Floregnag Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 er 20år, har jobb (i kassa på rimi) og tjener vel helt ok. bor hjemme. Men penga mine forsvinner så sykt fort, og jeg aner som regel ikke på hva. Hater å sjekke kontoen, og gjør det helst ikke fordi jeg vet at jeg har brukt så mye penger. mye penger blir nok borte på fyll, men også annet diverse crap (kafé besøk, godteri og brus osvosv). Jeg vet at jeg er nødt til å bruke pengene mine mer fornuftig og droppe mye av det jeg kjøper, men det går liksom ikke, dårlig viljestyrke kanskje. Vil tro at det har noe å gjøre med at i og med jeg alltid har litt penger, så ser jeg ikke "faren" ved å bruke penger heller. Noen som har noen tips/råd til meg?? Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Har du opprettet BSU-konto? Om ikke - gjør det i dag! Lenke til kommentar
Floregnag Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Har du opprettet BSU-konto? Om ikke - gjør det i dag! takk for tips,, undersøkte litt om det nå. men er det sånn at de pengene man sparer MÅ gå til boligkjøp? jeg har ikke lappen eller bil feks,, vil jeg ikke kunne bruke disse pengene på det da? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Ja, men da mister du retten til å ha BSU senere i livet - og du mister også skattefordelene en BSU sparing gir. Til bil-lappen bør du opprette en sparekonto i stedet. Et lite tips? Sett opp et budsjett. Hvor mye vil du bruke du på: Mat, Fylla, Bolig, Sparing, Forsikringer, Mobil osv. Sett opp realistiske beløp, så ser du hva du sitter igjen med. Minsk noen av postene hvis du trenger. Budsjett er undervurdert, really. Lenke til kommentar
Floregnag Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Ja, men da mister du retten til å ha BSU senere i livet - og du mister også skattefordelene en BSU sparing gir. Til bil-lappen bør du opprette en sparekonto i stedet. Et lite tips? Sett opp et budsjett. Hvor mye vil du bruke du på: Mat, Fylla, Bolig, Sparing, Forsikringer, Mobil osv. Sett opp realistiske beløp, så ser du hva du sitter igjen med. Minsk noen av postene hvis du trenger. Budsjett er undervurdert, really. er kapitalkonto og sparekonto det samme? skal sette opp budsjett, tror det kan være lurt! Endret 17. februar 2009 av Floregnag Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 En annen måte å tvinge til å spare er å øke skatteprosenten din noen prosent. Du vil da få igjen på skatten hver sommer. Alternativt, skaff deg en konto i en annen bank som du ikke har kort til, det er da mer vanskelig å ta ut penger og setter du opp faste overføringer hver mnd dagen etter du får lønning, "legger du ikke merke til" pengene som forsvinner. Er det jeg bruker BSU er også veldig bra. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Skriv opp alt du bruker penger på, hver dag. Da vil du se at samvittigheten får deg på bedre tanker. Det å aldri bruke kort er også lurt. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Som andre har nevnt kan det være lurt å spare på BSU. Begynn gjerne med et bittelite beløp du ikke merker (100-300 i mnd). Over tid så blir det faktisk penger av sånt. Bil og andre kapitalvarer er ikke økonomisk like bærekraftig som huskjøp. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Slutt å ha med deg bankkortet hele tiden og bruk bare kontanter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå