamer). Den fryser noen ganger helt, andre ganger kun skjerm (kan bevege mus), noen ganger slår den ene skjermen seg av samtidig som systemet fryser. Ingen av DVD-brennerene klarer å "mounte" DVD'er, kun CD'er, klarer ikke å starte fra DVD. Forsøkte en annen DVD-brenner, denne klarer såvidt å mounte DVD'er (bruker lang tid på å "spinne" den opp), men ikke å starte fra den. Har byttet ut IDE-kabel og forsøkt andre strømtilkoblinger. Har kjørt minnetest uten feil. Har gått over alle tilkoblinger uten å finne noe. Maskinen hadde det i overkant varmt en periode med en kabinett temepratur på rundt 40 grader, men ingen av temperaturmålerne på CPU eller skjermkort kom over kritisk temperatur. Ingen måler på strømforsyning. Men siden strømforsyningen sitter i toppen av kabinettet har nok den blitt utsatt for den høyeste temperaturen. Maskinen har vært kjempestabil inntil de siste 3 - 4 mnd. Det har skjedd en gradvis forverring, noe som har fått meg til å tenke på strømforsyningen som en mulig synder? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Tviler sterkt på at det er strømforsyninga, så lenge ikke systemet slår jeg av osv. Hvis det er snakk om at ting låser/henger seg, så høres det ut som software-feil. Du har skjekka mem osv, så tror du sliter med noe virus etc.. Hvis du kan få lånt deg en annen PSU, så kunne du jo ha testa Lenke til kommentar
Olaominan Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Takk for svar:) Jeg tenkte også på software/virus, men siden jeg fjernet Windows instalasjonen og nå kun kjører mac osx så er muligheten for at det er virus som forårsaker problemene minimert (nå sier jeg at det ikke finnes/vil finnes virus på mac;)). I tillegg så var problemene de samme uansett hvilket OS jeg kjørte. Grunnen til at jeg anser årsaken til å være strømrelatert er som jeg nevnte de optiske enhetenes vansker med å spinne opp DVD'er og å boote fra disse, samt at skjermer plutselig mister signalet sitt og fryser systemet. Jeg har lest flere steder at hvis PSU'en begynner å levere "skitten" eller ustabil strøm, så kan dette føre til at systemet blir ustabilt og "raklete". Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg sier ikke det er noen umulighet at du har en ødelagt PSU. Men virker mer som software-feil.. Men siden du bare kjører Mac, så er vel det utelukket. Har du skjekka de optiske enhetene på andre maskiner? Prøv å få lånt deg en PSU, så finner du jo raskt ut av det Lenke til kommentar
Olaominan Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg må nok ta en runde med hw testing, må bare legge beslag på kona's PC først;) Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hehe. Lykke til (både med testinga og beslag-legginga ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå